صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / لطفا بعدا تماس بگیرید!
لطفا بعدا تماس بگیرید!

لطفا بعدا تماس بگیرید!

سه سال از شروع به کار دوره دهم مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، نمایندگان، وکلای مردم در مجلس هستند و خبرنگاران نمایندگان اذهان عمومی. انتظار پاسخگویی از نمایندگانِ مردم در حوزه‌های مختلف توقع زیادی نیست و ارتباط مستمر وکلای مردم با اصحاب رسانه روند مطالبه‌گری را پیش می‌برد.

صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز پرسیده‌ایم که کدام نمایندگان پاسخگویی بهتری داشته‌اند.

در بین نمایندگان مجلس استان، برخی حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نبوده‌اند و یا فقط با رسانه‌های خاصی مصاحبه می‌کنند، حتی دیده شده برخی نمایندگان فقط با رسانه‌های نزدیک به خطّ فکری خود مصاحبه و گفت‌وگو دارند، البته در این بین نمایندگانی نیز هستند که ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کرده و پاسخگوی دغدغه‌های اصحاب رسانه بوده‌اند، اما اغلب پاسخگویی مطلوبی در میان نمایندگان استان دیده نمی‌شود و اکثرا نمایندگان برای مصاحبه کردن، گزینشی عمل می‌کنند.

نمایندگان مشهد چه قدر پاسخگوی خبرنگاران‌ هستند؟

وقتی اشتراک صحبت‌های اصحاب رسانه استان را می‌گیریم، متوجه می‌شویم در بین پنج نماینده کلان شهر مشهد تنها یک نماینده به خوبی پاسخگوی تمام خبرنگاران است و سایر نمایندگان تعامل درستی با اصحاب رسانه ندارند، در سایر شهرستان‌های استان اوضاع تا حدودی به همین منوال است و تعداد کمی از ۱۳ نماینده دیگر استان پاسخگوی خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.

یکی از این خبرنگاران در این باره می‌گوید: ارتباطات رسانه‌ای بسیاری از نمایندگان استان ضعیف است و از پنج نماینده مشهد آقای پژمانفر رسانه‌ای‌ترین نماینده هستند و حرف اول را در این رابطه می‌زنند. ایشان همواره پاسخگو بوده‌اند و اگر جلسه نیز داشته‌اند و نتواسته‌اند پاسخگو باشند، در زمان دیگری پای عهد خود ایستاده و مصاحبه کرده‌اند. در کل از ۱۸ نماینده فقط ۳ تا ۴  نفر، پاسخگو هستند. 

یک خبرنگار دیگر بیان می‌کند: پاسخگویی نمایندگان به خصوص در مسائل استانی و محلی خوب است زیرا آن‌ها به نوعی نیازمند رای هستند و در حوزه خود فعالند. برخی از آنان به مسائل حوزه یا کمیسیون تخصصی خود اشراف کامل ندارند و فعال نیستند. تمام نمایندگان مشهد به جز یک نفر که اصولا با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند، پاسخگو بوده‌اند اما پاسخگویی آقای پژمانفر از تمام نمایندگان بهتر است. 

یکی دیگر از اهالی رسانه درباره موضوع پاسخگویی نمایندگان، عنوان می‌کند: نمایندگان، در کل به ما پاسخگو نیستند. از اوایل کارم در شهرآرا که به ۷ ماه پیش برمی‌گردد، فقط توانسته‌ام با آقای پژمانفر مصاحبه کنم. در خصوص ارتباطات رسانه‌ای نمایندگان مشهد و استان کافی است به خبرگزاری خانه ملت مراجعه کنید که تعداد زیادی از نمایندگان شهرهای دیگر مصاحبه می‌کنند و خبرهایی از آن‌ها منتشر می‌شود که ویژه شهر خودشان است.

وی ادامه می‌دهد: با مشاهده مصاحبه‌های نمایندگان استان در این خبرگزاری دیده می‌شود که بیشتر مصاحبه‌ها جنبه کلی‌نگری دارند و اکثرا در آن حرفی از مشهد و خراسان رضوی مشاهده نمی‌شود؛ آن‌ها به دنبال این نیستند تا نگرانی‌هایی را که در مشهد و استان وجود دارد به گوش دیگران برسانند. 

روزنامه‌نگار دیگری در این رابطه می‌گوید: از نظر من نمایندگان مشهد از حیث پاسخگوییِ رسانه‌ای سه دسته هستند. البته الزاما پاسخگویی رسانه‌ای به معنای پرکار بودن نیست. ممکن است نماینده‌ای به مصاحبه علاقه داشته باشد اما کاری انجام ندهد. آقای بحرینی نماینده اندیشمند و فعالی هستند اما برای مصاحبه جزئی وقت نمی‌گذارند و زمانی از ما خواستند که تمام سوالات را جمع کنیم و به دفتر روزنامه آمدند و سه ساعت مصاحبه کردند.

در ادامه همچنین از خبرنگاران درباره نحوه پاسخگویی و رسانه‌ای بودن یا نبودن نمایندگان مجلس از حوزه انتخابیه شهرستان‌های استان پرسیدیم که نظرات آن‌ها را خواهید خواند.

خبرنگار دیگری درباره پاسخگویی نمایندگان تصریح می‌کند: من با همه نمایندگان استان سر و کار نداشته‌ام اما از بین آنان که در حوزه خود باید با آن‌ها در طول این مدت مصاحبه می‌گرفتم باید بگویم، به برخی از آنان به هیچ عنوان دسترسی نیست، برخی هم پاسخگویی مناسبی دارند و تا جایی که برایشان ممکن است رسانه‌ای عمل می‌کنند. به نظر من یکی از راه‌های ارتباطی نمایندگان با مردم، رسانه است. از طرفی رسانه‌ها سوالات و مطالبات مختلفی را مطرح می‌کنند، گاه عملکرد یک نماینده را نشر می‌دهند و گاه ممکن است او را به چالش بکشند، این وظیفه رسانه است. 

وی اضافه می‌کند: یک بار من برای گرفتن یک مصاحبه در طول کمتر از یک هفته بارها و بارها با تلفن خانم نماینده ای تماس گرفتم، منشی ایشان هربار یک چیز می‌گفت، گاهی هم پاسخ نمی‌دادند. جالب است ابتدا اصرار بر این بود که سوالات شما چیست بعد که دو محور مصاحبه را عنوان کردم، منشی ایشان گفت درباره محور اول مصاحبه نمی‌کنند، درباره مورد بعدی هم بعدا تماس بگیرید تا هماهنگ کنم. اما دیگر بعدی وجود نداشت چون هربار به بهانه‌ای از پاسخگو بودن سرباز زده شد، اگر اشتباه نکنم بیش از ۲۰ بار در طول کمتر از یک هفته تماس گرفتم تا هماهنگی لازم برای مصاحبه انجام شود اما هیچ گفت‌وگویی با این نماینده شکل نگرفت. 
 
یکی دیگر از اصحاب رسانه می‌گوید: نمایندگان استان گاهی پاسخگو هستند ولی این گونه نبوده که دغدغه‌مند باشند. گاهی فقط می‌خواهند که جوابم را بدهند و سریع تلفن را قطع کنند یا از من خواسته‌اند که زمان دیگری برای مصاحبه تماس بگیرم. وقتی می‌خواهم در مورد مشکلی در استان مصاحبه بگیرم با عدم پاسخگویی آن‌ها مواجه می‌شوم. در کل ارتباط آن‌ها خوب نیست. باید ارتباطشان با رسانه‌ها بهتر باشد و خودشان نیز به رسانه‌ها سوژه بدهند. 

این گفت‌وگوها با محور رسانه‌ای بودن یا نبودن نمایندگان مجلس استان از تعدادی خبرنگار سرویس‌های مرتبط خبری گرفته شده است. 

آنگونه که از اظهارات برخی خبرنگاران استان برمی‌آید به طور کلی اصحاب رسانه از عملکرد اکثر نمایندگان مجلس در پاسخگویی به رسانه‌ها راضی نیستند، دلیل این رسانه گریزی برخی نمایندگان استان هرچه که باشد از عدم اشراف و آگاهی به مسائل مربوط به حوزه انتخابیه و کشور، نداشتن پاسخ‌های قانع کننده گرفته تا فقدان دانش و آگاهی تخصصی به منظور ارائه راهکارهای نوین در گره گشایی از مشکلات و مسائل حوزه انتخابیه و یا عدم اعتماد به رسانه‌ها به نظر می‌رسد امری پسندیده نبوده و از نقاط ضعف نمایندگان به شمار می‌آورد.

بی‌توجهی نمایندگان به این امر در طول مدت نمایندگی از یکسو و اقبال آنها به رسانه‌ها در ایام انتخابات می‌تواند شائبه نگاه ابزاری آنان به مردم را به ذهن‌ها پررنگ کند که این موضوع با برقراری ارتباط مستمر نمایندگان با رسانه‌ها برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.