صفحه اصلی / اجتماعی / حوادث و انتظامی / توصیه‌هایی برای سفرهای تابستانی آرام؛‌ از جاده تا سواحل خزر
توصیه‌هایی برای سفرهای تابستانی آرام؛‌ از جاده تا سواحل خزر

توصیه‌هایی برای سفرهای تابستانی آرام؛‌ از جاده تا سواحل خزر

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به سفرهای تابستانی توصیه‌هایی را در این رابطه، به خصوص در مورد حضور در سواحل خزر ارائه کرد.

غرق شدن غرق شدگی

شاهین فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نکاتی در مورد سفرهای تابستانی اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم سفرها در تابستان و افزایش ترددهامی‌توان با رعایت اصول اولیه ایمنی در این ایام از آمار تصادفات و خسارات مالی و جانی ناشی از آن تا اندازه قابل توجهی کاست و همچنین به آرامش جامعه کمک کرد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به عواملی که منجر به تصادفات می‌شود گفت:بررسی تصادفات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سرعت و سبقت غیر مجاز، بی توجهی و نبود مهارت،‌خواب‌آلودگی و صحبت با تلفن همراه از عوامل مهم تصادفات درون شهری و برون شهری بوده است. رانندگان و مسافران تابستانی می‌توانند با رعایت این موارد در سفرهای خود روزهای مناسبی را پشت سر بگذارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان پلیس راهور در سال‌های گذشته بیشترین تصادفات جاده‌ای در نزدیکی شهرها رخ داده است افزود: این مسئله نشان می‌دهد که ادغام ترافیک درون شهری و بورن شهری،‌وجود راه‌ها و اتصالات فرعی به جاده‌ها و ترافیک سنگین درمحدوده‌های یاد شده امکار بروز حوادث را افزایش می‌دهد. از همین رو توجه بیشتر به این مسئله در طول سفر می‌تواند از مشکلات احتمالی بکاهد.

فتحی همچنین به توصیه‌هایی در مورد حضور در سواحل اشاره کرد و گفت: در طول تعطیلات مسافران زیادی به سواحل دریای خزر سفر می‌کنند و با توجه به احتمال غرق شدگی والدین باید در این رابطه بسیار مراقب فرزندان خود باشند و از آنها در خواست می‌کنیم که کودکان خود را در کنار سواحل تنها نگذارند تا خدای نکرده اتفاقی رخ ندهد. والدین به توصیههای ایمنی نیروهای امدادرسان در سواحل حتما توجه داشته باشند و به منظور کاهش تلفات ناشی از غرق‌شدگی،‌در محیط‌های آبی و دریایی از مکان‌های سالم‌سازی شده و ایمن برای شنا استفاده کنند.

وی اضافه کرد: شنا با کودکان در طرح‌های سالم‌سازی و ایمن شده، پوشاندن جلیقه نجات به کودکان داخل قایق و نزدیک ساحل، اجتناب از نزدیک شدن به آب و دریای طوفانی همراه با کودکان و اجتناب از شناکردن در دریای طوفانی از دیگر مواردی است که والدین باید در مسافرت به استان‌های ساحلی کشور به آنها توجه کافی و لازم را داشته باشند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات در مورد مهم‌ترین دلایل غرق شدن در دریای خزر گفت: بیشترین دلایل به عدم آشنایی مسافران تابستانی به دریای خزر با فنون شنا بر می گردد و همچنین برخی افراد بدون آشنایی از شرایط و وضعیت دریا و بدون داشتن این مهارت‌ها در هر نقطه‌ای به دریا می‌زنند غافل از آنکه شرایط دریای خزر نه تنها با استخر بلکه با دریاهای دیگر نیز متفاوت است.

وی ادامه داد: آشنا نبودن با وضعیت ساحل، ویژگی های موج، وجود جریان های شکافنده مرگبار و بستر خزر شرایطی را مهیا کرده که حتی می تواند برای شناگران بسیار ماهر نیز خطرناک باشد. از این رو برخی شناگران بسیار ماهر نیز، هنگام شنا در نقاط غیرایمن این دریا و خارج از طرح های دریا با خطر مواجه می‌شوند. حتی در مواردی این افراد جان خود را از دست داده‌اند.

فتحی با تاکید بر استفاده از محدوده‌های مشخص شده برای شنا اظهار کرد:محدوده شنا در دریا، مناطقی در طرح های سالم سازی هستند که بستر دریای آن از سوی کارشناسان مربوطه تائید شده و محدوده آن به دلیل وجود علایم مشخص کننده دریایی و عدم تردد قایق های مسافری و حضور مستمر ناجیان غریق برای شنا کردن مناسب است؛ از این رو توصیه می شود مردم از شنا در مناطقی که از بستر آن آگاهی ندارند، پرهیز کنند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر پرهیز از استفاده سواحل ناشناخته برای شنا کردن توصیه‌هایی را در مورد شرایط شنا مطرح کرد و گفت: مسافران زودتر از دو ساعت پس از صرف غذا به شنا نپردازند و حتما در مناطق تحت نظارت ناجیان غریق شنا کنند و با دیدن پرچم سیاه و قرمز از شنا در منطقه خطر پرهیز کنند.

وی افزود: نکات دیگری که برای شنا در سواحل خزر می‌توان به آن اشاره کرد این است که مسافران سعی کنند تا جایی که ممکن است در مسافت‌های طولانی به موازات ساحل شنا کنند و در صورتی که شرایط جوی نامساعد شد احتیاط بیشتری داشته باشند و اگر رعد و برق و طوفان شد سریعا از آب خارج شوند. اینکه گاهی افراد برای شوخی و گول زدن دیگران بخواهند خود را به حالت غرق بزنند نیز ممکن است خطرساز شود. همچنین افراد هیچ‌گاه به تنهایی در دریا شنا نکنند تا در صورتی که اتفاقی رخ داد افرادی برای کمک بتوانند به آنها رسیدگی کنند. مسافران از هل دادن یکدیگر جدا خودداری کنند و هنگام شنا در فاصله زیاد، مراقب قایق‌های عبوری باشند.

فتحی در مورد اینکه در صورت نبود نجات غریق هنگام نیاز کمک به فردی که در دریا است گفت: اگر عمق آب دریا مناسب بود با ایجاد زنجیره انسانی و با گرفتن دست یکدیگر و در صورت عمق زیاد با پرتاب وسایلی که خاصیت شناور دارد مانند یک تکه چوب یا کلمن آب، فرد را نجات دهند؛ استفاده از تیوب‌های لاستیکی می‌تواند خطرناک باشد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه گم شدن در کوهستان و غرق شدن در سدها و رودخانه‌ها، نیز از مواردی است که در فصل تابستان افزایش پیدا می‌کند ادامه داد: بسیاری از افراد در تابستان تصور می کنند به دلیل نبود برف و باران در کوهستان مشکلی پیدا نمی کنند و بدون تجهیزات و لباس مناسب به کوهستان می روند در حالی که در این مناطق آب و هوا به سرعت می تواند تغییر کند و مشکل ساز شود و به دنبال آن گم شدن در کوهستان نیز افزایش می‌یابد.

فتحی با تاکید بر اینکه دو هفته پایانی شهریور تصادفات جاده‌ای افزایش پیدا می‌کند گفت: از مسافران درخواست داریم تا مسافرت‌هایشان را محدود به پایان شهریور نکنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مهارت‌آموزی ۱.۵ میلیون سرباز تاکنون/ ارائه تسهیلات مالی و شغلی به سربازان ماهر

به گزارش کسب و کار نیوز، سردار محمدجواد زاده‌کمند درباره فعالیت قرارگاه مهارت آموزی سربازان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.