صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / بانک مرکزی: تورم خردادماه ۹٫۴ درصد شد
بانک مرکزی: تورم خردادماه ۹٫۴ درصد شد

بانک مرکزی: تورم خردادماه ۹٫۴ درصد شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در 12 ماه منتهی به خرداد‌ماه 1397 را نسبت به مدت مشابه پارسال 9.4 درصد اعلام کرد.

به گزارش سه شنبه تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۳۹۵ نشان می دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۲۲٫۶ رسید که نسبت به ماه پیش ۴٫۳ درصد افزایش یافت.
این شاخص در خردادماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه پارسال معادل ۱۳٫۷ درصد بیشتر شد.
بر این اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تحت تاثیر سیاست های ارزی، افزایش ۴٫۳ درصدی را در خردادماه در مقایسه با ماه پیش تجربه کرده است اما نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۷ کماکان در محدوده تک رقمی قرار دارد.
امید می رود با تقویت سیاست‌های انضباط گرایانه و ارتقای هماهنگی و سازگاری سیاست‌های مالی، پولی، ارزی و تجاری از دستاورد مهار تورم صیانت لازم به‌عمل آمده و نرخ تورم در محدوده تک رقمی استمرار یابد.
نگاهی به تغییر نرخ تورم در گروه های مختلف نشان می دهد در خرداد ماه نرخ تورم در گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» ۸٫۸ درصد، «دخانیات» ۵٫۴ درصد، «پوشاک و کفش» ۳٫۷ درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» ۱٫۴ درصد و «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» ۳٫۳ درصد بیشتر شد.
همچنین این شاخص برای گروه های «بهداشت و درمان» ۲٫۷ درصد، «حمل و نقل» ۶٫۷ درصد، «ارتباطات» ۴ درصد، «تفریح و امور فرهنگی» ۳٫۷ درصد، «تحصیل» ۰٫۲ درصد، «رستوران و هتل» ۰٫۷ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» ۳٫۴ درصد رشد کرد.
در مجموع میزان تورم در خرداد ماه نسبت به ماه اردیبهشت در بخش کالا هفت درصد و در بخش خدمات ۱٫۶ درصد افزایش یافت.

** تغییر سالیانه تورم
بررسی تغییر تورم در خرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال بیانگر آن است که این شاخص در گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها۱۶٫۸ درصد، «دخانیات» ۲۸٫۷ درصد، «پوشاک و کفش» ۹٫۸ درصد و «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» ۱۰٫۱ درصد بیشتر شد.
این شاخص در گروه های «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» ۱۶٫۴ درصد، «بهداشت و درمان» ۱۰٫۹ درصد، «حمل و نقل» ۱۷٫۶ درصد، «ارتباطات» ۱۰٫۱ درصد، «تفریح و امور فرهنگی» ۲۴٫۲ درصد، «تحصیل» ۱۳٫۷ درصد، «رستوران و هتل» ۱۲ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» ۲۰٫۵ درصد رشد کرد.
بنابراین در این ماه بخش کالا ۱۶٫۱ درصد و بخش خدمات ۱۱٫۵ درصد نسبت به خرداد ماه پارسال افزایش نرخ داشت.
اقتصام*۲۰۲۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.