صفحه اصلی / استان ها / کرمان / خسارت ۴.۵ میلیارد تومانی خشکسالی و نوسانات جوی به کشاورزی کرمان

خسارت ۴.۵ میلیارد تومانی خشکسالی و نوسانات جوی به کشاورزی کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان مجموع خسارات ناشی از خشکسالی و کاهش بارندگی، گرمازدگی، سرمازدگی، سیل و طوفان در بخش باغبانی و زراعت را قریب به 40 میلیارد ریال، در بخش دام، طیور و زنبور عسل را قریب به 4 میلیارد ریال و در عرصه های منابع طبیعی 1.5 میلیارد ریال اعلام کرد.

خشکسالی

به گزارش کسب و کار نیوز، “عباس سعیدی” اظهار کرد: عوامل خسارت زایی متعددی از جمله خشکسالی، نوسانات دمایی در زمستان و اوائل بهار، طغیان آفات ناشی از خشکسالی و ضعف باغات، وزش بادهای گرم، تگرگ و … بر کشاورزی استان تاثیر گذاشته و قریب به ۴۳ میلیارد ریال به کشاورزی استان ضرر رسانده است.

وی افزود: کاهش بارندگی طی چند سال گذشته مخصوصاً سال ۹۶ که کاهش حدود ۶۹ درصدی بارندگی نسبت به دراز مدت را نشان می دهد، استان کرمان را با خشکسالی شدید و متوسط روبه رو کرده است.

سعیدی گفت: مهم‌ترین عامل خسارت زای بخش کشاورزی استان، افزایش دمای فرورین سال جاری بود که باعث از بین رفتن بیش از ۸۰ درصد محصول پسته باغداران در سال ۱۳۹۷ شد.

وی تصریح کرد: کاهش حدود ۶۲ هزار تن پسته خشک به ارزش تقریبی ۲۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری و حتی عدم تشکیل جوانه زایشی باغات پسته و پیش‌بینی کاهش محصول پسته در سال ۹۸ از تبعات نوسانات دمایی بوده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی کاهش تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی ناشی از طغیان آفات گفت: خسارت ناشی از خشکسالی در محصولات باغی بدلیل طغیان آفاتی نظیر پسیل پسته، خشکیدگی خوشه خرما، زنجره خرما، چوبخوار و پوستخوار درختان میوه در سطح ۳۰۰ هزار هکتار اتفاق افتاده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان همچنین از خسارت ناشی از خشکسالی در محصولات زراعی بویژه گندم بدلیل طغیان آفات سن گندم، خوشه خوار گندم  در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع خبرداد و افزود: پیش بینی می شود در محصولات زراعی کاهش تولید بیش از ۳۰  هزار تن محصول را داشته باشیم.

وی سرمای دیر رس بهاره در اواخر فروردین  را عامل اصلی خسارت شدید سرمازدگی بر روی حدود ۹۵۰۰ هکتار از باغات گردو اعلام کرد و گفت: این امر باعث از بین رفتن بیش از ۵۵ درصد محصول گردوی استان به میزان تقریبی ۱۰ هزار تن به ارزش ۲۰۲ میلیارد تومان  شده است.

سعیدی اظهار کرد: کاهش شدید بارندگی و خشکسالی در شهرستان ارزوئیه که قطب محصولات زراعی استان محسوب می شود باعث طغیان شدید سن گندم شده و از سوی دیگر مزارع گندم دچار تنش رطوبتی شده و برای فرار از شرایط خشکی زودتر وارد فاز زایشی و تولید دانه شدند که این امر سبب عدم تکمیل فرآیند مراحل فیزیولوژی دانه گندم می‌شود.

وی اشاره کرد: همچنین بدلیل  وزش  بادهای گرم طی دو هفته در زمان خمیری و سفت شدن دانه‌های گندم بیش از ۵۰ درصد مزارع دچار خسارت بادزدگی وکاهش عملکرد به میزان ۲۰ درصد شده که این خسارت در سطح ۳۵۰۰۰ هکتار محصولات زراعی است.

سعیدی در ارتباط با خسارت ناشی از خشکسالی در بخش آب و خاک گفت: به بیش از ۳۰۰۰ رشته قنات خسارت وارد شده و کاهش دبی در ۵۰ درصد قنوات را شاهد هستیم.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به کاهش علوفه مراتع به میزان ۷۰ درصد در عرصه های مراتع در سطح شش میلیون هکتار با ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان اظهار کرد: این امر سبب کاهش ۶۵ درصدی شیر دام، کاهش ۵۵ درصدی گوشت و کاهش ۳۰ درصدی زایش دام شده است.

وی مجموع خسارات ناشی ازخشکسالی و کاهش بارندگی، گرمازدگی، سرمازدگی، سیل وطوفان در بخش باغبانی و زراعت را قریب به ۴۰ میلیارد ریال، در بخش دام، طیور و زنبور عسل را قریب به چهار میلیارد ریال و در عرصه‌های منابع طبیعی ۱٫۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: جهت کاهش تبعات ناشی از این خسارات  مبلغ ۴۸ میلیارد تومان جهت اجرای طرحهای ضروری و پیشگیرانه در بخش تامین و انتقال آب، احداث استخرهای ذخیره آب لوله گذاری و انتقال آب، لایروبی و مرمت قنوات و چشمه سارها، پوشش انهار و … ،  مبلغ ۳۲ میلیارد تومان جهت تامین بخشی از هزینه های آبرسانی سیار و تامین علوفه دام، مبلغ ۱۵ میلیارد تومان جهت پرداخت کمک بلا عوض به بهره‌برداران خسارت دیده، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان جهت پوشش بیمه پایه بصورت فراگیر برای واحدهای خسارت دیده ،مبلغ هشت میلیارد تومان جهت کاهش تبعات ناشی از خشکسالی در بخش‌های دام ،طیور و زنبورعسل جهت آبرسانی و همچنین امهال باز پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری بهره برداران خسارت دیده از خشکسالی به مدت سه سال و تامین بار مالی امهال پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کلزا

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن دانه‌های روغنی از مزارع استان کرمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “عباس سعیدی” در جریان برداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.