صفحه اصلی / فرهنگی / کتابی صریح درباره زندگی شهید بهشتی
کتابی صریح درباره زندگی شهید بهشتی

کتاب روایتی از زندگی و زمانه آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی

کتابی صریح درباره زندگی شهید بهشتی

نویسنده کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی» معتقد است کتابش به قدری صریح و بدون سانسور است که خوانندگان را شگفت زده خواهد کرد.

نویسنده کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی» معتقد است کتابش به قدری صریح و بدون سانسور است که خوانندگان را شگفت زده خواهد کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، دیروز همزمان با ششمین روز از هفته قوه قضاییه کتاب روایتی از زندگی و زمانه با موضوع شهید مظلوم آیت الله بهشتی با حضور حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد و هر یک از سخنرانان این مراسم تلاش کردند تا حق مطلب را ادا و ضمن برشمردن ویژگی های علمی و سیاسی شهید بهشتی نکاتی را نیز در باب این کتاب ۳۶۴ صفحه ای بیان کنند.
حجت الاسلام صادقی با نگاه پژوهشی و تحقیقی از استانداردهای نگارشی این کتاب سخن گفت و نویسنده کتاب را از آن نظر ستود که
از عهده نقد اسناد تاریخی به خوبی برآمده و کتابی جامع درباره زندگی شهید مظلوم آیت الله بهشتی نگاشته است.
البته در کارنامه جعفر شیرعلی نیا یا همان نویسنده کتاب زندگی و زمانه آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی، می توان کتاب های دیگری تورق کرد که درباره زندگی بزرگان و شخصیت هایی همچون حضرت امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی نگاشته است.
شیرعلی نیا از کتاب زندگی و زمانه به عنوان بیست و چهارمین اثر خود یاد می کند و می گوید همواره تلاش کرده ایم که آخرین کار ما کاملترین باشد.
ظاهرا او با یک گروه هم پیمان شده تا آثاری منحصر به فرد منتشر کند، به گونه ای که معاونت فرهنگی قوه قضاییه از کتاب اخیرش استقبال کرده و چتر حمایتی خود را بر سر او گرفته است.
شیرعلی نیا با تواضع می گوید که این کتاب را به تنهایی ننوشته و ۱۰ نفر به صورت جدی در نگارش مراحل مختلف کتاب مشارکت داشتند و در مجموع ۲۰ نفر برای انتشار این کتاب همکاری کرده اند.
اگر شما هم این کتاب سنگین و زیبا از نظر چاپ و رنگ را به دست بگیرید، خود به خود علاقه مند می شوید تا تورقی کنید و به صورت مختصر نگاهی به آن بیاندازید ولی وقتی تصاویری مربوط به ۹۰ سال پیش از شناسنامه شهید بهشتی تا عکس های دوران کودکی شهید بهشتی را مرور می کنید، ترجیح می دهید با سایر تصاویر آن به دوران قبل از انقلاب و ایام پیروزی انقلاب اسلامی و فراز و نشیب های آن روزها سفر کنید.
از مطالب و نکات جالبی که در فصل های شش گانه این کتاب است، چیزی نمی گوئیم. چون نکات قابل توجه به اندازه ای است که در این گزارش چند سطری نمی گنجد ولی به سرفصل های آن اشاره می کنیم تا در فضای کتاب قرار بگیرید.
فصل اول را جست و جوی دین و فلسفه نام نهاده اند که به زندگی شهید بهشتی طی سال های ۱۳۰۷ تا ۱۳۴۳ اختصاص دارد و فصل دوم با عنوان مرکزی اسلامی برای اروپا به سرد و گرم زندگی شهید بهشتی طی سال های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۹ می پردازد.
پیروزی پس از ناامیدی عنوان فصل سوم است که زندگی این شهید مظلوم را طی سال های ۱۳۴۹ تا روزهای پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داده و در فصل چهارم با عنوان یک سال پرچالش، وقایع زندگی شهید بهشتی از ۲۲بهمن ۵۷ تا پایان دی ماه سال ۵۸ به تصویر کشیده شده است.
فصل پنجم عنوان حاکمان ناهماهنگ را دارد که به فراز و نشیب های بهمن ۱۳۵۸ تا اسفند ۱۳۵۹ می پردازد و در فصل ششم، آخرین فصل زندگی شهید بهشتی یعنی از فروردین تا تیر ۱۳۶۰ مورد بررسی قرار می گیرد. هرچند هر یک از ۴۶۸ تصویر این کتاب برای جوانان جالب است ولی بیش از هر چیز خاطرات کسانی را زنده می کند که سال ها با دل و جان در تب و تاب انقلاب بودند و برای به ثمرنشستن آن خون جگر خوردند.
این کتاب به گفته نویسنده و مدیر محتوایی آن حاصل زحمات دو سال کار فشرده کسانی است که در مراحل مختلف همچون تحقیق، انتخاب عکس، کارشناسی عکس و ترجمه چکیده به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی زحمت کشیدند.
از شیرعلی نیا خواستیم تا مهمترین ویژگی کتاب خود را بگوید و او در یک جمله گفت که این کتاب صریح است. البته بعد توضیح داد «چون حداقل گرفتار خودسانسوری نیست؛ یعنی اینگونه نبود که احساس کنیم بعضی مطالب صحیح است یا صحیح نیست.»
او این را هم گفت که نه تیم تحقیق و نوشتن و نه گروه انتخاب عکس و سند هیچ تردیدی نداشتند که خود را در چنین وضعیتی ببینند و آن را برای خود حل کرده بودند.
او به عنوان نمونه به عکس حجاب خانواده شهید بهشتی اشاره کرد و گفت «اخیرا نیز گفته شده که نباید این عکس منتشر می شد» و این را هم گفت که «عکس بعضی شخصیت ها مانند آقای خاتمی یا مهندس موسوی یا توضیح او درباره یادمان شهدای هفتم تیر» را در این کتاب منتشر کرده است.
از دیگر مطالبی که به گفته شیرعلی نیا در این کتاب ممکن است خوانندگان را شگفت زده کند، مربوط به بحث های شورای انقلاب است؛ زیرا برخی معتقد بودند مذاکرات شورای انقلاب باید در ۲۰۰ سال آینده منتشر می شد.
مطالبی درباره صادق خلخالی یا بحث های قوه قضاییه یا حتی درگیری های سیاسی پس از انقلاب را می توان از همان نکاتی دانست که به گفته نویسنده، خواننده را شگفت زده می کند.
البته این نویسنده معتقد است که در جای جای کتاب بدون جهت گیری و بدون این که بخواهند کسی را محکوم کنند، همواره تلاش کرده اند تا به بیان روایت بپردازند.
شیرعلی نیا حتی گفت که ممکن است یک خواننده حق را به شهید بهشتی ندهد و در توضیح اظهار داشت: یعنی سعی نکردیم چینش روایت به گونه ای باشد که هر کسی کتاب را می خواند، بگوید حق با آقای بهشتی بود. به عبارت دیگر ممکن است در صحنه ای از این کتاب یک نفر حق را به آقای بهشتی و یک نفر دیگر حق را به مخالف آقای بهشتی بدهد. چون فقط صحنه روایت شده و در آن زمان این گونه بوده است؛ یعنی با این که بسیاری از افراد این مطالب را می دانستند ولی حق را به یکی از این دو طرف می دادند یا به هیچکدام نمی دادند.
مذاکرات مجلس خبرگان جزو اسنادی است که قبلا نیز منتشر شده ولی کمتر کسی به سراغ این اسناد رفته و کمتر مورد دقت واقع شده و در این کتاب در مواردی به آن اشاره شده در حالی که مذاکرات شورای انقلاب تاکنون در جایی منتشر نشده است.
این ها مواردی بود که به گفته نویسنده کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی» برای اغلب مخاطبان می تواند مطالبی جدید باشد و هرچند مخاطب کتاب می تواند عموم مردم باشد ولی به صورت تخصصی نیز کاربردهای بسیاری دارد.
شیرعلی نیا گفت: این کتاب می تواند برای کسانی که می خواهند کار مستند یا پژوهشی کنند، به عنوان مبنا درباره یک شخصیت قرار گیرد و کسانی که بخواهند کار تحقیقی جدیدی داشته باشند، نیازمند این کتاب هستند.
کتاب را که می بندید در پشت جلد با این متن روبرو می شوید که «بسیاری از آن چه در این کتاب می خوانید و می بینید برای اولین بار منتشر می شود… نکته دیگری که شما را شگفت زده خواهد کرد، پنهان ماندن دیدگاه ها و فعالیت های تاثیرگذار آیت الله بهشتی است که پس از گذشته چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی عجیب می نماید.»

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.