صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / شریعتمداری: نیازمند نظام مدیریت صادرات و واردات هستیم
شریعتمداری: نیازمند نظام مدیریت صادرات و واردات هستیم

شریعتمداری: نیازمند نظام مدیریت صادرات و واردات هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با محدودیت منابع ارزی، باید یک نظام مدیریت صادرات و واردات در کنار سیاست ارزی داشته باشیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمد شریعتمداری» روز شنبه در نشست خبری به مناسبت دهم تیرماه روز صنعت و معدن افزود: آیین روز صنعت و معدن امسال در شرایطی برگزار می شود که تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شده است.
وی افزود: در سال ۹۲ و آغاز به کار دولت یازدهم، اقتصاد ایران و سیاست خارجی، از موضوع عدم قطعیت رنج می برد اما با بازگشت قطعیت در سیاست خارجی ایران و انتظارات مردمی، شاهد آرامش و ثبات در اقتصاد بودیم، به طوری که رشد ۳۰۰ درصدی ارزش دلار در مقابل پول ملی، از تب و تاب افتاد و روند انتظارات عقلایی مردم نیز مثبت شد.
شریعتمداری افزود: ادامه مذاکرات سیاسی ایران، سرانجام به برجام ختم شد که مثبت شدن رشد اقتصادی و تک رقمی شدن تورم از دستاوردهای آن بود.
وی گفت: با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رییس جمهوری آمریکا، همه مناسبات بین المللی به تاخیر افتاد و پمپاژ عدم قطعیت، تخریب انتظارات مردمی، ایجاد انتظارات عقلایی منفی و به هم ریختگی در عرصه سیاست خارجی به وجود آمد و نوک تیز خنجر شرایط جدید، قلب مردم ایران را نشانه رفت.
به گفته شریعتمداری، تحریم ها که با هدف کاهش درآمدهای نفتی، کاهش مناسبات تجاری ایران، کاهش اشتغال، گسست سیاست های پولی و بانکی و غیره پیش بینی شده بود، دولت را بر آن داشت تا به عنوان نخستین تصمیم، سیاست های جدید ارزی را با اعلام یک نرخ ثابت در دستور کار قرار دهد.
وزیر صنعت و معدن و تجارت افزود: بر این اساس، موضوع اولویت بندی کالاها برای تامین نیازمندی های اساسی مردم، تامین مواد اولیه واحدهای حساس صنعتی، سایر مواد اولیه واحدهای تولیدی و سپس کالاهای نهایی و ساخته شده در دستور کار قرار گرفت.
وی یادآور شد: حتی تصمیم گرفتیم برخلاف قانون، کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل فراهم است یا ضروری نیستند، ممنوع اعلام شود که ممنوعیت ورود ۱۳۵ گروه کالایی در ۱۳۳۹ ردیف کالا نیز اعلام شد.
شریعتمداری افزود: با این کار از خروج ۲٫۲ میلیارد دلار منابع ارزی برای واردات خودروی خارجی جلوگیری شد.
ادامه دارد…
اقتصام*۹۱۲۳*۳۰۶۵*۱۰۷۰*

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.