صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید تضمینی محصولات کشاورزی می شود
۱۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید تضمینی محصولات کشاورزی می شود

۱۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید تضمینی محصولات کشاورزی می شود

هیات وزیران با اختصاص مبلغ 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانک‌های عامل برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی موافقت کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز از سازمان برنامه و بودجه کشور، هیات وزیران به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و به استناد ماده ۳۶ قانون الحاق برخی مواد به قوانین تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، در مورد تضمین خرید محصولات کشاورزی، تصمیم‌هایی اتخاذ کرد و این مصوبه با امضای «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
براساس این مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در اجرای تبصره (۵) ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانک‌های عامل برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار دهد.
همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موظف است برنامه عملیاتی مربوط به پیش‌بینی خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۷ را به همراه جدول گردش نقدینگی و برنامه زمان‌بندی دریافت و بازپرداخت تسهیلات بانکی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کند. سازمان برنامه و بودجه کشور پس از تایید برنامه یادشده تسهیلات را تعهد و تضمین می کند.
این تضمین نافی وظایف بانک‌‌ها برای وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات نیست و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران موظف است تسهیلات را در سررسید مقرر از محل فروش محصولات خریداری شده و ضرر و زیان، بازپرداخت کند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن هماهنگی دقیق با بانک‌های عامل به شکلی اقدام کند که تا قبل از دی ‌ماه امسال، تمامی تسهیلات مربوطه پرداخت و امکان ورود موثر در بازار، همراه با کسب رضایت تولید‌‌کنندگان فراهم شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، طبق قانون خرید تضمینی، دولت باید هر ساله نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک را در آغاز فصل زراعی شهریور تا مهرماه پیش از شروع فصل کشت برای حمایت و اطمینان بخشی کشاورزان اعلام کند؛ نرخ خرید تضمینی برحسب نرخ تورم هر سال محاسبه می شود.
همچنین گندم، خرما، پنبه، شیر و چای از جمله محصولاتی اند که مشمول خرید تضمینی دولت می شوند. نرخ خرید تضمینی این محصولات همه ساله به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی در شورای اقتصاد مطرح و نهایی شود.
اقتصام**۹۱۳۲*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.