صفحه اصلی / استان ها / همدان / ‌نژاد «مهربان» در حال از بین رفتن است
‌نژاد «مهربان» در حال از بین رفتن است

رئیس امور عشایر استان همدان:

‌نژاد «مهربان» در حال از بین رفتن است

رئیس امور عشایر استان همدان با بیان اینکه عشایر 25 درصد گوشت استان را تولید می‌کنند، گفت: عشایر استان همدان با 470 رأس دام 25 تا 28 درصد تولید گوشت استان را برعهده دارند.

‌نژاد «مهربان»

به‌گزارش ایسنا، حسین محمدی شنبه ۹ تیر در نشست تخصصی در حوزه دام و طیور در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه براساس سرشماری سال ۸۷ تعداد عشایر استان همدان ۲۰۶۹ خانوار بوده که براساس دفترچه‌های توزیع خوار و بار جمعیت عشایر استان ۳۱۵۰ خانوار است، افزود: عشایر استان شامل ۴ ایل و ۲۴ طایفه هستند که به ۴ استان کرمانشاه، ایلام، کردستان و خوزستان کوچ می‌کنند.

وی با بیان اینکه عشایر ذخایر انقلاب بوده و در اقتصاد مقاومتی حرف اول را می‌زنند، ادامه داد: عشایر استان همدان با ۴۷۰ رأس دام از ۱۰ درصد مراتع استان بهره می‌برند و بیش از ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه ۴ درصد دام سنگین کشور مربوط به عشایر است، یادآور شد: در سال گذشته تسهیلات خوبی در راستای تولید دام به عشایر داده شد که از این طریق ۲۰۰ تن افزایش تولید داشته‌ایم.

رئیس امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ تن شیرخام، ۸۰۰ تن پنیر و ماست و ۵۰۰ تن پشم از تولیدات عشایر استان است، بیان کرد: تا کنون اقدامات اصلاح نژادی در دام عشایر ضعیف بوده که نژاد مهربان در حال از بین رفتن است.

وی با تأکید بر اینکه یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان تسهیلات به عشایر استان پرداخت شده است، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۰ هزار تن نهاده دامی توسط شرکت‌های تعاونی در بین عشایر توزیع شده است.

محمدی با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات و توزیع نهاده‌های دامی کمک زیادی به وضعیت مراتع شده است، یادآور شد: همچنین ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نهاده به صورت نسیه و ۷۵۰۰ تن نهاده به صورت نقدی به عشایر استان داده شده است.

وی با اشاره به توزیع ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره در بین عشایر استان، خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ تن جو در شهرستان نهاوند و ۱۰ هزار تن جو در همدان توزیع شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.