صفحه اصلی / استان ها / البرز / میلیون‌ها دلاری که بین استان‌ها توزیع شد
میلیون‌ها دلاری که بین استان‌ها توزیع شد

میلیون‌ها دلاری که بین استان‌ها توزیع شد

جذب سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه می‌تواند برگ برنده‌ای برای شتاب و حرکت سریع به سوی توسعه و رفع مشکلات اقتصادی باشد؛ بدون شک با جذب این سرمایه‌ها و راه‌اندازی واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی مشترک می‌توان به بهبود وضعیت معیشیت مردم و اشتغالزایی بیشتر نیز امیدوار شد.

سرمایه گذاری خارجی

با لغو تحریم‌های اقتصادی و شروع توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ یا همان برجام  در دولت یازدهم، امیدهای بسیاری نسبت به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و شروع سرمایه گذاری‌ها ایجاد شد و کارشناسان پیش بینی می‌کردند که کشورمان می‌تواند به قدرتی نوظهور در اقتصاد جهان و وزنه‌ای برای تولید و تجارت کالا تبدیل شود اما همه این امیدها با روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا و تصمیم او برای خروج از برجام به ناامیدی تبدیل شد.

حالا شمارش معکوس برای بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی شروع شده و آنها باید بین بودن یا نبودن انتخاب کنند انتخابی که مسئولان اقتصادی استان معتقدند اگر هوشی در سر خارجی‌ها باشد بر بودن و ماندن است.

رونق سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دوران پسابرجام

مشاور و کارشناس ارشد اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به استقبال سرمایه گذاران خارجی می‌گوید: پس از برجام شاهد حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در کشور بودیم و دربازه زمانی کوتاه میلیون‌ها دلار در استان‌های مختلف سرمایه‌گذاری شد.

رضا کولیوند بیان می‌کند: بعد از این توافق شرکت‌های خارجی قراردادهای همکاری با شرکت‌های ایرانی منعقد کردند تا بتوانند فعالیت‌های اقتصادی  مشترک خود را توسعه دهند.

 کولیوند با اشاره به وضعیت البرز در دوران پسابرجام ادامه می دهد: در این میان سر البرز هم بی کلاه نماند و طی مدت کوتاهی شاهد انعقاد قراردادهایی برای توسعه صنایع دارویی، غذایی و نساجی استان بودیم.

وی  با بیان اینکه جهت‌گیری اخیر آمریکا و عدم پایبندی این کشور به توافقات صورت گرفته  بر روند جذب سرمایه گذاران خارجی بی تاثیر نخواهد بود، توضیح می‌دهد: بسیاری از شرکت‌های خارجی که در ایران و از جمله استان البرز سرمایه‌گذاری کرده‌اند سهم زیادی در بازارهای جهانی از جمله بازارهای آمریکا دارند و سهمشان در بازارهای ایران بسیار ناچیر است؛ بنابراین بدیهی است تعدادی از آنها بر مبنای سیاست جدیدی که آمریکا در قبال ایران اتخاذ کرده از موضع کنونی خود کوتاه آمده و سرمایه خود را از کشور خارج کنند.

امید برای وفادار ماندن اتحادیه اروپا به برجام

این مشاور اقتصادی توضیح داد: در حال حاضر تنها می‌توانیم امیدوار باشیم اتحادیه اروپا نسبت به تعهدات خود پایبند بماند تا روند حضور شرکت‌ها و انجام  سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور ادامه داشته باشد. قطعا دولت در شرایط فعلی پشتوانه محکمی برای امنیت سرمایه گذاران خارجی در کشور فراهم می‌کند تا آنها با اطمینان خاطر پروژه‌های نیمه تمام خود را به پایان رسانده و برای آغاز طرح‌های جدید پشت میز مذاکره بنشینند.

جذب ۵۵۵ میلیون دلار سرمایه خارجی در البرز

مدیرکل اقتصاد و دارایی البرز با اشاره میزان سرمایه گذاری خارجی انجام شده در البرز می‌گوید: تا کنون ۵۵۵ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در البرز انجام شده است.

ابوالفضل فلاح با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های مجدد بر روند سرمایه گذاری خارجی در استان تاثیر چندانی نخواهد داشت، ادامه می‌دهد: از آنجایی که سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در استان توسط شرکت‌های کوچک و متوسط خارجی بوده و دولتی نیست پیش بینی می شود اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تاثیر چندانی بر روند جذب سرمایه نداشته باشد.

وی بیان می‌کند: البرز در حوزه سرمایه‌گذاری بکر است و جذابیت‌های زیادی برای سرمایه گذاران خارجی دارد به همین دلیل به نظر نمی‌رسد تحریم‌ها به عاملی بازدارنده برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی تبدیل شود. حتی در دوران تحریم شرکت‌های اروپایی از سرمایه‌گذاری در البرز استقبال زیادی کرده و تحت تاثیر فشارها قرار نگرفتند به همین دلیل می‌توان به اینکه در آینده سرمایه بیشتری در استان جذب شود امیدوار باشیم.

این مسئول توضیح داد: البته در شرایط فعلی نباید انتظار داشت مثل دوره برجام که تبادلات بانکی خارجی رونق زیادی گرفت، بتوانیم در جذب سرمایه خارجی موفق عمل کنیم اما نباید ناامید شویم چون اکنون هم وضعیت بدی نداریم.

خارجی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران سود می‌برند

مدیرکل اقتصاد و دارایی البرز با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در البرز به سود قطعی منتهی می‌شود؛ می‌گوید: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید در استان پایین است؛ شرکت‌ها می‌توانند تولیدات خود را به راحتی به کشورهای منطقه صادر کنند و سود زیادی به جیب بزنند.

فلاح اظهار می‌کند: چندی پیش شاهد راه‌اندازی شرکت تولید کیسه‌های خون توسط یک  شرکت ایرانی – فرانسوی در استان بودیم؛ این شرکت روزانه ۱۰ میلیون کیسه خون تولید می‌کند که دو میلیون آن نیاز روزانه کشور است؛ طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است هشت میلیون کیسه خون اضافی به کشورهای اطراف صادر شود بدون شک این صادرات درآمدزایی مناسبی برای این مجموعه خواهد داشت. به این اوصاف می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در البرز در مرحله اول به نفع سرمایه‌گذاران است و در مرحله بعدی استان از این اتفاق منتفع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر منافع بسیاری از شرکت‌های خارجی درگیر سرمایه‌گذاری در البرز وجود دارد چون با سرمایه گذاری در این استان می‌توانند به بازارهای داخلی نیز دست پیدا کنند و با فروش تولیدات خود سرمایه در گردش خود را افزایش دهند.

ضرورت اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاران خارجی

این مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت اعتمادسازی برای سرمایه گذاران خارجی ابراز می‌کند: باید سیاست‌هایی اتخاذ شود تا شرکت‌های خارجی بیش از پیش مطمئن شوند که در صورت راه‌اندازی واحد اقتصادی در البرز سرمایه اولیه آنها به همراه سود معقول و منطقی باز می‌گردد. درکنار این، مسئولان نیز باید حمایت‌های لازم را از سرمایه گذاران خارجی داشته باشند و به جای سنگ اندازی و درگیر کردن آنان در فرایند بروکراسی اداری، بستر جذب سرمایه آنها را فراهم کنند.

فلاح با تاکید بر اینکه مسئولان استان باید برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنند، می‌گوید: بدیهی است اگر سرمایه گذاران خارجی به این باور برسند که ازمبادی قانونی و درست بدون هیچ مشکلی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن واحد تولیدی خود را در البرز راه اندازی کنند؛ بیش از پیش برای حضور در استان انگیزه پیدا می‌کنند.

 مدیرکل اقتصاد و دارایی البرز ادامه می‌دهد: خوشبختانه تاکنون هیچ واکنش و سیگنال منفی از سوی شرکت‌های خارجی برای خروج از البرز یا انصراف از سرمایه‌گذاری در استان نداشته‌ایم و رایزنی‌ها به شکل قبل برای جذب سرمایه گذاران در حال انجام است.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر کارشناسان اقتصادی استان و هیات‌های تجاری در حال رایزنی برای جذب سرمایه‌های خارجی بیشتر هستند و بدون شک این تلاش‌ها بی نتیجه نمی ماند. به نظر می‌رسد کشمکش‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید بیشتر بر فضای سیاسی و دیپلماسی کشور تاثیر بگذارد و امیداوریم بخش اقتصادی کمترین تاثیر و آسیب را از آنچه قرار است پیش بیاید ببیند.

وی می‌گوید: سرمایه گذاران خارجی اگر باهوش باشند فرصت سرمایه گذاری در ایران را از دست نمی‌دهند و روابط اقتصادی خود را با ما حفظ می‌کنند.

گزارش از المیرا دادمهر، خبرنگار ایسنای منطقه البرز

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سبد کالا

توزیع ۲ هزار سبد کالا در مناطق حاشیه‌نشین کرج

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد محمدی فرد اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.