صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / آغاز نهمین فصل کاوش باستان‌شناختی در شهر تاریخی «بلقیس»
آغاز نهمین فصل کاوش باستان‌شناختی در شهر تاریخی «بلقیس»

آغاز نهمین فصل کاوش باستان‌شناختی در شهر تاریخی «بلقیس»

مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین در خراسان‌شمالی گفت: کاوش‌های جدید در دو بخش، داخل ارگ و شارستان این پایگاه با هدف شناخت ساختار شهر و تکمیل کاوش های فصول پیشین، آغاز شد.

شهر تاریخی بلقیس

به گزارش کسب و کار نیوز، «علیرضا نجفی» با اعلام این خبر افزود: هدف از کاوش در داخل ارگ، شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای موجود در آن، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدیدکنندگان هم‌چنین فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ است.

وی توضیح داد: کاوش در محدوده شارستان نیز با تأکید بر تپه منار و با هدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار احتمالی مسجد – مدرسه که بخش‌هایی از آن در فصول گذشته با کاوش‌های باستان‌شناختی نمایان شده بود، انجام می‌شود.

مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین وسعت این شهر را بیش از ۲۰۰ هکتار و متشکل از سه بخش ارگ، شارستان و ربض اعلام کرد و افزود: براساس اسناد تاریخی این شهر در قبل از اسلام‌آباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

نجفی با استناد به یافته‌های باستان‌شناختی و اشارات متون تاریخی گفت: قدیمی‌ترین استقرار در این شهر تاریخی که تاکنون شناسایی شده مربوط به اواخردوره ساسانی – صدر اسلام است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته است.

به گفته وی، این شهر در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر یعنی در سال ۱۱۳۱ هجری قمری توسط افاغنه کاملاً ویران و تخریب شده، به نحوی که جایگاه پیشین خود را از دست داده است و از این زمان، کم کم نام افسانه‌ای بلقیس بر روی خرابه‌های شهر قدیمی اسفراین گذاشته شد.

مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین یادآور شد: نخستین فعالیت‌های باستان‌شناسی به صورت علمی در این مجموعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هر سال به صورت مستمر ادامه داشته است.

نجفی گفت: در فصل هشتم کاوش‌های باستان‌شناختی که در دو بخش ارگ و شارستان صورت گرفت، در داخل ارگ بقایایی از یک ساختار آجری با ملات و اندود ساروج کشف شد که احتمالاً بقایای یک حمام قرون ۸-۷ هجری قمری است که پس از تخریب برای ذخیره آب به‌صورت حوض تغییر کاربری داده شده است.

وی از دیگر ساختارهای کشف شده از این کاوش‌ها در داخل ارگ به سیستم انتقال آب، خانه‌های مسکونی با ساختار پی سنگی، دیوارهای خشتی وحیاط سنگ فرش اشاره کرد.

مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: بخش دیگرکاوش‌ها که در شارستان در بخش معروف به تپه منار صورت گرفت منجر به کشف تعدادی رواق با مصالح آجر و گچ در پیرامون حیاط مرکزی شد که احتمالاً بقایای مسجد – مدرسه دوره سلجوقی است.

به گفته وی، پیش‌تر بخشی از ساختار این بنا شامل ایوان، راهرو مزین به گچبری و بقایایی از یک ورودی با آجرفرش طی کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شده بود.

نجفی با اشاره به انجام این کاوش به همت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین و به سرپرستی «احمد نیک گفتار» یادآور شد: مجوز فصل نهم کاوش باستان‌شناسی محوطه بلقیس اسفراین توسط ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.