صفحه اصلی / سرخط خبرها / امروز باید یکدیگر را بیشتر تحمل کنیم
امروز باید یکدیگر را بیشتر تحمل کنیم

لاریجانی در کنگره جامعه مهندسین:

امروز باید یکدیگر را بیشتر تحمل کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز زمانه این است که یکدیگر را بیشتر تحمل کرده و روی اصول خود بایستیم و اختلافات را به زمان دیگری موکول کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،

 علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه شهید بهشتی و اعضای کمیته انقلاب جز یاران امام بودند و در اداره کشور یک جور می اندیشیدند، گفت: این مجموعه را امام برای اداره انقلاب در نظر گرفت.

لاریجانی افزود: در آن زمان چالش‌هایی در اداره انقلاب وجود داشت اما شهید بهشتی قدرت ساماندهی کار را در شورای انقلاب داشت و کارها را با مدارا اداره می کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: در مقطعی بعد از انقلاب فشار غرب و امریکا علیه ایران افزایش یافت و با شیبی تندتر ادامه یافت. آنها در اینکه می توانند بر انقلاب مسلط شوند، تردید داشتند. وقتی هم نا امید شدند جنگ به راه انداختند.

وی ادامه داد: به هم ریختگی سیاسی داخلی ناشی از اقدامات گروه های تجزیه طلب، فرصت آبادانی و ساماندهی را از کشور می‌گرفت. یکی از خیانت های جریانات تجزیه طلب این بود که فرصت اول انقلاب برای ساماندهی کشور را از بین برد.

لاریجانی گفت: کشمکش های داخلی، تجزیه طلبی‌ها و عدم مدارا موجب شد دشمن برای حمله به ایران تحریک شود. برخی از قدرت های بزرگ و کشورهای عربی جریان وسیعی را علیه ایران سامان دادند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: با همه این مشکلات امام مسیر تثبیت انقلاب را ادامه دادند و مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی شکل گرفت.

وی عامل دیگر مشکلات اوایل انقلاب را دولت بنی صدر خواند و گفت: با انتخاب بنی صدر، کشور دچار آشفتگی سیاسی شد و با روی کار آمدن بنی صدر کشمکش های سیاسی تشدید شد. او دائما در برابر رهبران حزب جمهوری اسلامی شاخ و شانه می‌کشید.

لاریجانی اظهار داشت: ما دو سنخ رجال سیاسی در کشور داریم؛ سنخی آشفته ساز هستند و در هر مقامی قرار بگیرند همانند بنی صدر آشفته سازی سیاسی می‌کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه شهید بهشتی برای سامان کشور تلاش می کرد، گفت: ایشان دردمندانه مشکلات را دنبال و تحمل می کرد. ایشان را متهم به سرمایه داری می کردند و اتهامات سخیف می‌زدند اما تحمل می کرد و طمانینه داشت. برخی افراد ایراد می گرفتند که چرا حواب نمی‌دهید.

وی افزود: مدارا با دیگران از سوی ایشان موجب می‌شد به جامعه آرامش دهد. ایشان مسائل و حواشی را جمع می‌کرد و طبیبانه با مشکلات بر خورد می کرد. او معتقد بود نیاز نیست مقابله به مثل کرد بلکه باید برخی افراد شانه هایشان را زیر مشکلات ببرند و تحمل کنند.

لاریجانی تصریح کرد: حزب جمهوری اسلامی کمک بزرگی به ایشان کرد. ایشان نقش مهمی در آموزش های سیاسی و ایدئولوژیک به اعضای حزب داشت و از آموزش سیاسی در حزب غفلت نمی کرد.

رئیس مجلس اطهار کرد: امروز هم افرادی که در آن کلاس‌ها حضور داشتند افراد موثری در مناطق خود هستند.

وی گفت: چه شد که شرایط با روش شهید بهشتی تغییر کرد؟ بنی صدر مختل کننده بود و نمی گذاشت نیروهای انقلاب به جبهه بروند. به شهید چمران و آیت‌الله خامنه ای برای دفاع از خرمشهر ‌و ابادان سلاح نمی داد. در داخل هم آشفتگی ایجاد می کرد.

لاریجانی ادامه داد: اتفاقاتی افتاد و شرایط به گونه‌ای شد که فرماندهی کل قوا را از بنی صدر گرفتند و مجلس هم رئیس‌جمهور راعزل کرد و شرایط جنگ عوض شد و در جبهه‌ها فتوحات زیادی بدست آمد. تا آشفتگی در داخل وجود داشت کار پیش نمی‌رفت اما وقتی وفاق سیاسی بوجود آمد ما را به توفیق رساند.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به شرایط امروز کشور، اظهار کرد: در شرایط امروز باید ملاحظاتی را مدنظر داشت؛ اول برای حل مشکلات باید همه قوا حضور داشته باشند. تدبیر رهبری در این خصوص هوشمندانه بود. باید همه قوا با هماهنگی برای حل مشکلات حضور یابند.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: نقش شهید بهشتی این بود که در شرایط پر استرس داخلی وفاق در نیرو های انقلاب ایجاد کرد و آرامش بوجود آورد. در رهبران انقلاب چنین نقشی وجود داشت.
رییس مجلس ادامه داد: سپهر فعالیت سیاسی رهبران انقلاب اینگونه بود که همه را به کار می کشیدند و فردی که اشتباهی داشت را رها نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه باید با مدارا مسائل را اصلی- فرعی کنیم و نگذاریم مسائل اصلی فدای مسائل فرعی شود، اظهار کرد: امروز زمانه این است که یکدیگر را بیشتر تحمل کنیم و روی اصول خود بایستیم و اختلافات را به زمان دیگری موکول کنیم.

لاریجانی با تاکید براینکه مدارا و همگرایی ضرورت غیرقابل انکاری دارد، ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود از شرایط سخت عبور کنیم و روی نقاط مشترکمان بایستیم. ما با توجه به بلوغ جامعه می‌توانیم این مرحله را بگذرانیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص علت سرمایه گذاری برای مبارزه با تروریست ها گفت: اگر ظرفیت نظامی و مستشاری ما برای سوریه است به خاطر امنیت و منافع ملی ماست. اگر تروریست‌ها رخنه‌ای در کشور پیدا کنند اتفاقی مانند ماجرای مجلس رخ می‌دهد. آرامش امروز ما به خاطر این است که در خارج از سرزمین کمر آن‌ها را شکستیم. علت آرامش و امنیت امروز این است که به جای اینکه دشمن را در سرزمین بزنیم در خارج از ایران جنگیدیم و او را زمین‌گیر کردیم. نظام، با چشم بینا این تصمیم را گرفت.

وی با بیان اینکه امیدواریم در شرایط پیش رو با استفاده از ظرفیت نخبگان مشکلات را حل کنیم، گفت: امروز دوران سختی است و باید مراقبت شود طبقات پایین آسیب نبینند. طبق فرمایش رهبرانقلاب، عمده وقت مسئولان صرف بررسی راهکارهایی است که از طبقات متوسط به پایین حمایت کنیم.

وی ادامه داد: در آن زمان جبهه ای که در مقابل ایران بود بزرگتر از امروز بود، کشور های غربی و آمریکا و قریب به اتفاق کشورهای عربی با صدام همراه بودند اما ما با وفاق پیروز شدیم.

لاریجانی افزود: امروز هم شرایط ما و هم نوع مبارزه متفاوت است، آن موقع جنگ سخت بود و مرزهای نظامی جنگ مشخص بود اما امروز جنس کار از میدان نظامی به سمت مسائل اقتصادی امده است.

وی اظهار داشت:برخی می گویند چرا با آمریکا مذاکره نمی کنیم، مگر ما در گذشته مذاکره نکردیم؟ در زمان برجام مذاکره کردیم، همه هم قبول کردند. مذاکره باید انجام شود منتهی با روش و اصول و تاکتیک های مشخص که منجر به توافق هسته ای شد.

رییس مجلس گفت: برجام به تصویب شورای امنیت رسید و بر اساس آن قعطنامه صادر شد. دو مسئله برای ما در توافق مهم بود که قطعنامه های ذیل فصل ۷ لغو شود و برخی از پرونده ها که عامل ماجراجویی بود، مانند PMD بسته شود و تحریم های هسته ای از بین برود. این توافق اگر کامل اجرا می شد برای ایران خوب بود.

وی تصریح کرد: از ابتدا آمریکا برای عدم اجرای برجام چانه زنی می کردt تا زمانی که ترامپ آمد و کلا از برجام خارج شد.

لاریجانی ادامه داد: منطقی ندارد وقتی توافقی که دوسال روی آن کار شده و به تصویب شورای امنیت رسیده، فردی بیاید و آن را لغو می کند. بخصوص این فرد لاابالی سیاسی که به هیچ امضایی از کشورش پایبند نیست، لذا مذاکره با این فرد هیچ ارزشی ندارد، ما که نمی‌خواهیم وقت تلف کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین این ایراد وارد نیست. فکر نکنم تصلبی در این مسئله وجود داشته باشد، ایران با تدبیر و حوصله عمل کرد.

وی با بیان اینکه استراتژی آن ها دو مولفه دارد، گفت: یک، در درون ایران و اطراف ایران آشفته سازی سیاسی ایجاد کنند. شاید این موضوع با نیروی معارض در خارج انجام شود یا درون ایران را از نظر دسته بندی به آشفته سازی سیاسی امنیتی بکشاند. مسئولان آمریکایی در این راستا تلاش می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دوم اینکه می‌خواهند از نظر اقتصادی ایجاد شکنندگی کنند. آنها به خاطر برخی آدرس های غلطی که از ایران دریافت کردند تصور می کنند امروز بهترین زمان برای برخورد با انقلاب است.

لاریجانی تصریح کرد: امروز مانند اول انقلاب، مواجهه با استکبار وجود دارد اما نوع آن متفاوت شده است. البته به سختی گذشته نیست. همگرایی بین المللی با استکبار و آمریکا همراه نیست اما به هرحال عناصر لجباز فعال هستند.

وی ادامه داد: مثلث آمریکا، اسراییل و سعودی‌ها فعالانه در منطقه کار می‌کنند و با پول، برخی کشورها را می‌خرند. اما اجماعی که قبلا بوجود آمده بود، امروز وجود ندارد. چین، روسیه و برخی کشور های اروپایی همراه نیستند.

لاریجانی تاکید کرد: امروز شرایط متفاوتی داریم و باید در رفتار و تصمیماتمان لحاظ کنیم و برای اینکه بتوانیم مسیر درستی را برگزینیم، باید واقع بین باشیم.

وی در تشریح وضعیت اقتصادی داخلی کشور گفت: تحریم و عملیات روانی حتما بر مسائل اقتصادی تاثیر دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از مشکلات درونی است که اگر این مشکلات را نبینیم و فقط فکر کنیم فشار بیرونی است، واقع بینانه عمل نکرده‌ایم. نباید همه مسائل را از خارج دید. وقتی نقدینگی زیاد در کشور وجود دارد، ناشی از بیرون نیست.

وی تاکید کرد: بانک‌ها مشکل دارند، صندوق های بازنشستگی هم معضلاتی دارند. مشکل آب هم ربطی به تحریم ها ندارد. دولت باید با کمک مردم و برنامه ریزی کشور را نجات دهد.

لاریجانی تصریح کرد: این روزها می‌بینم غالبا مسئله تحریم‌ها را اصل می بینند و فشار می آورند که من بخشی از آن را قبول دارم.

وی تاکید کرد: بزرگ کردن تحریم ها و نادیده گرفتن موضوعات دیگر دو مشکل ایجاد می‌کند، اول اینکه تصمیمات اشتباه می گیریم، دوم اینکه حریف را بزرگ نشان می‌دهیم؛ در حالی که حریف اینقدر در زمینه سازی برای اخلال در اقتصاد نقش ندارد. ما مشکلاتی داریم که باید خودمان حل کنیم.

لاریجانی گفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه و نخبگان کشور کمک کنند تا مشکلات حل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه واقع بینانه برای استفاده از همه ظرفیت‌ها مهم است. اروپایی ها از ما تقاضا کردند فرصتی به ما بدهید که از توافق هسته ای مثل آمریکایی‌ها بیرون نرویم و ما می خواهیم این توافق بماند.

وی ادامه داد: ما با مجموعه ملاحظاتمان فرصت چند هفته ای به آنها دادیم به شرط اینکه نکاتی که ما می‌خواهیم رعایت شود. البته معلوم نیست آنها بتوانند این کار را انجام دهند. به نظر من نظام تصمیم درستی گرفت که این فرصت داد.

لاریجانی افزود: ملت ایران بداند ما همه راههای مسالمت آمیز را برای حل موضوع پیگیری می‌کنیم. نمی خواهیم خودمان در بحران سازی‌ها جست بزنیم. تا آنجا که ممکن است می‌خواهیم از راه‌های دیپلماتیک جلوی این مسائل را بگیریم تا مشکلات امنیتی بر مشکلات اقتصادی اضافه نشود. نباید کاری نکنیم که مشکلات امنیتی ما زیاد شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.