صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش سود بانکی به ضرر تولید است
افزایش سود  بانکی  به ضرر  تولید است

افزایش سود بانکی به ضرر تولید است

ثمانه نادری

اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان می‌توانند با ترفندهایی از ضرر و زیان‌های اقتصادی افزایش نرخ تورم به دور بمانند، اما در مقابل بسیاری معتقدند در هر صورت با افزایش نرخ تورم و به تبع افزایش قیمت تمام‌شده کالا، تولید نیز دچار دغدغه‌هایی می‌شود که گریز از آن به سختی میسر خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز  طبق گزارش‌های موجود، در چند سال گذشته با وجود سرکوب دستوری نرخ تورم باز هم تولید رشد محسوسی نداشته و شاخص‌های علمی نیز گویای آن است که نمی‌توان در شرایطی که تورم به صورت دستوری مهار شده، از تولید انتظار سودآوری داشت. در حال حاضر نیز افزایش نرخ تورم همراه با افزایش نرخ سود و به تبع نرخ سود تسهیلات خواهد بود که فشار مضاعفی را به تولیدکننده بابت دریافت وام‌های با بهره بالا وارد خواهد کرد. از طرفی تعدیل نیرو در بسیاری از بنگاه‌ها و همچنین صرفه‌جویی تولیدکنندگان در هزینه‌های جاری خود که به کاهش حجم تولید آنها منتهی شده است، نشان می‌دهد آثار منفی تورم در هر صورت روی دوش تولید سنگینی می‌کند و گریز از آن به راحتی میسر نیست.

ریزش ۵۰ هزار شغل در سه ماه
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سه ماهه سال جاری ۵۰ هزار شغل در کشور ریزش داشته است. حسین سلاح‌ورزی در جلسه فعالان اقتصادی با مجمع نمایندگان استان اظهار کرد: در حالی که هدف‌گذاری این بوده که در سال ۹۷، بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود، آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که در سه ماهه سال جاری ۵۰ هزار مورد ریزش شغل و کاهش اشتغال داشتیم.

به خاطر تورم تولید را متوقف می‌کنند
محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران در این رابطه با تاکید بر سیاست‌گذاری‌های غلط مسئولان در شرایط تورمی برای تولیدکننده‌ها، می‌گوید: در برخی از بخش‌ها، سیاست‌گذاران به خاطر تورم تولید را متوقف کرده‌اند یا اجازه افزایش قیمت به تولید را نداده‌اند. برای مثال در بخش خودروسازی قیمت قطعات خودرو اجازه افزایش قیمت نداشته و از این وضعیت هم خودروساز زیان دیده و هم قطعه‌ساز٫ در این میان تنها دلال‌ها از شرایط موجود سود می‌برند.

نرخ سود بالا برنامه‌های تولید را به‌هم می‌ریزد
وی با توضیح اینکه تورم ضد تولید است، می‌گوید: در شرایط تورمی با افزایش نرخ سود سپرده و سود بانکی آدرس غلط به تولید می‌دهند و کاری می‌کنند تا همه پول‌های‌شان را در بانک‌ها بگذارند؛ موضوعی که به ضرر تولید است و برنامه‌های تولید را به‌هم می‌ریزد. در شرایط فعلی لازم است یک بازنگری جدی در سیاست‌های فرادستی درباره تولید انجام شود. هرچند به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا به اقتصاد ما تحمیل خواهد کرد، این بازنگری هم دیر است و هم سخت. ارتباط بین تورم و رشد اقتصادی در کشورهای مختلف همواره یکی از موضوعات مورد بحث بین اقتصاددانان بوده و مباحث تئوریک و تجربی متفاوتی در این زمینه ارائه شده است. براساس نتایج اغلب مطالعات اقتصادی، تورم در سطوح بالا، دارای آثار منفی و پایدار بر رشد اقتصادی است. بدین لحاظ در دهه‌های اخیر، اتخاذ سیاست‌های پولی در بسیاری از نقاط جهان با تاکید فزاینده بر ثبات قیمت‌ها، در جهت دستیابی به تورم پایین و جلوگیری از آثار هزینه‌ای تورم بوده است. محققان سیاست‌های انبساطی طرف تقاضا را علت اصلی تورم در کشورهای در حال‌توسعه دانسته‌اند و در این راستا از مفهوم تورم هسته‌ای به معنی بخشی از تورم که صرفا زاییده طرف تقاضای اقتصاد است، بهره گرفته‌اند. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کاهش تورم، افزایش عرضه و رشد محصول است، اما نتایج اغلب مطالعات پیشین، بر وجود رابطه منفی و معنی‌دار بین تورم و رشد محصول تاکید داشته‌اند. بررسی این مساله در ایران نیز، وجود رابطه‌ای بلندمدت و منفی بین تورم و رشد بهره‌وری را مورد تایید قرار داده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.