صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تشکیل دو کارگروه برای پیگیری مطالبات رهبری در علم و فناوری
تشکیل دو کارگروه برای پیگیری مطالبات رهبری در علم و فناوری

کبگانیان خبر داد:

تشکیل دو کارگروه برای پیگیری مطالبات رهبری در علم و فناوری

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از اساتید دانشگاه و نخبگان در حوزه علم و فناوری از تشکیل دو کارگروه در شورای عالی عتف و این ستاد برای پیگیری و تحقق مطالبات ایشان خبر داد.

دکتر منصور کبگانیان در پایان نشست صدو هفتم ستاد رهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع پیش از دستور اول نشست آغاز به کار کمیسیون همکاری های علمی بین الملل بر اساس سند جامع روابط علمی بین الملل بود؛ این کمیسیون در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با حضور نمایندگانی از مجموعه دستگاه های امنیتی، علمی و آموزش تشکیل شده است تا ضمن نظارت بر روند سند، محیط امنی را برای فعالیت های بین المللی محققان کشور فراهم آورد.
وی در مورد موضوع پیش از دستور دوم نیز گفت: با مطالبه رهبری در مجلس خبرگان هیات های اندیشه ورزی ایجاد شده است که در کارگروه علم و فناوری این مجموعه ارتباط وسیعی با ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برای تهیه گزارش کلان علم و فناوری دارد، همچنین امروز مطابق روال همیشگی گزارش پیشرفت های علم و فناوری را در دستور داشتیم که چهاردهمین گزارش ارائه شد.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در پایان جلسه عصر سه شنبه (۵ تیر) ادامه داد: بحث اصلی مطروحه در جلسه تبیین و تقسیم کار مربوط به مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و نخبگان دانشگاهی (۲۰ خرداد) بود، در آن دیدار محورها و مطالب مهمی مطرح شد که برخی را دسته بندی و در چند محور کلان مشخص کردیم.
وی تاکید کرد: یکی از محورها که مطرح شد، شامل هدفمند کردن پژوهش و تحقیقات در کشور، حل مسائل کشور توسط دانشگاه ها و الزامات مربوط به این مطالب، هدایت اساتید و دانشجویان دانشگاه های کشور به سمت این فعالیت ها و تحقیقات بود.
کبگانیان گفت: دبیر شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) گزارش موسعی در این زمینه همراه با طرح ها و پیشنهادات وزارت علوم ارائه و حاضران نیز نظرهای خود را بیان کردند.
به گفته دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در این جلسه تاکید شد آیین نامه ارتقای اساتید با نگاه به اساسی بودن حل مسائل کشور بازنگری شود و این موضوع بعد از کارشناسی های لازم در دستور کار ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور قرار می گیرد. همچنین طرح ماموریت گرایی دانشگاه ها باید بر اساس سند مصوب آمایش آموزش عالی در دستور کار قرار گیرد.
وی در این زمینه گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از چندبار درخواست مکتوب هنوز طرح های خود را در این زمینه ارائه نداده است و این طرح ها باید از سوی آن وزارتخانه به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه و بعد از بررسی تصویب و اجرا شود.
کبگانیان در مورد موضوع دیگر این جلسه اظهار داشت: مطالبه طرح رتبه بندی دانشگاه ها از وزارت علوم و طرح هدایت تحصیلی از وزارت آموزش و پرورش از دیگر موضوعات بود؛ زیرا کاهش اقبال دانش آموزان به رشته های ریاضی و علوم پایه نشان می دهد هدایت تحصیلی در این زمینه به درستی انجام نشده است.
وی یادآور شد: طرح تنظیم ظرفیت دانشگاه ها که به سنجش و پذیرش در دانشگاه ها مربوط است و مجموعه ای از بحث های آموزشی و پرورشی در کارگروه تشکیل شده در شورای عالی عتف به ریاست معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و در کارگروهی در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور پیگیری می شود و ظرف دو جلسه آتی گزارش می دهند تا بر اساس این موضوع محورهای سخنام مقام معظم رهبری جمع بندی و بررسی شود.
کبگانیان در پاسخ به سوال ایرنا در مورد طرح فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه ها در صنعت نیز گفت: این هم یکی از مواردی است که در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شد و فقط به اساتید رشته های فنی و مهندسی محدود نمی شود بلکه اساتید رشته های مختلف می توانند در صنایع گوناگون و وزارتخانه های مرتبط با رشته های تخصصی خود فرصت مطالعاتی بگذرانند.
نقشه جامع علمی کشور از دی ماه ۱۳۸۹ (زمان تصویب در شورای عالی نقلاب فرهنگی) و خرداد ۱۳۹۰ زمان انتشار رسمی به عنوان مهمترین سند مرتبط با حوزه علم و فناوری در چشم انداز ۱۴۰۴ در راستای طراحی راهبردهای مشخص برای اهداف علمی و فناوری، اقتصاد و صنعت در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور ابلاغ شد؛ تدوین این سند به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشگاهیان در سال های ۸۴ و ۸۵ آغاز شده بود.
ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مسئولیت اصلی پیگیری اجرای این نقشه، نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری و وضعیت کلی آموزش عالی و عمومی را برعهده دارد.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

جزییات ارسال در دیجی‌کالا/یک سفارش، چند هزینه ارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی در یک خرید اینترنتی چند کالا سفارش می‌دهید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.