صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / انتشار گواهی سکه، آرامش را به بازار بازمی گرداند
انتشار گواهی سکه، آرامش را به بازار بازمی گرداند

رئیس اتحادیه طلا در گفت و گو با ایرنا:

انتشار گواهی سکه، آرامش را به بازار بازمی گرداند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کاهش ریسک نگهداری و اطمینان بخشی به مردم را از مزایای معاملات گواهی سپرده سکه به جای سکه فیزیکی دانست و ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل این طرح، شاهد بازگشت آرامش و تعادل در بازار باشیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از نوسان در بازار مسکوکات طلا، راهکارهایی برای ثبات بخشیدن به معاملات سکه ارایه شد که تازه ترین آنها، صدور گواهی پیش فروس سکه طلا و قابل معامله شدن این گواهی ها در بورس کالاست.
پس از آغاز نوسان قیمت سکه، بانک مرکزی با هدف اشباع بازار و پاسخ گویی به تقاضای خرید، اقدام به ثبت نام پیش فروش سکه کرد که بر اساس آن هفت میلیون و ۶۵۰ هزار سکه پیش فروش شد که ظرف دو سال آینده به بازار تزریق می شود.
با توجه به اینکه درخواست برای خرید سکه همچنان ادامه دارد و تشدید عرضه، حباب قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی را در بازار سکه بوجود آورده است، بانک مرکزی برای ثبات بخشیدن به بازار طلا و سکه، طرحی را ارایه کرد که بر اساس آن، گواهی پیش فروش سکه، جایگزین سکه فیزیکی شده و به متقاضیان تحویل داده شود.
گواهی سپرده سکه، در حکم سکه فیزیکی بوده و افراد می توانند آن را به راحتی از طریق بورس کالا خرید و فروش کنند.
طبق تفاهم نامه سه جانبه بین بانک مرکزی، شرکت بورس کالای ایران و کارگزاری بانک ملی، سکه های پیش فروش شده در قالب اوراق گواهی، از قابلیت نقدشوندگی پیش از سررسید برخوردار می شوند.

**مزایای معاملات گواهی سپرده سکه به جای سکه طلا
کارشناسان امیدوار هستند که از طریق معاملات گواهی سپرده سکه به جای سکه طلا، ضمن پاسخ گویی به نیاز بازار، در بلند مدت، جلوی نوسانات سکه گرفته شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که طرح معاملات گواهی پیش فروش سکه از طریق بورس کالا بهترین طرحی بوده که تاکنون توسط نهاد پولی کشور در حوزه سکه ارایه شده است.
وی درباره اجرای طرح گواهی پیش فروش سکه به ایرنا گفت: این سیاست که به تازگی از سوی بانک مرکزی و با همکاری بورس کالا در پیش گرفته شده، با هدف آرامش بخشیدن به بازار سکه است تا جلوی نوسان های شدید و کاذب گرفته شود.
ابراهیم محمد ولی افزود: اگرچه بازار نقدی سکه هنوز به آرامش لازم نرسیده است اما امیدواریم با عملیاتی شدن و اجرای کامل این طرح شاهد بازگشت آرامش و تعادل در بازار باشیم.
وی اضافه کرد: مزیت دیگر این طرح افزون بر ایجاد تعادل در بازار سکه، کاهش ریسک های نگهداری و سکه های تقلبی در بازار و اطمینان بخشی به مردم و سرمایه گذاران این بازار است.

**لزوم استمرار طرح در بلندمدت
رئیس اتحادیه طلا با تاکید بر لزوم پایداری و تداوم اجرای طرح مذکور برای بازه زمانی بلندمدت، اظهار کرد: اجرای این طرح چنانچه در بلندمدت استمرار یابد، اثربخشی بسیار مناسبی خواهد داشت. از این رو، باید دید معامله این اوراق در بلندمدت استمرار می یابد و یا بانک مرکزی بلافاصله بعد از ایجاد ثبات مقطعی در بازار سیاست دیگری را دنبال خواهد کرد.
وی ادامه داد: طرح گواهی سکه با توجه به ایجاد شفافیت و استفاده از ابزار مالی در بازار سکه به طور حتم در طولانی مدت اثرات مثبتی در روند معاملات سکه و طلا خواهد داشت و مردم با اوراق سکه نیز آشنا می شوند.

**خروج بازار سکه از سردرگمی
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اجرای این طرح و تداوم آن را در خروج بازار سکه از سردرگمی کنونی موثر دانست و گفت: درست است که بانک مرکزی در انتشار این اوراق تجربه ای ندارد اما به کمک استفاده از تجربیات موفق بورس کالا در انتشار اوراق گواهی سپرده سکه طلا و همچنین معاملات آتی سکه، می توان به اثرگذاری اجرای این طرح امیدوار بود.
محمدولی از ایجاد شفافیت در بازار سکه به کمک انتشار این اوراق سخن گفت و خاطرنشان کرد: احتمال موفقیت این طرح از دیگر طرح هایی که برای ایجاد ثبات و آرامش در بازار سکه توسط بانک مرکزی به اجرا درآمده بیشتر است و می توان گفت این بهترین طرحی بود که تاکنون توسط نهاد پولی کشور در حوزه سکه ارایه شده است.
وی ادامه داد: در طرح های قبلی برخی افراد چند هزار سکه را خریداری کردند و برای خروج سرمایه و نقدینگی خود از کشور، سکه و طلای آبشده خارج می کنند. بنابراین باید به کمک طرح هایی همچون انتشار اوراق گواهی پیش فروش سکه و استفاده از ظرفیت بورس جلوی این موارد را گرفت تا هر آنچه اتفاق می افتد در مسیر اقتصاد ملی باشد و عموم مردم نتایج مثبت آن را مشاهده کنند.

**فروش اوراق سکه بدون محدودیت
رئیس اتحادیه طلای تهران درخصوص محدودیت ضرب سکه با توجه به پیش فروش نزدیک به هفت میلیون قطعه سکه طلا توسط بانک مرکزی و در مقابل نبود محدودیت در معاملات اوراق گواهی پیش فروش سکه اظهار کرد: در این طرح محدودیتی از نظر تعداد مطرح نیست و می توان گفت این سیاست برای ایجاد تعادل در بازار سکه، راهگشای بهتری نسبت به سیاست های قبلی است که بانک مرکزی به اجرا درآورد.
رئیس اتحادیه طلای تهران با اثربخش ارزیابی کردن انتشار این اوراق برای ثبات بازار سکه، گفت: به نظر می رسد عملکرد این طرح برای ثبات بازار اثرگذار باشد و ما نیز به این مسیر خوش بین هستیم و امیدواریم اجرای آن به نفع کسب و کار ما باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مرکزی در مجموع حدود ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی در سررسیدهای یک ماهه تا دو ساله پیش فروش کرده است و طبق پیش فروش انجام شده، بیش از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه سکه تا پایان سال جاری وارد بازار می‌شود که از این میان ۷۹۹ هزار قطعه در اردیبهشت ماه تحویل خریداران شد و ۲۶ تیر ماه نیز دومین موعد تحویل سکه ها است.
همچنین سال آینده یک میلیون و ۳۴۰ هزار سکه و در سال ۱۳۳۹ در مجموع ۴۰۸ هزار سکه تحویل مشتریان می شود.
بر این اساس در سال جاری ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه در تیرماه، ۲۹۲ هزار قطعه در مرداد ماه، ۳۳۶ هزار قطعه در شهریور ماه، یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه سکه در مهرماه، ۹۰۷ هزار قطعه در آبان ماه، ۷۰ هزار قطعه در دی ماه، ۸۶۵ هزار قطعه در بهمن ماه و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفند ماه سال جاری تحویل خریداران می شود.
اقتصام**۲۰۲۲**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.