صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / لزوم تغییر مراقبت‌های پرستاری از بالین به جامعه
لزوم تغییر مراقبت‌های پرستاری از بالین به جامعه

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد

لزوم تغییر مراقبت‌های پرستاری از بالین به جامعه

در دیدار معاون پرستاری وزارت بهداشت با پروفسور یولیتا سانسونی، بنیانگذار پرستاری نوین ایتالیا بر لزوم تغییر مراقبتهای پرستاری از بالین به جامعه تاکید شد و اهمیت پرستاری خانواده مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان، دکتر مریم حضرتی در این دیدار ضمن خوش‌امدگویی به پروفسور یولیتا سانسونی، استاد تمام دانشگاه  sapieza با اشاره به تجربیات ارزنده وی در پرستاری اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد همکاری های بیشتری در جامعه بین پرستاری ایران و ایتالیا باشیم.

حضرتی از تغییر رویکرد و ارائه خدمت مراقبت‌های پرستاری از بالین به جامعه خبر داد و گفت: تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که تاکنون در زمینه‌های آموزش، تحقیقات، مدیریت و ارائه خدمات در بالین و جامعه صورت گرفته وضعیت پرستاری ایران را به شرایط مطلوبی نزدیک کرده است.

پروفسور سانسونی نیز، با ابراز خرسندی از حضور در ایران، ضمن ارائه اطلاعاتی اجمالی درباره تحصیل در ایتالیا از مقطع ابتدایی تا دکتری و نحوه ورود به رشته پرستاری، گفت: ورود به رشته پرستاری از طریق کنکور سراسری است و دانشجویان بعد از گذراندن دوره کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد به دو شیوه حرفه ای و علمی تقسیم بندی می شود.

وی افزود: پرستاران کارشناسی حرفه ای در بالین و پرستاران کارشناس ارشد علمی می توانند مستقیما وارد گرایش های مختلف پرستاری در مقطع دکتری پرستاری شوند. اما چنانچه فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد حرفه ای مایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری پرستاری باشند، باید ابتدا دوره کارشناسی ارشد علمی را بگذرانند.

پروفسور سانسونی اظهار داشت: پرستاری جامعه نگر از سال ۱۹۷۰ در ایتالیا رواج یافت و در حال حاضر پرستاران در کلینیک های زخم، دیابت، مراقبت های حمایتی و تسکینی ارائه خدمت می کند.

وی در مورد پرستار خانواده نیز، گفت: در ایتالیا وجود پرستار خانواده بسیار حائز اهمیت است.

استاد تمام دانشگاه  sapieza ورود به بحث پرستار خانواده را منوط به تعریف خانواده دانست و گفت: مهم است یک خانواده را بفهمیم و روابط خانوادگی را بشناسیم و بدانیم که خانواده چطور شکل می‌گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه پرستاری در ایران با توجه به وجود دانش آموختگان جوان در این حوزه، پتانسیل خوبی برای ارائه خدمت در پرستاری خانواده دارد، تصریح کرد: برای فهمیدن پرستار خانواه باید خانواده، بهداشت و پرستاری را تعریف کنیم. البته ممکن است این تعاریف در کشورهای مختلف، متفاوت باشد.

در ادامه این جلسه نیز، دکتر مداح، مادر پرستاری نوین ایران به تشریح تاریخچه و ساختار پرستاری در کشور پرداخت.

در پایان این جلسه، بنیانگذار پرستاری نوین و متخصص پرستار خانواده ایتالیا از معاون پرستاری وزارت بهداشت و هیات همراه وی جهت بازدید از مراکز پرستاری ایتالیا دعوت کرد. دکتر حضرتی نیز، به رسم یادبود، صنایع دستی کشورمان را به پرفسور سانسونی تقدیم کرد.

گفتنی است، این جلسه با حضور رییس دانشکده پرستاری تهران، معاون فرهنگی و معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از اساتید هیات علمی این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

۳ کلان برنامه وزارت بهداشت در ۱۴۰۳ / تقویت مراکز درمانی در مناطق کم‌برخوردار

به گزارش کسب و کار نیوز ، دکتر بهرام عین اللهی در نشست هیأت رییسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.