صفحه اصلی / اسلایدر / کش و قوس بر سر افزایش قیمت لبنیات
کش و قوس  بر سر افزایش قیمت لبنیات

تعدادي از كارخانه‌هاي لبنيات بدون هماهنگي افزايش قيمت داشته‌اند

کش و قوس بر سر افزایش قیمت لبنیات

شایلی قرائی

در شرایطی که قرار بود نرخ شیر خام پس از بررسی قیمت تمام‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین‌تکلیف شود، برخی مسئولان اعلام کردند که این نرخ همچنان روی میز وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که دامداران به سبب افزایش هزینه‌های سرسام‌آور تولید در ماه‌های اخیر نسبت به تعلل به این موضوع گلایه‌مند هستند.به گزارش کسب و کار نیوز اگرچه قرار بود نرخ خرید شیر خام از سال ۹۳ به کیلویی ۱٫۴۴۰ تومان برسد، اما کارخانه‌های لبنیات به بهانه‌های مختلف از این موضوع سر باز زدند، این درحالیست که طی این سال‌ها، قیمت لبنیات چندین بار افزایش یافت و هم‌اکنون با وجود درخواست مکرر دامداران از ستاد تنظیم بازار مبنی بر بررسی قیمت تمام‌شده این موضوع راه به جایی نبرده، چراکه شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ جدید اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید وزیر نیست که بدین منظور رئیس اتحادیه دامداران می‌گوید اگر دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت شیر خام ندارد، تولیدکنندگان نیز در صورتی که تمامی هزینه‌های تولید به نرخ ۴ سال پیش بازگردد، علاقه‌ای به افزایش قیمت شیر خام ندارند، اما حمایت و توزیع نهاده دولتی به شکل کنونی از سوی پشتیبانی امور دام تنها با اختلاف جزئی نسبت به بازار آزاد دردی از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند و با ادامه این روند، پیشنهاد می‌کنیم که دامداران گاوها را به کشتارگاه‌ها ببرند. احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره آخرین وضعیت تعیین‌تکلیف افزایش نرخ خرید شیر خام و لبنیات در بازار اظهار کرد: اگرچه قرار بود در جلسه ستاد تنظیم بازار در هفته گذشته نرخ خرید شیر خام و محصولات لبنی تعیین‌تکلیف شود، اما متاسفانه تاکنون ستاد تنظیم بازار نرخ‌های جدید را اعلام نکرده، چرا که متناسب با افزایش قیمت شیر باید مجوز افزایش به صنایع لبنی را
نیز بدهد. به گفته وی، هم‌اکنون قیمت تمام‌شده دامدار به قدری بالا رفته که افزایش ۱۰ درصدی جوابگوی هزینه آنها نیست و از رئیس‌جمهوری انتظار می‌رود همان‌گونه که اجازه افزایش ۲۰ درصدی کرایه به کامیون‌دارها را داد، حداقل نرخ محصولات لبنی و شیر خام را ۱۴ تا ۱۵ درصد گران کند تا بخشی از هزینه تولیدکنندگان جبران شود.
بهانه‌جویی کارخانه‌های لبنیات از افزایش نرخ شیر خام
مهدی پارسایی، کارشناس بازار
برخی کارخانه‌های تولید لبنیات در کشور با توجیه اتفاق‌های اخیر و همچنین گران شدن شیری که دامداران تولید می‌کنند، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند که این اقدام بدون مجوز بوده و وزارتخانه از آن بی‌خبر است. افزایش هزینه‌های دامداران که البته مختص این روزها و اتفاقات اخیر هم نمی‌شود و مدت‌هاست که دامداران از افزایش هزینه‌ها می‌نالند، موجب شده برخی کارخانه‌ها به دلیل افزایش قیمت شیر خام، اقدام به افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی تولیدی کنند. در این رابطه هنوز اقدامی صورت نگرفته و با توجه به اوضاعی که در تمام بازارها حاکم شده، هنوز مقام مسئولی برای برخورد با این گران‌فروشی‌ها وارد عمل نشده است. این کارخانه‌ها بر این اعتقادند که هزینه‌های کشاورزی و دامداری موجب رشد قیمت‌ها در بازار لبنیات شده و باید به این مشکلات که دامداران با آن روبه‌رو هستند، رسیدگی شود تا از افزایش قیمت لبنیات جلوگیری شود.
دامداران معتقدند در تمامی کشورها نرخ محصولات لبنی تابع عرضه و تقاضاست و از آنجا که تمامی مواد اولیه با نرخ آزاد خریداری می‌شود، شیر خام و محصولات لبنی باید از گروه یک کالاهای اساسی خارج شود. دولت باید حمایت‌های بیشتری را از دامداران داشته باشد. این بدان معناست که چون بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، دولت با پرداخت یارانه جلوی ضرر دامداران را بگیرد تا بدین‌ترتیب نه دامدار ضرر کند و نه شاهد افزایش قیمت مواد لبنی باشیم. این در حالیست که با وجود افزایش هزینه تولید دامداران و اصرار وزارت جهاد کشاورزی بر افزایش قیمت شیر خام هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیمی درباره این موضوع نگرفته است. بنابراین این کش و قوس دو وزارتخانه بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد. متاسفانه ستاد تنظیم بازار نیز این روزها گویی وظایف خود را فراموش و بازار را به حال خود رها کرده است. بازرسان این ستاد با سرکشی به این کارخانه‌ها باید با این اقدام برخورد می‌کردند و حق مصرف‌کننده را محفوظ نگاه می‌داشتند، اما در لابه‌لای مشکلات اقتصادی و مشکلاتی که اخیرا برای بازار ارز و سکه به وجود آمده، گویی بازار لبنیات به حال خود رها شده و کسی برای احقاق حقوق مصرف‌کننده پیش‌قدم نمی‌شود.
دولت نرخ نهاده‌های تولید، هزینه‌های سربار و دستمزد را به ۴ سال قبل بازگرداند
حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران
موضوع مطرح‌شده در رابطه با اینکه دامداران خواهان افزایش قیمت شیر هستند، صحت ندارد، اما انجمن صنایع لبنی توافقی با اتحادیه دامداران داشته که باید افزایش قیمت خرید شیر خام اجرایی شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. تاکید می‌شود که دامدار به هیچ عنوان قصد افزایش قیمت را ندارد، در صورتی که دولت نیز با آنها همکاری کند و نرخ نهاده‌های تولید، هزینه‌های سربار و دستمزد را به ۴ سال قبل بازگرداند. دامداران برای نگهداری گاوها برای شیردهی با افزایش قیمت در هر بخشی روبه‌رو هستند و این موجود زنده برای بقای حیات، نیاز به مصرف خوراک دارد. بنابراین چطور ممکن است در شرایط کنونی با وجود افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید، قیمت شیر خام گران نشود؟
با این شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم، صنعت دامداری کشور با بحران‌های بسیاری روبه‌رو شده و در مرز نابودی قرار گرفته است. دامداران با هزینه‌های بسیاری روبه‌رو هستند. خوراک دام، هزینه‌های کارگری و… کمر دامدار را شکسته است، اما هیچ‌کدام از سازمان‌های مربوطه اقدامی در این رابطه انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال چرا سازمان حمایت به این موضوع ورود نمی‌کند؟ چرا رئیس سازمان حمایت اظهاراتی مبنی بر عدم افزایش قیمت شیر خام را مطرح می‌کند؟ متاسفانه دولت هم هیچ‌گونه حمایتی از دامدار ندارد و گویی این صنعت کوچک‌ترین اهمیتی برای دولت ندارد. روزانه تعداد زیادی از تولیدکنندگان با مراجعه به اتحادیه می‌گویند که دیگر پولی برای خرید علوفه و هزینه کارگر خود ندارند که با توجه به شرایط کنونی، اتحادیه به دامداران پیشنهاد می‌دهد که گاوهای خود را برای کشتار به کشتارگاه ببرند. اگر دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت شیر خام ندارد، در صورت تمایل به ادامه روند صنعت دامداری، حمایت و یارانه لازم را به معنای واقعی به تولیدکنندگان ارائه دهد، چراکه در شرایط کنونی عرضه یارانه دولتی از سوی پشتیبانی امور دام جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.