صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / تجاری سازی فناوری برنامه جدید پژوهشگاه فضایی است
تجاری سازی فناوری برنامه جدید پژوهشگاه فضایی است

رئیس جدید پژوهشگاه فضایی ایران:

تجاری سازی فناوری برنامه جدید پژوهشگاه فضایی است

رئیس جدید پژوهشگاه فضایی ایران در تشریح برنامه های این پژوهشگاه ضمن اشاره به پایبندی بر سیاست و برنامه های راهبردی وزارت ارتباطات، بر لزوم توسعه فناوری ‌های فضایی و مشارکت با شرکت‌ های دانش ‌بنیان در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین صمیمی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشگاه فضایی که امروز -یکشنبه- در این پژوهشگاه برگزار شد، با بیان این که صنعت فضایی تجلی گاه پیشرفت های علمی و اقتدار بیرونی کشورها است، گفت: ایران نیز به رغم تحریم ها و محدودیت ها، پیشرفت های ارزشمندی در این مسیر به دست آورده که ویژگی اصلی آن تکیه بر توان متخصصان و نخبگان داخلی است.
وی با اشاره به نقش و جایگاه موثر پژوهشگاه در چرخه فعالیت های فضایی، عنوان کرد: در حال حاضر چیزی که بخش فضایی به آن احتیاج دارد، انسجام کاری است که دارای نگاشت های مختلف است.
به بیان صمیمی، نگاشت انسجام کاری در داخل پژوهشگاه از مولفه هایی در حوزه های مختلف تشکیل شده که هر یک دارای سوابق درخشانی در بخش های صنعتی کشور است، این مولفه ها اکنون زیر پرچم پژوهشگاه فضایی ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند.
صمیمی در بیان سیاست های آینده این پژوهشگاه تاکید کرد: بر ما تکلیف است که تمامی برنامه و فعالیت ها را در چارچوب برنامه های راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنظیم کرده و نسبت به برنامه ها متعهد و پاسخگو باشیم.
وی در ادامه با اشاره به نگاشت دیگر انسجام کاری در حوزه وزارتی گفت: سازمان فضایی به عنوان نهاد سیاست گذار در انسجام کاری وزارتخانه حضور دارد. سیاست ها و رویکردهای جدید تدوین شده، تحقق این رویکردها و پیاده سازی سیاست ها جز با همکاری مجموعه پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی میسر نخواهد شد.
صمیمی با بیان این که پژوهشگاه نسبت به سیاست های سازمان فضایی وفادار بوده و در راستای پیاده سازی این سیاست ها همپا و همگام است، تاکید کرد: پژوهشگاه فضایی باید با رویکرد تعاملی با همکاران سازمان فضایی اقدام کنند چرا که موفقیت ما موفقیت وزارتخانه و در نهایت موفقیت بخش فضایی کشور خواهد بود. صمیمی ادامه داد: نگاشت دیگر این انسجام کاری، مربوط به حوزه خارج از وزارتخانه است جایی که شورای عالی فضایی محور فعالیت ها است.
صمیمی با بیان اینکه، محور بعدی فعالیت ها نیز بر لزوم نقش آفرینی پژوهشگاه فضایی در کل زنجیره ارزش فضایی متمرکز خواهد بود، گفت: تا این لحظه همه فعالیت های پژوهشگاه بر طراحی و ساخت ماهواره و کسب دانش فنی مربوط به آن بوده اما فعالیت ها زمانی به هدف اصلی خود دست می یابد که دستاوردها با زندگی مردم و اقتصاد بخش گره بخورد؛ این امر نیز محقق نمی شود مگر با توسعه کسب و کارهای فضاها و خدمات کاربردی در این حوزه.
به گفته وی، در این چارچوب باید در ماموریت و وظایف مولفه های زیرمجموعه پژوهشگاه فضایی بازنگری کنیم و با بازتعریف ماموریت ها در این حوزه نقش ایفا کنیم.
صمیمی تاکید کرد: همه این وظایف باید با استفاده حداکثری از توان موجود در کشور، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان انجام شود. برای اولین سال در برنامه وزارتخانه دو ردیف برای تجاری سازی فناوری های فضایی و توسعه کسب و کارهای فضایی درنظرگرفته ایم تا از طریق اعطای تحصیلات ارزان قیمت به شرکت های فعال در این حوزه این جریان را تقویت کنیم و با قدرت بیشتری پیش ببریم.
در مراسم تودیع ‘حسن حدادپور' رئیس سابق و معارفه صمیمی به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه، «مرتضی براری» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ‘وحید یزدانیان' رییس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات، جمعی از مدیران مجموعه وزارت ارتباطات، سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سندیکای صنعت مخابرات شرکت داشتند.
پژوهشگاه فضایی ایران به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور در زمینه علوم و فنون نوین فضایی راه اندازی شده و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
پژوهشگاه فضایی ایران سازمانی دانش بنیان با ساختاری محصول محور و نوآور در عرصه اکتساب فناوری های
صلح آمیز فضایی است که با برخورداری از نیروهای نخبه و مجرب در زمینه های مختلف علوم فضایی از جمله مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی؛ طراحی و توسعه سامانه های حمل و نقل فضایی با کاربست فناوری های پیشران و زیست فضا فعالیت می کند.
علمی**۹۲۸۳**۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.