صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / جلیلی: می‌شود کشور را در تحریم بهتر از امروز اداره کرد

جلیلی: می‌شود کشور را در تحریم بهتر از امروز اداره کرد

نشست تخصصی راهکارهای مقابله با تحریم و چگونگی اداره شایسته کشور در شرایط کنونی با حضور سعید جلیلی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان و مسئولان سابق و فعلی برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، سعید جلیلی در این نشست ضمن توصیف شرایط فعلی کشور، گفت: با گذشت دو سال و نیم از اجرای برجام، طرف مقابل اذعان دارد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده اما همگان مشاهده کردند که بخشی از طرف مقابل رسما از تعهدات خود شانه خالی کرد و بخش دیگری از  طرف مقابل نیز برای اجرای تعهدات خود تضمینی به ایران نمی‌دهد؛ به گونه‌ای که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان رسما اعلام کرد، این که اروپا بتواند رفتار آمریکا را جبران کند، توهم است و امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز گفت نمی‌توانیم شرکت‌های اروپایی را مجبور به کار با ایران کنیم.

وی افزود: طبق بیانیه‌ای که سه کشور اروپایی پس از خروج ترامپ از برجام منتشر کردند، ضمن تعیین بایدها و نبایدها برای ایران صحبت از موضوعات جدید مثل موشکی و منطقه‌ای برای ایران کردند؛ لذا امروز همه اذعان دارند برای اداره کشور نباید به آمریکا اعتماد می‌‌شد، همچنان‌ که نمی توان معطل چند کشور اروپایی شد و باید با اتکا به توانایی‌های خومان کشور را اداره کنیم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: شبیه تجربه امروز در حوزه تحریم ها و فشارهای خارجی را پیش از این در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ نیز داشتیم و بر اساس همین تجربه باید گفت قطعا می‌توان امروز هم کشور را به نحو شایسته‌ای اداره کرد.

جلیلی ادامه داد: اگر هوشمندی به خرج داده شود، می‌توان بسیاری از تهدیدات ناشی از تحریم و فشار خارجی را به فرصت تبدیل کرد؛ به گونه‌ای که حداقل فشار به مردم وارد شود.

عضو هیأت نظارت بر اجرای برجام افزود: «تحریم‌‌های فلج‌کننده» ادعایی دشمن وقتی  می‌تواند آثار خود را نشان دهد که قبل از آن «تحلیل‌های فلج کننده» اثر خود را در جامعه گذاشته باشد. در صورتی که با ابتدایی‌ترین تحلیل‌ها نیز مشخص بود نباید به برجام خوشبین بود زیرا طبق همین سند اصلا قرار نبود تمام تحریم ها برداشته شود و در آن تاکید شده بود که بخش قابل توجهی از تحریم‌ها باقی خواهد ماند اما متأسفانه بسیاری از سازوکارهای مقابله با تحریم در این چند سال تضعیف و حتی تعطیل شد؛ در حالی که از همان ابتدا دشمن اعلام کرده بود با وجود برجام نیز بخش زیادی از تحریم‌ها حفظ خواهد شد.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: مهم‌ترین راه مقابله با تحریم های دشمن تلاش برای بی‌اثر کردن آنهاست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در چند سال گذشته کارگروه‌های اقتصادی مختلفی که در این زمینه فعالیت داشتند به نتایج خوب و عملیاتی برای مقابله با تحریم‌ها رسیده‌اند که به رغم ارائه به دستگاه‌های مربوطه، متاسفانه در عمل به این موضوع توجه چندانی نشد.

وی افزود: امروز دشمن به صراحت اعلام کرده که با فشارها و تحریم‌ها چند محور از جمله «تولید و فروش نفت»، «مراودات ارزی و بانکی»، «بازار ارز» و «اخلال در مسیر پیشرفت کشور» را هدف گرفته اما واقعیت آن است که می توان بر همه این مشکلات غلبه کرد؛ به شرطی که کار جدی گرفته شود و مسئولان با اتخاذ تصمیم‌های صحیح و به موقع با رویکرد جهادی اقدام کنند.

جلیلی در پایان تصریح کرد: ان‌شاءالله در چهلمین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آخرین حربه‌های دشمن نیز ناکام خواهد ماند و شکوه و عظمت نظام اسلامی با اتخاذ تدابیر صحیح و به موقع و با پشتیبانی مردم بار دیگر خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.