صفحه اصلی / سرخط خبرها / حمایت مالیاتی از تولید

محمدحسين برخوردار، فعال اقتصادی

حمایت مالیاتی از تولید

مهم‌ترين دغدغه توليد و صنايع به ويژه صنايع بزرگ مشكل ثبت سفارش و قرار گرفتن در نوبت براي گرفتن ارز است. به عبارتي بلاتكليفي ارزي مهم‌ترين دغدغه توليدكنندگان و صنايع در شرايط فعلي است.

سرمقاله 

مهم‌ترین دغدغه تولید و صنایع به ویژه صنایع بزرگ مشکل ثبت سفارش و قرار گرفتن در نوبت برای گرفتن ارز است. به عبارتی بلاتکلیفی ارزی مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان و صنایع در شرایط فعلی است. بعد از آن افزایش نرخ سود بانکی هم می‌تواند شرایط تولید کشور را به شکلی نامطلوب‌تر رقم بزند، اما معمولا دولت در چنین شرایطی برای تولیدکنندگان سوبسید‌هایی قائل می‌شود.
در شرایط فعلی دولت به دلیل رشد فزاینده نقدینگی و رها شدن آن در بازار چاره‌ای جز افزایش نرخ سود بانکی ندارد. کما اینکه افت ارزش ریال به دلیل تورم نیز چنین کاری را از سوی دولت اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد. در این صورت برای جبران فشار این اقدام به تولیدکننده می‌توان به آنها سوبسید مالیاتی داد یا اینکه برای چند سال آنها را از پرداخت حق بیمه معاف کرد. وضعیت به‌وجودآمده تولید را در تنگنا قرار داده است، اما این به معنای ورشکستگی بنگاه‌ها که برخی با شایعه آن سعی در سیاه‌نمایی و وحشت سرمایه‌گذاران دارند، نیست. دولت می‌تواند بخشی از فشارهای واردآمده به تولیدکننده را با انتقال مالیات بر ارزش‌افزوده از تولیدکننده به مصرف‌کننده جبران کند. بر این اساس راه‌اندازی سیستم مکانیزه فروش و نظارت‌های الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به حل این دغدغه خواهد انجامید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.