صفحه اصلی / استان ها / کرمان / اقتصاد کشور دچار سوختگی و کوفتگی شده است
اقتصاد کشور دچار سوختگی و کوفتگی شده است

رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان:

اقتصاد کشور دچار سوختگی و کوفتگی شده است

رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: معتقدم اقتصاد کشور امروز 20 درصد دچار سوختگی و 80 درصد کوفتگی شده است.

اقتصاد ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، “علیرضا شکیبایی” عصر امروز در نشست معاون اقتصادی رییس جمهور با نخبگان استان کرمان با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و با تاکید بر این‌که دیگر نباید اشتباهات دوران گذشته را تجربه کنیم اظهار کرد: امروز شاهد کاهش ارزش پولی کشور و مرگ ریال هستیم به طوری که معتقدم اقتصاد کشور امروز ۲۰ درصد دچار سوختگی و ۸۰ درصد کوفتگی شده است.

وی با بیان این‌که در مدیریت اقتصادی کشور مشکلاتی از درون داریم که با مباحث خارجی از جمله برجام، تحریم ها و … وضعیت اقتصادی بد را تشدید می‌کند، افزود: شاهد بودیم که در دولت قبلی بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات بانکی را افزایش داده و آن را به ۳۶ درصد رساند و بانک‌ها را به رقابت با یکدیگر انداخت و فریاد فعالان اقتصادی را به صدا درآورد که خود نشان  ازسوء مدیریت در اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به ۱۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی کشور تصریح کرد: هر روز شاهدیم که نقدینگی در کشور در حال رشد است که می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به تجربه‌های گذشته در سال‌های ۷۱ و ۹۱، باید شاهد یک رشد اقتصادی منفی در سال ۹۷ باشیم، زیرا تجربه نشان داده است وارد کردن شوک به اقتصاد کشور، تجربه‌های منفی به همراه خواهد داشت.

شکیبایی با بیان این‌که اولین درس اقتصاد این است که هر محصولی کم شود قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: این افزایش قیمت‌ها در طلا، ارز و … در کشور از سوی دولت صورت می‌گرفته است، به طوری که در اسفندماه سال گذشته شاهد بودیم که بانک‌ها نرخ سپرده را به ۲۰ درصد افزایش داده اما به ناگهان نرخ سپرده را متوقف کرده که خود به اقتصاد علامت‌های افزایش قیمت‌ها را می‌دهد.

وی با اشاره به دیگر پالس‌های دولت برای افزایش قیمت در برخی کالاها اظهار کرد: شاهد بودیم که سایت فروش خودرو در سه ماهه اول سال ۹۷ بسته بود و تنها برخی محصولات معمولی را تولید می‌کرد که خود سبب افزایش قیمت خودرو می‌شد این در حالی است که بین تولید، عرضه و بازار فرق وجود دارد و دولت باید به این مهم توجه کند.

رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به این‌که دولت فعلی و کنونی فروش سکه و ارز را به عنوان کسری بودجه خود دنبال می‌کنند که این روش، روشی قدیمی و اشتباه است، اظهار کرد: معتقدیم اگر دولت این روش را به عنوان تامین التهاب بازار ارز انتخاب کرده است، دیگر نباید متوقف کند.

شکیبایی با تاکید بر این‌که دولت تاجر خوبی نیست و باید بخش خصوصی به بازار کشور ورود کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که بخش خصوصی هیچ‌گونه مسئولیت اجتماعی نسبت به مردم و جامعه ندارد و از التهاب بازار، رانت‌های خود را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان این‌که سرمایه اجتماعی پس از سقوط دلار از بین رفته و شکاف بین دولت و مردم ایجاد شده است، اظهار کرد: تجربیات و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که با کاهش ارزش پول کشور، صادرات نیز افزایش پیدا نخواهد کرد و دولت نیز دیگر نباید این اشتباه را تکرار کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کلزا

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن دانه‌های روغنی از مزارع استان کرمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “عباس سعیدی” در جریان برداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.