صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / کمالی‌پور: یکجانبه‌گرایی آمریکا زنگ خطری برای کشورهای اروپایی است
کمالی‌پور: یکجانبه‌گرایی آمریکا زنگ خطری برای کشورهای اروپایی است

کمالی‌پور: یکجانبه‌گرایی آمریکا زنگ خطری برای کشورهای اروپایی است

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: یکجانبه‌گرایی آمریکا زنگ خطری برای کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و آنها نیز در این زمینه احساس خطر کردند لذا به دنبال حفظ استحکام هستند تا در سایه آن بتوانند به روابط خود با سایر کشورها ادامه دهند.

یحیی کمالی پور نماینده جیرفت و عنبرآباد

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات معاون وزیر خارجه کشورمان مبنی بر اینکه اروپا باید برای حفظ برجام فداکاری بیشتری انجام دهد، بیان کرد: برجام یک معاهده یک طرفه نبود بلکه یک معاهده و قراردادی برد ـ برد بین کشورهای ۱+۵ و ایران است. در وضعیت کنونی نیز اگر قرار باشد برجام به هم بخورد مطمئنا همه کشورها ضرر خواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: درست است که منافع کشورهای اروپایی در برجام نسبت به معاهداتی که با آمریکا دارند قابل مقایسه نیست اما به هر حال قسمتی از مشکلات اروپایی‌ها با ارتباط داشتن با ایران برطرف می‌شود. از سوی دیگر برجام استحکامی در حوزه تعهدات و روابط بین‌المللی ایجاد کرده است که اگر از بین رود زمینه فروپاشی سایر نهادهای بین‌المللی که کشورها در آن عضو هستند را فراهم کرده و در نهایت دنیا شاهد هرج و مرج در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

نماینده مردم جیرفت در مجلس ادامه داد: الزامی که اروپایی‌ها امروز نسبت به حفظ برجام دارند از این باب است که اگر برجام از بین رود شروعی برای فروپاشی نهادهای حقوقی بین‌المللی خواهد بود و در نهایت منجر به بی‌ثباتی در دنیای امروز می‌شود.

کمالی‌پور تصریح کرد: با از بین رفتن برجام، جامعه جهانی آرامش خود را در حوزه‌های مختلف از دست خواهد داد. امروز نیز وقتی آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شد زمینه برای بی‌اعتبار شدن سایر نهادهای بین‌المللی در دنیا فراهم شده است. این یکجانبه‌گرایی آمریکا زنگ خطری برای کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و آنها نیز در این زمینه احساس خطر کردند لذا به دنبال حفظ استحکام هستند تا در سایه آن بتوانند به روابط خود با سایر کشورها ادامه دهند لذا از دیگر عواملی که باعث شده اروپایی‌ها به دنبال حفظ برجام باشند می‌تواند این امر باشد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: اگر برجام حفظ نشود به طور طبیعی ما در تحریم‌های بین‌المللی بیشتری قرار خواهیم گرفت و ارتباط ما با دنیا محدود می‌شود و تبعاتی دیگر نیز متحمل خواهیم شد اما کشورهای اروپایی نیز بدون ضرر نخواهند بود. خواه یا ناخواه آنها در معادلات تجاری و اقتصادی خود ضرر خواهند کرد و در نهایت شاهد به هم ریختگی در روابط بین‌المللی خواهیم بود که باعث ریزش پایگاه‌های بین‌المللی و حقوقی در سراسر دنیا خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.