صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / صنعت کشتی‌سازی ایران درحال آزمون و خطاست
صنعت کشتی‌سازی ایران درحال آزمون و خطاست

یک استاد حوزه دریا:

صنعت کشتی‌سازی ایران درحال آزمون و خطاست

‌ارتباط صنعت و دانشگاه همواره یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح این دو نهاد بوده‌است. بسیاری از مسائلی که صنعت هم اکنون از نظر فنی با آن روبرو است، در سالیان گذشته توسط محققان برطرف شده و با یک جستجوی ساده قابل دستیابی است اما با وجود تمامی تلاش‌ها به نظر می‌رسد که هنوز یک گپ و فاصله میان صنعت و دانشگاه وجود دارد.

کشتی سازی

‌یک استاد حوزه دریا در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با بیان اینکه در حیطه ارتباط صنعت با دانشگاه، بسیاری انگشت اتهام کمبود همکاری را به سمت دانشگاه نشانه می‌روند، خاطرنشان کرد: این موضوع تا حدی نیز درست است، ولی باید توجه داشت که به دلایل بسیاری، از جمله دلایل سیاسی و تحریم‌ها، صنعت کشور نسبت به دانشگاه تا حدی عقب‌تر است.

محمدجواد کتابداری در ادامه افزود: در این میان‌ توقع عده‌ای در این است که دانشگاه، پیشرفت و به روز‌رسانی علم را که رسالت اصلی آن است، رها کرده و به معضلات غالبا مدیریتی صنعت بپردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: به نظر بسیاری، بیشتر مشکلات صنعت کشور ناشی از مسائلی نظیر تصمیمات کلان غیر کارشناسی بالا دستی، تحریمها، کاغذبازی و روالات اداری نامناسب و مسائلی نظیر پارتی یا ناشی از مسائل و مشکلات مالی است و نه مشکلات فنی و تکنیکی.

وی با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: به دلیل پیشرفته نبودن صنعت کشور، بسیاری از مسائلی که صنعت هم اکنون از نظر فنی با آن روبرو است، در سالیان گذشته توسط محققان برطرف شده و با یک جستجوی ساده قابل دستیابی است اما با این وجود به نظر می‌رسد که یک گپ و فاصله میان صنعت و دانشگاه وجود دارد، چرا که صنعت در بسیاری از مسائل، برای رفع مشکلات خود توجه و اعتماد لازم را به دانشگاه نشان نمی‌دهد.

کتابداری با اشاره به برنامه آموزشی رشته مهندسی دریا و تاکید بر اصلاح و بازنگری آن، عنوان کرد: وجود ایرادات و تلاش برای اصلاح آن‌ها ویژگی هر سیستم پویایی بوده و قطعا نیاز به اصلاحاتی در چارت رشته مهندسی دریا نیز دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: درحال حاضر دروس تخصصی که در مقطع کارشناسی در این رشته ارائه می‌گردد، کمتر از ۱۰ درصد است در حالی‌که می‌بایست ۳۰ درصد واحدهای دانشگاهی به دروس تخصصی صرفا با موضوعات دریا و کشتی اختصاص پیدا کند.

این استاد حوزه دریا با بیان اینکه با توجه به پیشرفت‌های دو، سه دهه اخیر که ناشی از ظهور کامپیوترها و انجام محاسبات عددی وسیع بوده و شتاب بسیاری به پیشرفت علوم مختلف از جمله مهندسی دریا داده است، قطعا نیاز به اصلاحات بیشتری است، گفت: دروسی نظیر آشنایی با کدها و آیین نامه‌های دریایی، آشنایی با انواع نرم‌افزارهای مهندسی دریایی، علوم جدید دریایی نظیر تکنولوژی‌های انرژی‌های تجدید پذیر دریایی، مسائلی نظیر بازیافت کشتی‌ها، محیط زیست دریایی و مسائل دیگری از این دست‌ می‌بایست در چارت جدید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

کتابداری با بیان اینکه این امر علاوه بر بعد علمی، می‌تواند دانشجویان را برای ورود به بازار کار، آماده‌تر کند، اظهار کرد: این موضوع با توجه به این‌که چند دهه از عمر این رشته می‌گذرد، به کمک اساتید باتجربه نیاز دارد.

وی تصریح کرد: همچنین کارآموزی دانشجویان در کارخانجات کشتی‌سازی  و صنایع فراساحل باید به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزشی در این رشته جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

این استاد دانشکده مهندسی دریا با بیان اینکه صنعت کشتی‌سازی یکی از موتورهای مهم صنعت و اشتغال که به عنوان صنعت مادر می تواند صنایع کوچک را احیا کرده و برای هزاران فارغ التحصیل رشته‌های دریایی فرصت شغلی ایجاد کند، در خصوص مشکلات و چالش‌های این  صنعت گفت: مشکل اساسی صنعت کشتی سازی در مرحله اول به مسایل مدیریتی و توانایی‌های طراحی و ساخت مرتبط است و در مرحله بعد مباحث مالی و تحریم‌ها مطرح است.

کتابداری با اشاره به بازه زمانی طولانی ساخت یک شناور در کارخانجات کشتی‌سازی کشور عنوان کرد: این تاخیر باعث می شود برخی از دستگاه‌ها و شرکت‌های کشتیرانی سفارش خود را به سازندگان خارجی داده و در مدت زمان کوتاه شناور مورد نظرخود را خریداری نمایند.

 وی اضافه کرد: صنعت کشتی‌سازی ایران همانند بسیاری از صنایع دیگر هم‌چنان درحال آزمون و خطاست و این در حالی است که قبل از اجرای هر ایده و فکر باید به اتخاذ تدابیر لازم، برنامه‌ریزی و بررسی راهکارهای مدیریتی اقدام کرد و با آمادگی کامل و بررسی جوانب مختلف وارد گود ساخت کشتی شد چرا که استفاده از روش سعی وخطا  در اجرای هر پروژه‌ای بدون استفاده از تجارب دیگران در شرایطی که رقابت بین شرکت‌ها در این عرصه روز به روزشدیدتر می‌شود، راه به جایی نمی‌برد.

استاد برتر حوزه دریا در سال ۹۵ در خصوص معیارهای یک استاد خوب گفت: یک استاد خوب می‌بایست دارای سجایای علمی و اخلاقی مناسبی بوده و در بعد علمی، تسلط بر درسی که ارائه می دهد، علاقه مندی به تدریس و پژوهش، داشتن اطلاعات بروز  از مسائل حیطه درسی خود، توانایی انتقال مناسب مفاهیم برای تدریس به دانشجویان، آمادگی برای رفع اشکالات درسی دانشجویان، ترکیب مفاهیم کاربردی و علمی وتعریف پروژه‌های درسی در قالبی مناسب جهت ایجاد علاقه برای مطالعات بعدی دانشجویان و ارتباط و احترام متقابل و صمیمی با دانشجویان از ویژگی‌ها و معیارهای یک استاد خوب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به نقش موثر تشکل‌های دانشجویی مانند انجمن علمی در حوزه دانشگاه خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی همسو با آموزش‌های دانشگاهی به مراکزی برای پرورش استعدادهای علمی، اجرایی و مدیریتی دانشجویان تبدیل شده اند.

وی در ادامه بیان کرد: در صورتی که این تشکل‌ها از حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین برخوردار باشند آثار بسیار خوبی از خود بر جای خواهند گذاشت که از جمله آثار ارزشمند این انجمن‌ها می توان به ظهور و شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های علمی، کسب تجربه در خصوص فعالیت‌های گروهی و ارتقاء فعالیت‌های علمی پژوهشی دانشگاه را می‌توان نام برد.

کتابداری با بیان اینکه دوران تحصیل در دانشگاه دوران خیلی کوتاهی بوده و به سرعت سپری شده است، اظهار کرد: دانشجویان قدر دوران جوانی خود را بدانند و از آن به نحو صحیح استفاده کنند و تنها به پاس کردن دروس اکتفا نکرده و نمره‌گرای صرف نباشند، بلکه سعی در یادگیری دروس داشته و به صورت کاربردی به دروس نگاه کنند و حتما مطالعات جنبی علاوه بر مطالعه جزوه و مراجع داشته باشند و نیز در بازدیدهایی که توسط اساتید ترتیب داده می شود مشارکت فعال داشته باشند.

وی در پایان با تاکید بر دوره کار‌آموزی اظهار کرد: دانشجویان به واحد کارآموزی که فرصتی جهت برقراری ارتباط برای اشتغال در آینده است، اهتمام ویژه ای داشته باشند و حتی المقدور، پروژه‌های کارشناسی خود را با استفاده از نرم افزارهای کاربردی اختصاص دهند که علاوه بر یادگیری آن و کاربرد آن در صنعت، از نظر پژوهشی نیز موفق به ارائه مقاله شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.