صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / خدمات سنجش از دور در اختیار مدیریت بحران کشور قرار می‌گیرد
خدمات سنجش از دور در اختیار مدیریت بحران کشور قرار می‌گیرد

از سوی سازمان فضایی؛

خدمات سنجش از دور در اختیار مدیریت بحران کشور قرار می‌گیرد

سازمان فضایی ایران در راستای اهداف و وظایف خود و بر اساس نیازهای اساسی کشور، خدمات سنجش از دور در حوزه مدیریت بحران را در اختیار متولیان و تصمیم‌گیران این حوزه قرار می‌دهد.

جنگل تصاویر ماهواره ای

به گزارش کسب و کار نیوز، در راستای توسعه کسب و کارهای فضاپایه و بر اساس اولویت و نیازهای اساسی کشور، سازمان فضایی ایران ۵ محور مدیریت بحران، محیط زیست، هواشناسی، کشاورزی و خدمات شهری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

در همین راستا دکتر اسماعیلی، مسئول کارگروه توسعه کسب و کارهای فضاپایه در حوزه مدیریت بحران، گفت: چرخه مدیریت بحران شامل ۴ مرحله پیشگیری و کاهش، آمادگی، مقابله و بازیابی است که امروزه فناوری سنجش از دور نقش بسزایی را در هر ۴ مرحله این چرخه ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از این فناوری علاوه بر پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از وقوع بلایای طبیعی و پایش مناطق خسارت دیده، در تسریع امدادرسانی نیز بسیار موثر است.

دکتر اسماعیلی با اشاره به اینکه ایران در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته است که مورد تهدید بلایای طبیعی است، گفت: گسترده بودن پوشش تصاویر ماهواره‌ای، پایش مناطق صعب العبور  و تکرار پذیر بودن این تصاویر بخشی از ویژگی‌هایی است که باعث شده فناوری سنجش از دور به عنوان یک ابزار قدرتمند به کمک مدیریت بحران بیاید و با توجه به اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور این حوزه به عنوان یک محور اصلی در توسعه کسب و کارهای فضاپایه در برنامه‌های سازمان فضایی ایران لحاظ شده است تا علاوه بر خدمت‌رسانی به جامعه، به توسعه کسب و کارهای نوین و افزایش اشتغال در این حوزه پرداخته شود.

وی با اشاره به سامانه پایش تصاویر ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران ادامه داد: هم اکنون خدمات سازمان فضایی ایران در حوزه سنجش از دور از طریق وبسایت سازمان فضایی ایران و سامانه پایش تصاویر ماهواره‌ای و به صورت رایگان در دسترس همگان است و سازمان آمادگی دارد تا این خدمات را در اختیار تصمیم گیران و متولیان مدیریت بحران کشور قرار دهد، چرا که این فناوری به عنوان یک ابزار تصمیم‌ساز می‌تواند به جامعه خدمات شایانی را ارائه کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فضایی ایران، دکتر اسماعیلی با اشاره به اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌های شکل گرفته در این حوزه و بازار رو به رشد آن گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در کشور، سازمان فضایی ایران بر حسب جایگاه حاکمیتی خود، از توسعه بخش خصوصی و کسب و کارهای فضاپایه حمایت می‌کند و داده‌های ماهواره‌ای خود را در اختیار آنها می‌گذارد تا این داده‌ها به ارزش افزوده تبدیل شوند و به حوزه مدیریت بلایا خدمات ارائه کنند.

وی ادامه داد: توسعه و شکل‌گیری این کسب و کارها نیاز کشور است و بستری مناسب برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد که در این زمینه به تعامل، همکاری و همدلی سایر ارگان‌های مرتبط نیاز داریم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.