سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / جولان دلالان خارجی در صادرات صنعت سنگ
جولان دلالان خارجی در صادرات صنعت سنگ

دبیرکل انجمن سنگ ایران مطرح کرد:

جولان دلالان خارجی در صادرات صنعت سنگ

دبیر کل انجمن سنگ ایران گفت: حضور دلالان روسی و عراقی در صنعت سنگ ایران، صادرات آن را با کاهش ارزش مواجه کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، «احمد شریفی» روز دوشنبه در نشست خبری برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوط (IRSE 2018) به ظرفیت ۱۸۰ میلیون مترمربعی بخش فرآوری سنگ در کشور اشاره کرد و گفت: فقط ۷۰ میلیون مترمربع (۶۰ میلیون مترمربع تولید و مصرف داخلی و ۱۰ میلیون متر مربع صادرات) از این ظرفیت استفاده می شود
وی افزود: در مقوله صادرات شاهدیم هشت میلیون مترمربع از مجموع صادرات از سوی دلالان عراقی و روسی آن هم به ریال از فعالان سنگ کشور خریداری شده و به طور مجدد آن را به سایر کشورهای هدف صادر می کنند.
دبیر کل انجمن سنگ ایران ادامه داد: به این ترتیب، با افزایش نرخ برابری دلار شاهد کاهش ارزش صادراتی سنگ ایران هستیم، این مشکل بیش از یک سال است که در حوزه صادرات سنگ پیش آمده و برای رفع آن خواستار تشکیل ستادی قوی در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.
وی گفت: باید به ارتقای کیفیت محصولات صادراتی خود اقدام کنیم تا خود بتوانیم به صادرات به کشورهای مهم جهان بپردازیم.
شریفی یادآور شد: با شرایط پیش آمده و مشکلات متعدد واحدهای تولیدی و صادراتی، همه این واحدها دچار روزمرگی شده و وقتی دلالان خارجی به آنها مراجعه می کنند، به راحتی به خواسته هایشان تمکین می کنند.
وی بیان داشت: دولت باید به انجمن های کارفرمایی اجازه دهد تا در این زمینه به یاری فعالان این صنعت بپردازند.
این مقام صنفی با اشاره به وضع عوارض بر صادرات سنگ، خاطرنشان کرد: این عوارض شامل سنگ های تزئینی نشده است، با این حال معافیت مالیاتی بر سنگ خام نداشته، اما برای سنگ فرآوری شده داریم.

** وزارت صنعت از دریافت حقوق معادن اضافی در شرایط رکود چشم پوشی کند
به گفته این مقام صنفی، مطابق آمارهای گمرک، پارسال واردات سنگ فرآوری شده از اسپانیا، ایتالیا و ترکیه ۳۴ هزار تن و به ارزش ۲۱ میلیون دلار بود؛ این در حالیست که واردات سنگ کار نشده ۲۸ هزار تن به ارزش ۴٫۴ میلیون دلار بوده است.
شریفی اظهار داشت: دولت به تازگی از واردات سنگ خام و سنگ فرآوری شده به کشور جلوگیری کرده که مورد نخست (سنگ خام) محل اعتراض اعضای این انجمن و فعالان سنگ است و در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال رایزنی هستیم.
وی به ظرفیت ۲۷ میلیون تنی تولید در این صنعت اشاره کرد و گفت: در حالی که تولید واقعی صنعت سنگ سالیانه هشت میلیون تن است، وزارت صنعت، معدن و تجارت معادل ۱۳ میلیون تن (حدود هزار میلیارد ریال) حقوق دولتی دریافت می کند.
دبیر کل انجمن سنگ ایران خاطرنشان کرد: این اختلاف پنج میلیون تنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آنجایی نشات می گیرد که مبنای محاسبات وزارتخانه «پروانه های صادره» است، اما واقعیت این است که با حاکم شدن رکود بر اقتصاد کشور، معدنداران از سال ۹۰ تاکنون با مشکلات متعدد مواجه شده و ۵۰ درصد معادن سنگ تزئینی کشور تعطیل شده است.
وی ادامه داد: اکنون معدنداران با بدهی ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیون ریالی حقوق دولتی مواجه هستند و پروانه های آنها در حال ابطال است، در حالی که تغییر ظرفیت معادن منوط به پرداخت بدهی های گذشته است.
شریفی در پاسخ به ایرنا درخصوص اقدام نکردن معدنداران برای تعدیل ظرفیت پروانه ها از زمان بروز مشکل، خاطرنشان کرد: اکثر معدنداران افراد باتجربه، با سواد و آشنا به قوانین نیستند و به دلیل اطلاع نداشتن از آیین نامه ها و قوانین، بتدریج دچار مشکل شده، حقوق دولتی آنها افزایش یافته و معدن تحت مالکیت آنها در خطر ورشکستگی قرار گرفته است.
وی به برگزاری همایش احیای معادن کوچک در دهم تیرماه اشاره کرد و گفت: ستادی برای بررسی دلایل تعطیلی این معادن تشکیل شده است اما خواستار آن هستیم که دولت از بدهی آنها چشم پوشی کند.
این مقام صنفی یادآور شد: با اینکه طبق قانون دولت مکلف به مصرف کردن حقوق دولتی معادن برای توسعه بخش، ارتقای اکتشاف و توسعه صادرات است، اما تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته و حتی یک ریال از حقوق یاد شده به صنعت سنگ تزئینی بازنگشته است.
وی تاکید کرد: نبود اکتشاف اصولی در معادن، برخوردار نبودن از طراحی مهندسی استخراج و فرسودگی ماشین آلات، عمده مشکلات این صنعت است.
به عقیده وی، در حالی که حداقل نیاز سرمایه گذاری در ماشین آلات صنعت سنگ های تزئینی ۴۰ میلیارد ریال است، متوسط سرمایه گذاری آن تنها هفت میلیارد ریال است؛ بر این اساس به شدت نیازمند بازسازی ماشین آلات هستیم.
دبیرکل انجمن سنگ ایران ادامه داد: در نتیجه این مشکلات شاهدیم سنگ غیر استاندارد وارد واحدهای فرآوری می شود که کاهش بازدهی این واحدها و افزایش هزینه های آنها را به دنبال دارد.
وی گفت: امروز در ترکیه شاهد خروج نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد سنگ استاندارد از واحدهای فرآوری هستیم، اما این آمار در ایران فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

** نیاز به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی
وی در ادامه به درخواست برخی فعالان این صنف برای استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و ثبت سفارش برخی کالاهای مورد نیاز اشاره کرد و گفت: امروز حتی مسئولان دولتی نیز اعتراف کرده اند که سیستمی برای کنترل این حجم گسترده از کالاها که ارز دولتی به آنها تعلق یافته، ندارند.
شریفی خواستار آن شد تا دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط به اقلام و کالاهای اساسی تعلق گرفته و در بخش صنعتی، به نرخ توافقی یا آزاد ارائه شود تا به این ترتیب از هرگونه رانت و فساد جلوگیری شود.

** نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوط
این مقام صنفی در خاتمه با اشاره به برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوط (IRSE 2018) خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی به این منظور اختصاص یافته که ۱۳۰ غرفه ایرانی و ۴۱ غرفه خارجی از ایتالیا، چین، اسپانیا، کره جنوبی و ترکیه در آن پیش بینی شده است.
وی بیان داشت: دعوت از هیات های خارجی تجاری برای گفت و گوهای رو در رو با فروشندگان سنگ ایرانی و برگزاری همایش، میزگرد و تریبون آزاد در این نمایشگاه چهار روزه پیش بینی شده است.
شریفی با ابزار گلایه از چگونگی برخورد شرکت سهامی نمایشگاه های ایران، تصریح کرد: این شرکت به همراه سازمان توسعه تجارت که باید حامی برگزاری نمایشگاه ها باشند، در عمل به دنبال درآمدزایی هستند و بطور نمونه برای نهایی شدن تاریخ این نمایشگاه فقط ۶ ماه دوندگی کردیم.
به گزارش کسب و کار نیوز، دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوط از ۲۸ تا ۳۱ تیرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ پذیرای علاقه مندان خواهد بود.
بر اساس آمارهای اعلام شده از مجموع ۱۰ هزار معدن فعال، نیمه فعال و در حال تجهیز کشور، حدود ۲ هزار معدن سنگ وجود دارد که از این رقم بالغ بر ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ واحد فعال است .
شمار واحدهای سنگ بری که کار فرآوری و ساب و صیقل سنگ خام را انجام می دهند، ۶ هزار تا ۶۵۰۰ واحد اعلام شده است اما بخش اندکی از آنها به ماشین آلات استاندارد روز تجهیز شده اند.
برپایه سند چشم انداز صنعت سنگ، ظرف یک دوره پنج ساله ارزش صادرات این بخش باید از رقم سالیانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد دلار برسد.
اقتصام*۳۰۶۵*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

۳.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم/تراز تجاری مناطق آزاد مثبت است

به گزارش کسب و کار نیوز ، حجت عبدالملکی در مراسم «رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.