صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / تاثیر مثبت فعالیت فین تک‌ها ‌در اقتصاد کشور
تاثیر مثبت  فعالیت   فین تک‌ها  ‌در اقتصاد کشور

معاون توسعه مديريت و جذب سرمايه معاونت علمي و فناوری تاکید کرد

تاثیر مثبت فعالیت فین تک‌ها ‌در اقتصاد کشور

معاون توسعه مديريت و جذب سرمايه معاونت علمي و فناوری رئیس‌جمهوری موضوع فناوري‌هاي مالي در كشور را مكمل فناوري اطلاعات خواند و گفت: فعاليت در حوزه فناوري‌هاي مالي در اقتصاد كشور تاثيرگذار است.

گروه کارآفرینی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در نشست آیین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال (cryptocurrency) و فناوری‌های مالی (FinTech) با تاکید بر بخش فناوری‌های مالی در کشور اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهمی که در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند پررنگ شود و روی اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار باشد، بخش فناوری‌های مالی است، چراکه سرعت اثر این حوزه خیلی زیاد است و در بخش‌های دیگر اقتصادی نیز می‌تواند ورود مثبت
داشته باشد.
دلیری با اشاره به مسئولیت معاونت علمی در راستای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بستر فناوری‌های نوین و البته دانش‌بنیان، فعال کردن دانش و تولید فناوری از جمله اقداماتی است که در معاونت علمی شکل می‌گیرد که خوشبختانه با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته از سوی این معاونت، در چند سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی بودیم که تاثیر آن در بخش اقتصاد به‌خوبی مشاهده می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های متعددی مشغول به کارند، گفت: از میان ۳ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری، درصد بالایی در بستر فناوری اطلاعات مشغول به کارند، بنابراین فناوری اطلاعات بستر پررنگ فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی در ادامه بیان کرد: معاونت علمی با ایجاد ظرفیت‌های لازم برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان محیطی را فراهم کرده است تا پژوهشگران فعال در حوزه‌های گوناگون با دغدغه کمتری به فعالیت بپردازند، همچنین با فراهم‌سازی بسترهای حمایتی به حرکت آنها در بخش اقتصاد سرعت بیشتری دهد.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با بیان اینکه بسترهای خدماتی در شرکت‌های دانش‌بنیان مدام در حال ارتقاست، خبر داد: در حال حاضر بیش از ۱۱۰ خدمت، به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه می‌شود، ازاین‌رو در این بخش بسترهای متعدد حمایتی در حوزه مالی و معنوی، فراهم ‌شده است.
وی با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «اقتصاد کشور برپایه اقتصاد دانش‌بنیان است» اظهار کرد: در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نیز مرتبا به این حوزه اشاره می‌شود که زیرساخت اتصال کشور از طریق فناوری‌های جدید باید شکل بگیرد و براساس آنها
حرکت کرد.
دلیری فضای کشور را در یکی دو سال گذشته، فضای دانش‌بنیانی و استارت‌آپی خواند و گفت: در یک دوره‌ای در ایران به‌سختی می‌توانست استفاده از فناوری‌های جدید را در ذهن مدیران کشور جا بدهد، ولی اکنون اینگونه نیست.
وی ادامه داد: بین سال‌های ۹۲ و ۹۴ امکان مذاکره با نظام بانکی در کشور وجود نداشت، چراکه معتقد بودند این حوزه بسیار ریسک‌پذیر است، در حالی که در پنج سال گذشته بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و این مساله نشان‌دهنده آن است که راهی جز اتکا بر دانش و فناوری و بسترهای حمایتی از این نوع کالا وجود ندارد.
دلیری با اشاره به تفاوت نگاه ایجادشده در حوزه فناوری‌های مالی در کشور گفت: در چند سال قبل که بحث فین‌تک‌ها پیش آمده بود هجمه‌ای به بخش مالی کشور وارد شد و از طرفی فضای کسب‌وکار خوبی را ایجاد کرد، ولی چون حوزه جدیدی بود و آشنایی درباره آن وجود نداشت و برای نهادهای نظارتی کشور ناشناخته بود، به ‌یک‌باره شوکی وارد کرد و این فرصت را نداد که مدیران ما خودشان را با این فناوری به‌روز کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه که مرزها برای انتقال فناوری، آنلاین است، گفت: دولت باید خود را با این فناوری‌های جدید هماهنگ کند، البته باید خط قرمزهای دولت و نظام را هم مدنظر قرار دهیم.
دلیری در ادامه با تاکید بر اهمیت خط قرمزهای دولت در حوزه فناوری‌های مالی بیان کرد: خوشبختانه در مدتی که استارت‌آپ‌های فین‌تک در حال فعالیت بودند، موردی نداشتیم که از خط قرمزها عبور کرده باشند، درحالی که هیچ قانون و دستورالعمل مشخصی برای آنها مصوب نشده است.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های روز جدید بستر بلاک‌چین و موضوع ارز دیجیتال است، گفت: مرزها از باب انتقال اطلاعات باز است و امکان مسدود کردن مرزها برای جلوگیری از فناوری‌ها وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه ارتباط مالی کشور با دنیا باید آنلاین صورت گیرد، گفت: یک بستر علمی و فناوری در دنیا ایجاد شده است که باید با بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای بازار این حوزه در دنیا به رشد و توسعه کشور درباره استفاده از فناوری‌های جدید سرعت بخشیم.
دلیری با اشاره به اینکه بستر بلاک‌چین در حال حاضر در دنیا در حوزه‌های مختلفی رسوخ کرده است، اظهار کرد: رشد این بخش به قدری بالاست که امکان محدودیت در آن وجود ندارد، ازاین‌رو در بحث ارز دیجیتال نیازمند نگاه کارشناسانه است و باید بدانیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، بحث مالی دنیا در چند سال آینده بحث ارز دیجیتال خواهد بود.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر نگاه ویژه دولت و بخش خصوصی به موضوع ارز دیجیتال اظهار کرد: نقش ارز دیجیتال و تثبیت آن در بازار نیازمند بررسی و نگاه کارشناسانه است تا با شناخت نقاط مثبت و منفی، تهدیدها و فرصت‌ها آن را به عنوان یکی از ارزهای کشور بشناسیم.
دلیری با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بر موضوع ارز دیجیتال گفت: معاونت علمی بر آن است بستر ارز دیجیتال را با مشورت کارشناسان و سرمایه‌گذاران راه‌اندازی کند و با پررنگ‌تر کردن نگاه‌های مثبت این موضوع را مدنظر قرار دهد تا این اقدام در کشور جا بیفتد.
وی با اشاره به اینکه معاونت در نظر دارد یک کارگروه را برای فعالیت در بخش ارز دیجیتال راه‌اندازی کند، گفت: در نظر داریم یک تیم محدود با افراد درگیر در این موضوع به عنوان تیم تخصصی تشکیل دهیم تا در نهایت یک چارچوب را هم به نیابت از بخش خصوصی و هم به نیابت از دولت تعیین کنیم تا این موضوع را نهایی کنیم و به مرحله عملیاتی در
کشور برسد.
دلیری با اشاره به راه‌اندازی یک ارز مشترک با کشورها بیان کرد: می‌توانیم با کشورهایی که زیاد مراودات مالی داریم یک ارز مشترک دیجیتالی راه بیندازیم تا هم در بستر داخلی و هم در بستر خارجی از پرداخت‌های مالی به صورت آنلاین حمایت کنیم.
وی به طور کلی موضوع ارز دیجیتال را اتفاق خوبی در کشور خواند و گفت: ارز دیجیتال، دیتای خوبی برای نقل و انتقالات مالی به شمار می‌رود و برای پیشرفت در این حوزه نیازمند نگاه بخش خصوصی هستیم، چراکه تمام این اتفاقات در بستر بخش خصوصی ممکن خواهد شد و دولت تنها باید بخش تسهیل‌کننده باشد تا فناوری‌ها با سرعت بیشتری حرکت کند.
براساس این گزارش، جلسه آیین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری‌های مالی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و هامونی مدیرعامل فرابورس برگزار شد. در این جلسه تعداد زیادی از فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک‌چین نیز حضور داشتند و تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری‌های مالی بین بانک مرکزی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز امضا شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.