صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ۱۲۴ هزارتن کودشیمیایی مورد نیاز استان های شمالی تامین شد
۱۲۴ هزارتن کودشیمیایی مورد نیاز استان های شمالی تامین شد

۱۲۴ هزارتن کودشیمیایی مورد نیاز استان های شمالی تامین شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: 124 هزار و 475 تن انواع کود شیمیایی در سه ماهه اول سال جاری برای مصرف کشاورزان استان های شمالی گلستان، گیلان و مازندران تامین و تحویل شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «حمید رسولی» روز چهارشنبه گفت: مطابق برنامه ابلاغی، در سه ماهه ابتدایی امسال ۱۰۷ هزار و ۱۷ تن انواع کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه برای استان های گلستان، گیلان و مازندران سهمیه تعیین شده بود که میزان انواع کودهای تحویلی به این استان ها ۱۲۴ هزار و ۴۷۵ تن و در مجموع معادل ۱۱۶ درصد برنامه ابلاغی بوده است.
وی اظهار داشت: در سه ماهه اول سال جاری، ۸۰ هزار و ۳۷ تن کود ازته، ۲۱ هزار و ۷۱۷ تن کود فسفاته و ۲۲ هزار و ۷۲۱ تن کود پتاسه برای مصرف در بخش کشاورزی استان های شمالی تامین و تحویل شده که در استان مازندران معادل ۱۴۳ درصد، در گلستان معادل ۱۰۷ درصد برنامه ابلاغ شده و در گیلان معادل ۹۸ درصد برنامه بوده است.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: کودهای ازته (اوره) که از محل شرکت‌های پتروشیمی داخلی تامین می‌شود، به علت مسایل اخیر در حوزه حمل ‌و نقل، حمل و بارگیری کود اوره از مبادی به استان های مختلف برای مدتی با مشکلاتی همراه بود که هم اکنون تامین و حمل کود اوره به اقصی نقاط کشور از جمله استان های شمالی به شکل مناسبی در جریان است.
رسولی با اشاره به محدودیت های یارانه ای و تخصیص کمتر از ۲۵ درصد از یارانه مصوب سال ۱۳۹۶، عملکرد تامین و تدارک انواع کودهای شیمیایی در سال ۱۳۹۶ برای استان های گلستان،گیلان و مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: براساس برنامه، ۳۶۳ هزار و ۱۲۹ تن انواع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای استان های شمالی یاد شده در سال ۹۶ سهمیه تعیین شده بود که ۳۸۲ هزار و ۲۵۲ تن انواع کود شیمیایی و در مجموع معادل ۱۰۶ درصد برنامه ابلاغی تامین و به کشاورزان تحویل شده است.
وی افزود: در سال ۹۶ معادل ۲۲۴ هزار و ۱۲۱ تن کود ازته، ۶۴ هزار و ۲۸۹ تن کود فسفاته و ۹۴ هزار و ۸۴۲ تن کود پتاسه برای مصرف در کشاورزان استان های گلستان، گیلان و مازندران تامین و تحویل شده که در استان مازندران معادل ۱۰۹ درصد، در گلستان معادل ۱۱۴ درصد برنامه و در گیلان معادل ۹۴٫۲ درصد برنامه ابلاغی بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمارها، سالانه ۴ میلیون تن کود پایه (اوره، فسفاته و پتاسه) مورد نیاز بخش کشاورزی کشور است که نزدیک ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن آن در اختیار کشاورزان قرار می گیرد؛ به دلیل اینکه کشاورزان بیش از این میزان کود مصرف نمی کنند؛
میانگین مصرف کود در بخش کشاورزی ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است و برای این سوء مصرف کارشناسان معتقدند باید تمهیدات مناسبی برای افزایش مصرف کود با کیفیت در کشور اندیشیده شود.
ذخایر راهبردی کود کشور ۳۰۰ هزارتن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است که بدون هیچ افزایش قیمتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای ارایه خدمات مناسب به کشاورزان، با فعال کردن ۳۴۰۰ کارگزاری اقدام به توزیع کود، آزمون خاک، مشاوره مصرف کود و حتی فروش تلفنی کود با سامانه ۱۵۵۹ برای یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفر از کشاورزان عضو باشگاه کشاورزان کرده است.
اقتصام**۹۱۸۶*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چای‌کاران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز از بارگذاری متن قرارداد کارخانجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.