صفحه اصلی / فرهنگی / پاپیه ماشه، آشنای ناآشنا
پاپیه ماشه، آشنای ناآشنا

هنر دوران صفویه

پاپیه ماشه، آشنای ناآشنا

از معنای یک لغت فرانسوی می‌آید و به معنای کاغذ فشرده است، پاپیه ماشه هنری که روزگاری صورتگران از آن برای تزئین روی جلدهای آثار نفیس و گلدان‌های مهم استفاده می‌کردند که گاهی به دلیل روغن کمانی که روی آن به کار می‌رفت آثار روغنی یا لاکی هم می‌گفتند.

از معنای یک لغت فرانسوی می‌آید و به معنای کاغذ فشرده است، پاپیه ماشه هنری که روزگاری صورتگران از آن برای تزئین روی جلدهای آثار نفیس و گلدان‌های مهم استفاده می‌کردند که گاهی به دلیل روغن کمانی که روی آن به کار می‌رفت آثار روغنی یا لاکی هم می‌گفتند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، این هنر در دوران صفویه به اوج شکوفایی خود رسیده است تا جایی که هنرمندان دیگر نه فقط بر روی گلدان و جاد بلکه همه محصولات مهم دوران صفوی به این هنر تزئین می شدند، این هنر رفته رفته پس از دوران صفویه فراموش شد تا اینکه امروز و طی سالیان گذشته و حتی امروز نام این هنر برای مردمان اصفهان ناآشنا است و کمتر کسی پس از بردن این نام ذهنش درگیر یک هنر می‌شود.

پاپیه ماشه را باید تلفیقی از نگارگری، تذهیب و گل و مرغ دانست که در نهایت زیر یک لایه از روغن جلا می‌درخشد.

شرمین سارنج هنرمند پاپیه ماشه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از تلاشش برای شناخت این هنر گفت و افزود: چند سال پیش زمانی که برای شناخت این هنر تلاشم را شروع کردم به ندرت کسی بود که پاپیه ماشه را می‌شناخت، اما سعی کردم با ارائه این هنر که در حال از دست رفتن بود و با برگزاری کلاس‌های آموزشی این هنر را حداقل به مردم بشناسانم.

وی معتقد است امروز پاپیه ماشه مثل دوران صفوی نباید باشد و نوآوری و کاربردی‌تر کردن آن با توجه به زندگی امروزه مردم می‌تواند هم نظرها را به این هنر جلب و هم این هنر را بهتر بشناسند، برای مثال قاب‌های موبایل، تغییر فرم آیینه‌ها از این طریق و همچنین جعبه‌هایی مثل قاشق و چنگال می تواند اعتماد به این هنر را در میان مردم افزایش دهد.

این هنرمند پاپیه ماشه کار با اشاره به اینکه این هنر به اندازه قلم‌زنی و خاتم کاری برای مردم شناخته شده نیست و کیفیت بالای این هنر می‌تواند آن را بهتر در جامعه معرفی کند، گفت: برای حفظ این هنر چندین کلاس با همکاری میراث فرهنگی برگزار کردیم، اما نتوانستیم این کار را ادامه دهیم و میراث فرهنگی هم نمی تواند در این زمینه کمک کننده باشد چراکه با مشکل بودجه مواجه است.

سارنج با بیان اینکه باید برای احیای این هنر موضوع آموزش را جدی بگیریم تا محصولات نهایی دارای کیفیت بالایی باشند، ادامه داد: متاسفانه بودجه بخش آموزش میراث فرهنگی حذف شده و بودجه برگزاری نمایشگاه نیز امسال حذف شده است و در این زمینه واقعا دست یکی از اصلی ترین ارگان‌ها که میراث فرهنگی است تنگ است.

وی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه می‌تواند به آشنایی این هنر در اصفهان کمک کند و برگزاری نمایشگاه ها بوده است که مردم امروز تا حدودی با این هنر آشنا هستند، امیدواریم بتوانیم با استفاده از نمایشگاه‌های بخش خصوصی ادامه روند آشنایی را فراهم کنیم تا چنین هنری از میان نرود.

به گزارش ایسنا، سبک بودن، قابل حمل و نقل آسان، امکان ایجاد تنوع روش های ساخت و فرم و رنگ در این آثار سرعت عمل در کار و ایجاد بستری مناسب برای نقاشی از جمله ویژگی های محصولاتی است که با هنر پاپیه ماشه تولید می‌شوند. این هنر به دلیل استفاده از کاغذ باطله و تبدیل آن به یک شیئی بار ارزش در اقتصاد و تولید نقش مهمی بازی می کند.

همچنین مطالعه کنید:

اطلاعیه مهم فیلیمو خطاب به مردم: فریب‌ نخورید!

به گزارش کسب و کار نیوز، تأسف‌انگیز اینکه «ساترا» با بی‌تعهدی و بی‌تجربگیِ محض به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.