به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی گذرا بر اخبار منتشر شده در این خبرگزاری از زمان خروج آمریکا از برجام و اعلام تصمیم این کشور مبنی بر بازگشت تحریمهای ثانویه علیه ایران نشان میدهد که این خبرگزاری وظیفه یافته که با پخش اخبار منفی و فضاسازی بخصوص در حوزه اقتصاد بر جامعه ایرانیان و خارجیان فعال در عرصه اقتصاد کشورمان اثرگذاری کند و تبعات تحریمها علیه این کشور را افزایش دهد.
انتشار اخبار جهتدار و بعضا نادرست از سوی این خبرگزاری در طی روزهای اخیر در راستای ترویج ناامیدی در کشور به حدی افزایش پیدا کرده که در این ارتباط وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در اتاق بازرگانی ایران و در جمع فعالان اقتصادی بخش خصوصی به این موضوع اشاره کرد و گفت: رویترز روزانه به صورت متوسط ۵۰ خبر دروغ در حوزه اقتصاد علیه ایران منتشر میکند و در این راستا از اصحاب رسانه و همچنین فعالان اقتصادی خواست که هوشیار باشند که در تله اینگونه اخبار قرار نگیرند.
سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری اخیر خود با تایید اظهارات محمد جواد ظریف، اظهار کرد: خبرگزاری رویترز بعضا در طی هفتههای اخیر صحبت از خروج شرکتهایی از بازار ایران میکند که با بررسی متوجه میشویم که بعضا این شرکتها در طول این دو سال وارد بازار ایران نشدهاند.
حسین انتظامی قائم مقام وزیر ارشاد نیز امروز در توییتی به انتقاد از خبرگزاری رویترز نوشت: رویترز دارد اعتبار حرفهای خود را با انتشار گزارشهای سفارشی قمار میکند.
انتظامی که دارای سابقه حضور در مطبوعات است در ادامه توییت خود با اشاره به برخی از گزارشهای جهتدار که بعضا حاوی اطلاعات غلط است تصریح کرد: معمولا رویترز تفاوت خبری و جنگ روانی را رعایت میکرد.
رویه خبرسازی علیه ایران در حالی از سوی خبرگزاری رویترز این روزها شدت گرفته که این خبرگزاری در حال حاضر یکی از مهمترین و گستردهترین منابع خبری در عرصه جهانی است و بسیاری از رسانهها از جمله رسانههای ایرانی به بازتاب و ترجمه اخبار آن در داخل کشور میپردازند و در حال حاضر این سوال در ذهن مخاطبان ایرانی این رسانه فراگیر شکل گرفته که آیا رویترز اعتبار چندین دهه خود را با استناد به برخی از اخبار نادرست که از سوی جریانهای خاصی در اختیار این خبرگزاری قرار داده میشود به خاطر بعضی از اهداف سیاسی موقت زیر پا گذاشته و اعتماد مخاطبانش را در درجه پایینتر از این مطامع قرار میدهد.
البته انتشار اخبار جهتدار با هدف شکل دادن به افکار عمومی و تحت تاثیر قرار دادن برخی از تحولات بینالمللی امری نسبتا سابقهدار از سوی این خبرگزاری است چنان که این خبرگزاری انگلیسی چند سال پیش با انتشار تصاویری از زنان “نینجا”کار ایرانی به نادرستی مدعی شد که آنها خود را برای جنگ آماده میکنند، موضوعی که با شکایت این ورزشکاران از این خبرگزاری همراه شد .
انتهای پیام