صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / ۳۰ درصد چاه‌های اصفهان کاملاً خشک شده‌اند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری:

۳۰ درصد چاه‌های اصفهان کاملاً خشک شده‌اند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: آبیاری فضای سبز شهری از طریق پساب‌های تصفیه شده انجام می‌شود که با توجه به کم بودن میزان آن، فضای سبز اصفهان اوضاع خوبی ندارد.

آبیاری فضای سبز

به گزارش کسب و کار نیوز، فروغ مرتضایی نژاد در سلسله نشست‌های “سه‌شنبه‌ها با رسانه” در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پیش از این، منبع تأمین فضای سبز اصفهان، رودخانه زاینده‌رود، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی بود، اظهار کرد: با خشک شدن فصلی و اخیراً خشک شدن دائمی رودخانه زاینده‌رود، به مرور چاه‌های زیرزمینی نیز خشک شد و اخیراً از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده می‌شود.

وی افزود: در موقعیت کنونی، از تصفیه پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده می‌شود که این پساب‌ها، نیاز به تصفیه ثانویه و گندزدایی دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه سرانه پساب اصفهان بسیار ناچیز است، تأکید کرد: با وجود اینکه تصفیه پساب‌ها، هزینه بسیاری بر دوش شهرداری تحمیل کرده است، اما میزان پساب موجود در شهر بسیار کم است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه، امکان باز شدن رودخانه وجود ندارد، در نظر داریم از پساب دیگر بخش‌های شهر استفاده کنیم. با این وجود در حال حاضر تعهد جدیدی در استفاده از پساب  با شهرداری منعقد نشده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: نگهداری فضای سبز، هزینه سنگینی بر دوش شهرداری است؛ اما با این وجود حفظ درختان شهر برای سلامتی مردم ضروری است.

وی گفت: امیدواریم با تأمین آب پایدار که همان استفاده از پساب تصفیه شده است بتوانیم امسال را  پشت سر بگذاریم.
 
۳۰ درصد چاه‌های اصفهان کاملاً خشک شده‌اند

مرتضایی نژاد با اشاره به ۳۷۰۰ هزار هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری اصفهان، اظهار کرد: در حالی که برای آبیاری فضای سبز شهری، ۲۳۵ لیتر آبیاری نیاز است، فضای سبز تنها با ۱۷ لیتر آبیاری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بسته شدن دائمی رودخانه زاینده‌رود موجب خشک شدن چاه‌های اطراف رودخانه شده است، افزود: این روند از سال ۹۰ آغاز شد و به مرور آمار خشک شدن چاه‌ها رو به فزونی گذاشت تا جایی که امروز، چاه‌ها به صورت روزانه در حال خشک شدن است.

مرتضایی نژاد افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد از چاه‌های موجود در شهر، به طور کامل خشک شده است و بسیاری از چاه‌ها با کاهش سطح دبی مواجه شده‌اند، ضمن اینکه آب بسیاری از چاه‌های موجود، شور و غیرقابل استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه از طریق جریمه، تشویق و تنبیه  مصرف آب تا حدی کنترل شده است، تصریح کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان به صورت ۲۴ ساعته در حال دریافت گزارش‌های مردمی مرتبط با هدر رفت آب است.

مرتضایی نژاد ادامه داد: به منظور حفظ درختان، از لحاظ علمی از ترکیباتی که ضد تنش است در مکان‌هایی که با تهدید شدید خشکسالی مواجه شده‌اند، استفاده کرده‌ایم. علاوه بر اینکه از گونه گیاهان مقاوم در مناطقی همچون ۹ و ۱۲ که با بحران شدید آب مواجه است استفاده شده است.

چمن‌های شهر با گونه‌های مقاوم جایگزین می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در مورد خشک شدن تمام درختان شهر طی دو سال آینده، گفت: با قاطعیت می‌گویم این شایعه را قبول ندارم. درحالی که بسیاری از درختان به دلیل بی‌آبی دچار آسیب می‌شوند، اما با برنامه‌ریزی‌های در دست اجرا، جلوی آسیب بیشتر را می‌گیریم.

وی با تأکید بر اینکه اوضاع اصفهان ویژه است، تصریح کرد: درختان این شهر به سیستم آبیاری غرقابی عادت دارند و با خشکسالی و کم‌آبی‌های اخیر و استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار دچار آسیب جدی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، تصریح کرد: چمن‌ها با چمن‌های مقاوم جایگزین می‌شوند و این کار از حاشیه شهر آغاز و در بافت اصلی شهر با فاصله زمانی اجرا می‌شود.

مرتضایی نژاد سرانه تفرجگاه شهر را ۳٫۰۳ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۶٫۵ مترمربع سرانه اکولوژیکی است که مدیریت آن بر عهده شهرداری اصفهان است و ۲۶ متر مربع سرانه فضای سبز شهر با احتساب جمعیت است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.