صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / کشت ۵۰۰ هکتار “آتریپلکس و قره‌داغ” در جنوب تالاب میقان اراک
کشت ۵۰۰ هکتار “آتریپلکس و قره‌داغ” در جنوب تالاب میقان اراک

کشت ۵۰۰ هکتار “آتریپلکس و قره‌داغ” در جنوب تالاب میقان اراک

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اراک از کاشت 500 هکتار آتریپلکس و قره‌داغ در قسمت جنوبی تالاب میقان در حد فاصل تالاب و فرودگاه اراک خبر داد.

قره داغ

 آتنا فرجی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این اقدام که در سال جاری انجام خواهد شد، در اصلاح شوری خاک منطقه بسیار اثربخش است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌هایی از شمال، شمال‌غرب و غرب تالاب به کشت آتریپلکس اختصاص دارد، گفت: در بخش‌هایی از جنوب نیز به صورت تلفیقی کاشت آتریپلکس و قره‌داغ انجام گرفته است، اما به دلیل اینکه اتریپلکس شرایط خاصی برای رشد نیاز دارد در بخش‌های دیگر تالاب کشت نشده است. 

فرجی افزود: گونه کوچکی از آتریپلکس به نام آتریپلکس تاتاریکا گیاه بومی منطقه تالاب میقان است که به دلیل خوش‌خوراک بودن و شورمزه بودن مورد تمایل دام‌هاست و در دهه‌های اخیر به دلیل چرای بی‌رویه دام در منطقه از بین رفت. به همین دلیل آتریپلکس کانیسنس که گیاهی غیرایرانی و غیربومی منطقه است به دلیل شاخصه‌های مختلف و مناسب برای منطقه مورد کشت قرار گرفت. 

وی با اشاره به پیش‌رونده بودن آتریپلکس کانیسنس بیان کرد: این گیاه در نوع خاصی از خاک رشد می‌کند. با توجه به اینکه در این منطقه با شرایط خاصی همچون وجود املاح و سولفات سدیم و سطوح مختلف آب های زیرزمینی مواجه هستیم باید گونه خاصی از این گیاه در این منطقه کشت می شد که آتریپلکس کانیسنس به عنوان بهترین گزینه تاکنون با شرایط کاملا همساز بوده است. 

معاون منابع طبیعی شهرستان اراک در خصوص کشت دیگر گونه‌ها در منطقه گفت: به عنوان مثال گونه تاغ یک گونه بسیار ارزشمند است اما به شرایط خاصی درخصوص سطح آب‌های زیرزمینی نیاز دارد و بهتر است که آتریپلکس در منطقه کشت شود.    

وی اضافه کرد: این گیاه در خاک رسی با بافت سنگین به خوبی رشد می کند و با توجه به کارکرد مناسب در اصلاح شوری خاک به احیا و رشد گیاهان بومی منطقه کمک می‌کند. از طرفی با قرق انجام شده در دهه ۶۰ و ۷۰ در منطقه و جلوگیری از چرای بی‌رویه دام شرایط رشد گونه‌های گیاهای منطقه رو به بهبود است. 

فرجی با اشاره به توقف کامل چرا در منطقه که مانع آسیب پذیری خاک شده است، بیان کرد: اطراف تالاب میقان اراک مملو از روستاهای دارای سکنه است که هرکدام دارای تعدادی دام هستند ولی به هیج عنوان امکان آزاد شدن منطقه برای چرای دام ندارد و قطعا انجام این آزادسازی نیازمند فرهنگ سازی عمیقی است و با توجه به اینکه تالاب منشاء تولید ریزگرد است به هیج عنوان نمی‌توان ریسک آزادسازی منطقه برای چرای دام را پذیرفت و حتی اجازه تولید علوفه داد. 

معاون منابع طبیعی شهرستان اراک با بیان اینکه منطقه کویر و تالاب میقان اراک ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد افزود: ۸۰ درصد مراتع در حال حاضر دارای کارکرد زیست محیطی و گردشگری هستند. این مناطق ‌نباید زیرکشت علوفه بروند و  باید ابعاد گردشگری و زیست‌محیطی آنها مورد توجه قرار گیرد.   

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.