صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / شانس قبولی ۷۵ درصدی در کنکور ۹۷
شانس قبولی ۷۵ درصدی در کنکور ۹۷

رئیس سازمان سنجش خبر داد

شانس قبولی ۷۵ درصدی در کنکور ۹۷

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ظرفیت پذیرش دانشجو در کنکور ۹۷ گفت: ظرفیت پذیرش همانند سال گذشته خواهد بود و به طور کلی در مجموع گروه ها شانس قبولی ۷۵ درصد است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،

دکتر ابراهیم خدایی در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه علم و صنعت برای گروه علوم ریاضی و فنی صبح امروز پنجشنبه هفتم تیر ماه در جمع خبرنگاران گفت: آزمون سراسری سال ۹۷ با حضور یک میلیون و ۱۱ هزار نفر در ۳۷۵ شهر، ۴۷۹ حوزه امتحانی و ۲۲ کشور خارجی برگزار شد.

وی گفت: تاکنون هیچ مشکلی در زمینه برگزاری کنکور گزارش نشده است. ۵۹ درصد داوطلبان زن و ۴۱  درصد داوطلبان مرد هستند. بیشترین شرکت کننده در رشته علوم تجربی با ۶۴۲ هزار نفر و پس از آن گروه علوم انسانی با ۲۰۵ هزار نفر و گروه ریاضی و فنی با ۱۴۴ هزار نفر در آزمون قرار دارند.

خدایی یادآور شد: کنکور سال ۹۷ تفاوت چندانی با کنکور سال گذشته ندارد و تنها تفاوت آن افزایش متقاضیان در گروه علوم تجربی و کاهش متقاضیان در گروه علوم ریاضی است.

وی افزود: دلایل این امر به دو موضوع برمی گردد یکی از آنها هدایت تحصیلی دانش آموزان در دوره آموزش متوسطه و دلیل دیگر به خاطر قوانین و ضوابطی است که سال گذشته برای رای هایی در زمینه کنکور اعمال شد.

رئیس سازمان سنجش گفت: امسال ۱۳ درصد داوطلبان گروه علوم تجربی دانشجو و یا فارغ التحصیل هستند که این موضوع می تواند به دلیل اشتغال و یا رای های صادره در این زمینه باشد.

وی خاطرنشان کرد: قبلا بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی در وزارت علوم و وزارت بهداشت تحصیل رایگان تنها در یک مقطع مجاز بود که با رای عمومی دیوان عدالت اداری این محدودیت برداشته شد و موجب افزایش داوطلب به ویژه در گروه علوم تجربی شد.

وی با اشاره به مسن ترین و جوان ترین داوطلبان کنکور گفت: مسن ترین داوطلب مردی ۸۳ ساله از تهران در گروه علوم تجربی است که درخواست کرده نامش برده نشود و جوان ترین داوطلب کنکور سیدنرگس مدنی ۱۵ ساله از اصفهان در گروه علوم تجربی است.

وی درباره بحث ظرفیت و میزان پذیرش در کنکور ۹۷ یادآور شد: سال گذشته ما ۷۲۵ هزار نفر ظرفیت پذیرش داشتیم که قبولی نهایی ۳۸۸ هزار نفر بود، در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد داوطلبان می توانند بدون شرکت کردن در کنکور وارد دانشگاه شوند و ما در حال تهیه ساز و کاری هستیم که دانشگاه ها بتوانند خودشان پذیرش داشته باشند.

خدایی افزود: در عمل ۷۵ درصد از داوطلبان کنکور بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد می توانند بدون شرکت در کنکور وارد دانشگاه شوند.

وی یادآور شد: ظرفیت پذیرش دانشجو در کنکور سراسری ۹۷ چندان تفاوتی با سال گذشته نخواهد داشت به ویژه در رشته های متقاضی گروه علوم ریاضی و علوم تجربی تغییر ظرفیت محسوس نخواهد بود.

رئیس سازمان سنجش آموزش درباره میزان اعمال سوابق تحصیلی در کنکور ۹۷ گفت: همانطور که در سال گذشته اعلام کردیم میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای دارندگان دیپلم ۲۵ درصد و برای دارندگان پیش دانشگاهی ۵ درصد علاوه بر ۲۵ درصد است.

خدایی با اشاره به تغییرات کنکور در سال ۹۸ گفت: دو تغییر برای سال ۹۸ خواهیم داشت که اول به دلیل دو نوع نظام آموزشی، دو نوع طراحی سوال خواهیم داشت و دیگر اینکه درصد تاثیر سوابق تحصیلی با مصوبه شورای سنجش و پذیرش برای سال ۹۸ اعلام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه گروه علوم تجربی ۶۴ درصد داوطلبان را تشکیل می دهد اما ظرفیت پذیرش در این گروه کمتر است ما افزایش ظرفیت نخواهیم داشت اما ظرفیت ها در گروه ها متوازن نیستند اما در مجموع گروه های پنجگانه شانس قبولی ۷۵ درصد است.

وی افزود: ما سال گذشته ۸۳ درصد پذیرش دانشجو را با سوابق تحصیلی انجام دادیم که امسال نیز از ۸۵ درصد نیز عبور خواهیم کرد. سال گذشته ۲۷ درصد دوره های نوبت دوم  و ۱۳ درصد دوره های روزانه بدون آزمون بود که این میزان امسال افزایش خواهد یافت.

خدایی یادآور شد: یک بحث مهم درصد سوابق تحصیلی برای ۱۰ تا ۱۵ درصد رشته های پرمتقاضی است که این میزان باید افزایش پیدا کند که این موضوع با هماهنگی سه وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت و علوم در حال انجام است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.