صفحه اصلی / اسلایدر / هم افزایی در جهت اشتغالزایی
هم افزایی  در جهت  اشتغالزایی

«كسب‌وكار» از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین كميته امداد امام خميني(ره) و پارك علم و فناوري دانشگاه تهران گزارش مي‌دهد

هم افزایی در جهت اشتغالزایی

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و کار نیوز، صبح روز دوشنبه، چهارم تیرماه هیاتی از کمیته امداد امام خمینی (ره) به ریاست حجت‌ا… عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی برای همکاری‌های بیشتر با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از این پارک بازدید کردند. در ادامه این بازدید و برای انعقاد تفاهمنامه همکاری نشستی با حضور مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد که در ادامه محتوای این نشست را می‌خوانید.

تبدیل مشاغل سنتی به مشاغل نوین
در ابتدای این مراسم عبدالملکی با اشاره به اینکه کمیته امداد تمامی جوامع فقیر کشور را تحت پوشش خود قرار داده است، گفت: این کمیته صفر تا صد مسائل مربوط به جامعه فقیر کشور را دربر می‌گیرد و شناسایی آنها را در اولویت قرار داده، اما یکی از حوزه‌های مهم کمیته امداد حوزه اشتغال است که می‌خواهیم در آن حضور پررنگ‌تری داشته باشیم و به خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش کمک کنیم.
وی افزود: متاسفانه اکثر مشاغل ما هنوز به صورت سنتی هستند و بخش قابل توجهی از این مشاغل پتانسیل وارد شدن به بخش نوین و حوزه آی‌سی‌تی را دارا هستند. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: ۷۰ هزار دانشجو و تحصیل‌کرده تحت پوشش کمیته امدادند که بیش از ۳۰۰ نفر از این دانشجویان عضو بنیاد ملی نخبگان نیز هستند که به دنبال ایجاد امکاناتی برای حرکت آنها به سمت حوزه‌های دانش‌بنیان هستیم.
وی ادامه داد: بیش از ۵ هزار دانشجو از افراد تحت تکفل کمیته امداد توانایی ورود به حوزه دانش‌بنیان را دارند و در گام اول و در جهت تحقق این اهداف می‌خواهیم مجتمعی را با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی کنیم که ۲۰ گروه ۳ تا ۵ نفره در آن تشکیل داده شوند و از ایده تا فرایند کسب‌وکار از آنها حمایت داشته باشیم. عبدالملکی در واکنش به تاسیس پارک علم و فناوری در کمیته امداد گفت: سعی ما در کمیته امداد بر این است که برون‌سپاری داشته باشیم و به دنبال این هستیم که از کمک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران استفاده کنیم.

پتانسیل بالای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
عباس زارعی‌هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این نشست ضمن اشاره به پتانسیل‌های پارک‌های علم و فناوری به‌خصوص پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بیان کرد: مهم‌ترین مزیتی که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دارد، ارتباط و وصل بودن آن به دانشگاه است و در این راستا با ارتباط‌ و شبکه‌های خوبی که دارد، در حال متصل کردن صنعت به دانشگاه است.
وی در ادامه گفت: ما خدمات گسترده‌ای را متناسب با نیاز کسب‌وکار‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها برای آنها در نظر گرفته‌ایم؛ یعنی به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین سرمایه اولیه، منتورینگ و مربیگری، برندینگ، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مورد نیاز کمک می‌کنیم و ضمنا کار ارزشمندی که ما آن را در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کرده‌ایم، ایجاد کلینیک کسب‌وکار بوده است که نیاز‌های مورد نیاز و شناسایی‌شده حوزه دانش‌بنیان را پاسخ می‌دهیم.
زارعی درباره همکاری و هم‌افزایی بین کمیته امداد امام خمینی (ره) و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: این هم‌افزایی و همکاری می‌تواند یک مدل اشتغالزایی کامل باشد و در این راه به توسعه کشور و اشتغالزایی کمک‌های شایانی را کند. این پارک آمادگی پذیرایی از این ۲۰ گروه ۳ تا ۵ نفره را دارد تا بتواند پس از برنامه‌نویسی با تشکیل یک تیم مباحث مربوط به مارکتینگ را انجام دهد.
وی تاکید کرد: مهم‌ترین مساله این است که دانشجویان و صاحبان ایده بتوانند یک نقشه تجارتی داشته باشند و کمیته امداد هم با فراهم کردن سرمایه‌گذار می‌تواند از کار این دانشجویان حمایت کند، اما قرار نیست وامی به این گروه‌ها داده شود، ولی تا چگونگی رسیدن به یک محصول به این افراد کمک می‌کنیم.
زارعی ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خدمات نوآوری، کارآفرینی و رشد را ارائه می‌دهد که خدمات نوآوری برای صاحبان ایده یا حتی کسانی است که ایده ندارند، ولی پتانسیل ایده‌پردازی را دارند و می‌توانند با روشن شدن موتور ایده‌های‌شان ایده‌های نوآورانه داشته باشند که در انتها به محصول خوب برسند. فاز بعدی برای صاحبان ایده است تا بتوانند در معرض تشویق و تجارت باشند و در فاز سوم نیز شرکت‌ها می‌توانند حمایت مالی و تکنیکی شوند که ما این منابع را به صورت کامل در دانشگاه تهران دارا هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شعبه‌های مختلفی در شهرهایی نظیر یزد، اصفهان، تبریز، گیلان، قم، ورامین و کیش دارد و می‌توانیم با کمک کمیته امداد این گروه‌ها را در بازه ۳ تا ۵ ساله در شعبه‌های سراسر کشور تشکیل دهیم.

پر کردن خلأ‌های موجود در بازار
مینا مهرنوش، مدیر استارت‌آپ‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با ابراز امیدواری نسبت به نوشتن طرح هم‌افزایی بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و کمیته امداد گفت: ما در این پارک مسائل و محورهای توسعه‌ای صنعت و شرکت‌ها را شناسایی می‌کنیم و برای رفع آن مسائل و همین‌طور توسعه آن شرکت‌ها به دنبال جذب ایده‌ها هستیم که این کار مهم باعث می‌شود شرکت‌ها و صاحبان ایده‌های نو قبل از اینکه وارد بازار شوند، بازار خودشان را داشته باشند.
وی در ادامه گفت: تولید شرکت، مساله ما نیست و ما به دنبال این هستیم که پول را به جایی تزریق کنیم که بازار وجود دارد. این مدل را می‌توانیم برای کمیته امداد هم داشته باشیم و براساس نیاز‌های واقعی موجود شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها را داشته باشیم تا این مشکل رایج نبود بازار برای استارت‌آپ‌ها وجود نداشته باشد.
مهرنوش اظهار داشت: ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران چندین فضا داریم که می‌توانیم آنها را برای این کار در اختیار کمیته امداد قرار دهیم و کمیته امداد به عنوان کارفرما و پارک علم و فناوری به عنوان مجری با یکدیگر همکاری داشته باشند.
مدیر استار‌ت‌آپ‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پایان گفت: مهم‌ترین وظیفه ما در این همکاری بخش نتورک، برگزاری رویداد‌ها، کارگاه‌ها، بحث‌های نرم‌افزاری، تخصیص فضا و… است که با هم‌افزایی ایجادشده بین ظرفیت‌های پارک و کمیته امداد می‌توانیم پلتفرمی را برای افزایش اشتغال در کمیته امداد ایجاد کنیم.

حمایت از نوآوران تحت پوشش کمیته امداد
هاشم آقازاده، معاون اجرایی – پشتیبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: عمده خدمات ارائه‌شده ازسوی ما مخاطب‌محور است و ۳ گروه مخاطب را پیش‌روی خود می‌بینیم. گروه اول صاحبان ایده، گروه دوم افرادی که فراتر از ایده رفته‌اند و نیاز به تیم دارند و گروه آخر کسانی هستند که کسب‌وکار دارند که اگر نیاز‌های این ۳ گروه را بخواهیم تقسیم کنیم به ترتیب شامل خدمات نوآوری، کارآفرینی و رشد است.
وی در ادامه بیان کرد: همکاری بین کمیته امداد امام خمینی (ره) و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در روشن کردن ذهن افراد تحت پوشش کمیته امداد موثر است و آنها را در معرض تاسیس شرکت‌ها و کسب‌وکار‌های نوین قرار می‌دهد که ما می‌توانیم آنها را از لحاظ حمایت‌های تکنیکی پوشش بدهیم و به آنها در رشد این کسب‌وکار‌های نوپا کمک کنیم.
وی در پایان گفت: این همکاری را می‌توان با ایجاد یک مجتمع علم و فناوری برای کمیته امداد داشته باشیم که پارک در آن نقش مجری و کمیته امداد نقش کارفرما را داشته باشد. در ضمن با توجه به حضور کمیته امداد امام خمینی در شهر‌های مختلف، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم شعبه‌هایی را در شهر‌های دیگر دارد و علاوه بر آن ارتباط خوبی هم با پارک‌های علم و فناوری دیگر بخش‌ها دارد. در پایان این بازدید و نشست تفاهمنامه‌های همکاری بین کمیته امداد امام خمینی (ره) و پارک علم و فناوری منعقد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.