صفحه اصلی / استان ها / زنجان / بهبود کیفیت تولیدات داخلی؛ راهکاری برای مقابله با تحریم‌های دارویی
بهبود کیفیت تولیدات داخلی؛ راهکاری برای مقابله با تحریم‌های دارویی

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد:

بهبود کیفیت تولیدات داخلی؛ راهکاری برای مقابله با تحریم‌های دارویی

‌مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌های دارویی و واکسن‌ها، بهبود کیفیت تولیدات داخلی است‌.

‌محمدباقر حاج‌کاظمی

‌محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا‌، اظهار کرد: با توجه به احتمال گسترش دامنه تحریم‌ها، این امکان وجود دارد که در زمینه تامین و واردات داروهای خارجی بخش دامپزشکی با مشکلاتی مواجه شویم. با این وجود نباید اجازه دهیم که تحریم‌ها، حوزه دامپزشکی را با چالش‌های جدی و افزایش قیمت بی‌رویه تولیدات خام دام و طیور مواجه کند‌.

این مسئول با بیان این‌که تعداد زیادی از واکسن‌ها علی‌الخصوص در حوزه طیور و برخی اقلام از جمله تخم چشم‌زده ماهی وارداتی است، ادامه داد: برخی از این داروها، نمونه داخلی دارد و با توجه به احتمال افزایش قیمت و محدودیت واردات دارویی برای دامداران و مرغ‌داران، باید اقدامات و برنامه‌هایی در پیش گرفته شود که منتج به افزایش کیفیت نمونه‌های داخلی شود‌.

وی افزود: البته خوشبختانه در این راستا، چند سالی است که اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به همکاری‌های مشترک بین سازمان دامپزشکی و پدافند غیرعامل در قالب واکسن‌سازی و تامین مواد اولیه برای شرکت‌های دارویی اشاره کرد؛ در واقع این همکاری مشترک برای این منظور صورت می‌گیرد که شرکت‌ها کیفیت محصولات خود افزایش دهند و تولیدکنندگان را از واردات اقلام دارویی بی‌نیاز کنند‌.

حاج‌کاظمی با اشاره به این‌که به‌عنوان مثال، طی سال‌های گذشته از موسسه رازی حمایت‌های خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان‌ کرد: در چنین شرایطی، دامداران و مرغداران نیز نباید از غافله عقب بمانند و همه امور را به دوش شرکت‌های داروسازی واگذار کنند، چراکه اقدامات هر چند کوچک آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی سطح سلامت دام و طیور را ارتقا داده و نیاز به مصرف دارو را بکاهد‌.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: بهبود زیرساخت‌ها و صنعتی شدن، نقش قابل توجهی در کاهش شیوع بیماری بین طیور و دام ایفا می‌کند. البته خوشبختانه همه مرغداری‌های استان زنجان صنعتی شده است و تولیدات خود را با شرایط مطلوبی وارد بازار می‌کند. در همین راستا، اداره‌کل دامپزشکی نیز علاوه بر دقت هر چه بیشتر در صدور پروانه‌ها، توانمندسازی و تولیدکننده‌ها برای مقابله با شیوع بیماری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است‌.

وی با بیان این‌که رعایت فاصله استاندارد بین مرغداری‌ها و دام‌داری‌ها نقش پررنگی در مقابله با شیوع بیماری ایفا می‌کند، یادآور شد: خوشبختانه این فواصل در استان زنجان به خوبی رعایت شده و واحدهای غیر مجاز طیور به هیچ عنوان فرصت رشد و توسعه پیدا نکرده است. علاوه بر این، کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی در طول سال، سیستم بررسی، پایش و مراقبت از بیماری دام و طیور را به جد پیگیری می‌کنند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که تولیدکنندگان طیور، در طول سال از آموزش‌های لازم در خصوص حفظ امنیت زیستی برخوردار می‌شوند، افزود: در خصوص بهبود کیفیت داروهای داخلی، طی چند سال گذشته به توفیقاتی دست یافته‌ایم که قابل چشم‌پوشی نیست. مثلا نمونه داخلی واکسن تب‌برفکی در ابتدای تولید، رتبه سه را داشت ولی طی سال‌های اخیر موفق شده است که کیفیت رتبه ۶ را کسب کند. در چنین شرایطی حمایت از شرکت‌های تحقیقاتی و دانش‌بنیان بزرگ‌ترین خدمت به حوزه دامپزشکی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.