صفحه اصلی / اسلایدر / بازار سازی برای اوراق گواهی سکه
بازار سازی  برای اوراق گواهی سکه

«كسب‌وكار» راه‌اندازي بازار ثانويه سكه را بررسي مي‌كند

بازار سازی برای اوراق گواهی سکه

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، رسیدن سکه به مرز ۳ میلیون تومان در چند روز گذشته نگرانی‌های زیادی را برای مردم به وجود آورد و باعث شد دولت نسبت به سودجویان این بازار حساسیت بیشتری نشان دهد. پس از آنکه در پی اعتراضات بازاریان بازار سکه نیز دچار اختلال شد، در حال حاضر کارشناسان از طرح بازار ثانویه سکه برای کاهش حباب آن صحبت می‌کنند. گفته می‌شود این بازار ضمن آنکه برای دارندگان سکه بازدهی مناسبی دارد، می‌تواند مقصدی برای تخلیه رفتارهای سوداگرانه باشد آن هم نه در قالب اقدامات دستوری دولت، بلکه به واسطه جریان عرضه و تقاضای بازار.
به اعتقاد کارشناسان، دخالت دستوری دولت در کنترل سودجویی‌ها در برخی از بازارها مثل دلار نتیجه نداد. به همین دلیل شاید لازم باشد حداقل درباره بازار سکه از این اقدامات دستوری اجتناب کرد. به عقیده آنها، اگرچه این امر باعث می‌شود دستکاری دستوری نرخ سکه دیگر میسر نباشد و قیمت سکه در همان مرز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی بماند، اما حداقل از افزایش بی‌رویه قیمت سکه و آثار منفی آن می‌کاهد.
به گزارش مهر، براساس طرح جدید بانک مرکزی، خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده می‌توانند قبل از سررسید خود، اوراق سکه را در بازار ثانویه معامله کنند و بعد از سررسید براساس تعهد دولت، سکه‌های خود را تحویل بگیرند.
در شرایطی که برخی خبرها از بازار آزاد، خبر از سکه‌های ۳ میلیون تومانی می‌دهد، کارشناسان عموما طرح جدید بانک مرکزی موسوم به اوراق گواهی سکه‌های پیش‌فروش‌شده با استفاده از مکانیزم بورس کالا را مورد حمایت قرار داده‌اند. در واقع، طرح جدید بانک مرکزی امکان نقد شدن سکه‌های پیش‌فروش‌شده که در بازه‌های زمانی یک ماه تا دو ساله انجام شد، ایجاد شده و دیگر، خریداران سکه‌ها مجبور نیستند تا زمان رسیدن موعد سررسید خود منتظر بمانند.
به عبارت دیگر بانک مرکزی قصد دارد برای سکه‌های پیش‌فروش‌شده اوراق گواهی سکه طلا منتشر کند که با طراحی این بازار، قابلیت نقدشوندگی پیش از سررسید به اوراق پیش‌فروش، داده می‌شود.
حامد فلاح‌جوشقانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره طرح گواهی سکه می‌گوید: طرح اوراق گواهی سکه طلا در واقع شرایطی را برای افرادی که سکه‌های پیش‌فروش‌شده بانک مرکزی را خریداری کرده‌اند، فراهم می‌کند که آنها بتوانند در یک بازار ثانویه قبل از سررسید، سکه‌های خود را نقد یا بعد از سررسید سکه‌های خود را تحویل بگیرند.
وی افزود: این طرح با هدف بازارسازی برای گواهی‌های پیش‌فروش سکه ارائه شده و این در حالیست که مردم سکه را با قیمتی کمتر از بازار نقدی خریداری کرده‌اند و اکنون می‌توانند با بازدهی مناسب به فروش برسانند.
فلاح‌جوشقانی استفاده بانک مرکزی از مکانیزم بازار را اتفاقی مثبت عنوان کرد و افزود: در کل طرح گواهی پیش‌فروش سکه برای تخلیه رفتارهای سوداگرانه مفید است و ریسک نقدشوندگی را با بازدهی خوبی برای معامله‌گران کاهش می‌دهد.
وی اظهار داشت: در هر صورت، مکانیزم تمامی بورس‌ها از جمله بورس کالا برای تنظیم بازار مفید است و اینکه دولت برای تعادل‌بخشی به بازار سکه به سراغ بازار سرمایه آمده، می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

در بازار ثانویه امکان بالا و پایین کردن قیمت سکه نیست
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: حواله خرید و فروش سکه در بازار ثانویه مزایای بسیاری برای این بازار و دارندگان سکه دارد و تا حدود زیادی حباب سکه را تخلیه می‌کند.
وی توضیح می‌دهد: صاحبان اسناد کاغذی، سکه و طلاهای کاغذی را در بازار ثانویه به فروش می‌رسانند و به تناسب عرضه و تقاضا مبادله می‌کنند. این امر باعث می‌شود قیمت‌های رایج سکه یعنی ۲ میلیون و ۳ میلیون تومان به درجه‌ای از اعتبار برسد و به بیان دیگر شرایطی ایجاد کند که پایین آمدن قیمت‌ها به سادگی امکان‌پذیر نباشد، چون عرضه و تقاضا در بورس مطرح است و پس از مدتی اینها آرام‌آرام به شرایط ثبات می‌رسند و البته در این شرایط قیمت سابق سکه یعنی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باقی می‌ماند و دولت دیگر قادر به بالا و پایین کردن قیمت سکه نباشد. به هر حال هدف دولت این است که قیمت سکه را از طریق عرضه و تقاضا کنترل و در همان حدود مدیریت کند. با راه‌اندازی بازار ثانویه این هدف تا حدود زیادی میسر خواهد شد. اگرچه این بازار به کاهش اساسی قیمت سکه کمک نمی‌کند، اما مانع از سودجویی برخی از افراد به دلیل بی‌ثباتی‌ها در بازار سکه می‌شود.

قیمت سکه در بازار
هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با قیمت ۲ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت ۲۳۵ هزار تومان فروخته شد.
به گزارش تسنیم، دیروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز دوشنبه ۲ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان معامله شد.
هر قطعه نیم‌بهار آزادی دیروز شاهد کاهش قیمت بود، به‌نحوی که در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۷۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۴۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.