صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / حمل و نقل دریایی سهم ۹۰ درصدی در تجارت خارجی ایران دارد
حمل و نقل دریایی سهم ۹۰ درصدی در تجارت خارجی ایران دارد

حمل و نقل دریایی سهم ۹۰ درصدی در تجارت خارجی ایران دارد

معاون سازمان بنادر و دریانوردی شمار دریانوردان ایرانی را 125 هزار نفر و سهم حمل و نقل دریایی از کل صادرات و واردات کشور را 90 درصد اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «هادی حق شناس» عصر شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی گفت: در صنعت حمل و نقل دریایی جهان یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دریانورد به کار مشغولند و شمار دریانوردان ایران نیز به ۱۲۵ هزار نفر رسیده است.
حق شناس اضافه کرد: از این بین، فقط ۱۵ هزار نفر دریانورد دور از ساحل به کار مشغولند.
به گفته وی، جمعیت دریانورد ایران نسبت به جمعیت آن بسیار کم است که شاید دلیل آن به وابستگی شدید خانوادگی ایرانیان برمی گردد؛ در حالی که در شرایط وجود نرخ دو رقمی بیکاری در کشور، می توان با تربیت دریانوردان ایرانی در دانشگاه ها آنان را برای کار کردن روی کشتی های تجاری جهان آماده کنیم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: ۵۶ مرکز آموزشی در سراسر کشور در این زمینه فعال است.
حق شناس گفت: در دنیا ۸۰ درصد واردات و صادرات از طریق دریا انجام می شود و این رقم در ایران به ۹۰ درصد رسیده است.
وی توجه به افزایش رفاه دریانوردان و خانواده های آنان را خواستار شد.

** آثار نامطلوب سفرهای دور دریایی بر دریانوردان
وزیر راه و شهرسازی نیز در پیامی به این آیین، تاکید کرد «انجام سفرهای دور دریایی در مسیرهای طولانی بر دریانوردان آثاری نامطلوب می گذارد و معمولا سلامت جسمانی و روانی دریانوردان در مقایسه با کارکنان خشکی در معرض صدمات و زوال قرار دارد».
«عباس آخوندی» افزود: دریانوردان ایران با وجود همه محدودیت ها و سختی ها همچنان روی کشتی های بزرگ و کوچک چرخ حیات توسعه کشور را به حرکت در می آورند.
وی یادآوری کرد: سازمان بین المللی دریانوردی سال ۲۰۱۸ را سال حمایت از رفاه و سلامت دریانوردان تعیین کرده است و همه شرکت های فعال در این عرصه باید شرایط مناسبی را برای تامین رفاه حال دریانوردان فراهم کنند.

** دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی شهریورماه به تهران می آید
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه آیین گرامیداشت روز جهانی دریانورد گفت: باید با ایجاد شرایط مناسب کار به سلامت روحی دریانوردان بیشتر توجه کنیم.
«محمد راستاد» افزود: سازمان بین المللی دریانوردی تاکید می کند دریانوردان نباید در عرشه کشتی های تجاری احساس خطر کنند؛ بلکه با توجه به سختی های کار باید بهداشت، تغذیه، پرداخت بموقع حقوق و تامین نیازهای انسانی آنان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
راستاد اعلام کرد: امسال از دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی عنوان عالی ترین مقام دریایی جهان دعوت شده است به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان در آیینی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران حضور یابد.
به گفته وی، این مراسم اواسط شهریورماه برگزار می شود.
در پایان این آیین از خدمات ۴۱ نفر از دریانوردان ایرانی و سازمان های فعال در این بخش با اهدای لوح، قدردانی شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، بیست و پنجم ژوئن به عنوان روز جهانی دریانورد تعیین شده و سازمان بین المللی دریانوردی امسال را «حمایت از رفاه و سلامت دریانوردان» نامگذاری کرده است.

اقتصام*۱۱۰۸*۳۰۶۱*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.