صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / طوفان و گردوخاک با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت زابل را در نوردید
طوفان و گردوخاک با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت زابل را در نوردید

طوفان و گردوخاک با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت زابل را در نوردید

‌سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با شدت گرفتن وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان، طوفان و گردوخاک با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت زابل را در نوردید و گردوخاک حاصل اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان را درگیر کرد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محسن حیدری افزود: همانطور که انتظار می‌رفت فعالیت وزش بادهای ۱۲۰ روز در پنج شهرستان شمال استان از روز گذشته تشدید شد و امروز و فردا نیز با شدت بیشتری در این نواحی ادامه می‌یابد.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا این لحظه بیشترین سرعت باد ثبت شده در زابل ۹۷ کیلومتر بر ساعت بوده که ممکن است امروز یا فردا نیز این سرعت تکرار شود چراکه الگوهای پیش یابی نشان از تقویت گرادیان فشار و افزایش سرعت باد دارد.

وی افزود: وزش بادهای ۱۲۰ روزه امروز تبدیل به طوفان و گردوخاک شده و دید افقی در شهر زابل را به ۸۰۰ متر کاهش داده است. در واقع طوفان گردوخاک یکی از پدیده های مخرب جوی است که به لحاظ علمی شرایط خاصی دارد و زمانی طوفان خوانده می‌شود که سرعت وزش باد حداقل ۵۴ کیلومتر بر ساعت و دید افقی هم زمان نیز کمتر از ۱۰۰۰ متر باشد.

حیدری در بخش دیگری به تاثیر وزش بادهای ۱۲۰ روزه بر افزایش غلظت ذرات غبار در زاهدان اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود چند چشمه فعال گردوغبار در شمال استان، وزش بادهای ۱۲۰ روزه علاوه بر افزایش غلظت ذرات معلق در هوای پنج شهرستان شمال استان شامل زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون، نواحی مرکزی نظیر زاهدان و در بعضی مواقع شهرهای جنوب استان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: نفوذ گردوغبار به شهر زاهدان در عصر دیروز سبب شد که دید افقی در این شهر به مرز ۱۰۰۰ متر برسد و کیفیت هوا به شدت کاهش یابد.

وی گفت: بیشترین غلظت غبار ذرات با اندازه ۱۰ میکرون که دستگاه سنجش غبار ایستگاه فرودگاهی زاهدان ثبت کرده، ۸۰۱ میکروگرم بر مترمکعب بوده که معادل ۵ برابر حد مجاز است‌.

حیدری ادامه داد: الگوهای پیش یابی نشان می دهند که وزش بادهای ۱۲۰ روزه تا اوایل هفته آینده در شمال استان تداوم دارند و برخی نواحی مرکزی نیز متاثر از گردوغبار ناشی از نواحی خشک شمال استان خواهند بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.