صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / زنان عربستانی می‌توانند رانندگی کنند اما هنوز با اصل برابری فاصله دارند
زنان عربستانی می‌توانند رانندگی کنند اما هنوز با اصل برابری فاصله دارند

/نیویورک تایمز/

زنان عربستانی می‌توانند رانندگی کنند اما هنوز با اصل برابری فاصله دارند

خوشحالی و شادمانی ده‌ها هزار زن عربستانی از بابت آغاز استفاده از حقشان برای رانندگی کردن غیرقابل انکار است اما همچنان نظام و قوانین مردسالار این کشور و محدودیت‌های دیگر جلوی دستیابی آنها به برابری کامل را می‌گیرد.

رانندگی زنان عربستان

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از نیویورک تایمز، براساس اعلام ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، پسر وی و ولیعهد عربستان و حامیان فراوانشان این کشور پادشاهی در آستانه یک پیشرفت بزرگ در زمینه حقوق زنان قرار دارد. جامعه عربستان ظاهرا دچار تغییراتی شده که به زنان کمک کرده به یکسری موفقیت‌های شغلی و آکادمیک دست پیدا کنند و تاثیر جهانی سازی سبب شده که ظاهرا آزادی بیشتر از هر زمان در تاریخ در این کشور  تجلی پیدا کند.

قانون جدید که به زنان اجازه رانندگی می‌دهد یکی از بهانه‌های منتقدان و هم‌پیمانانی را که مدت‌هاست از عربستانی‌ها به خاطر پیروی از اعمال سختگیرانه‌ای همچون اعمال گروه‌های طالبان و داعش انتقاد می‌کنند، گرفته است.

همچنین این قانون جدید قرار است تغییرات اقتصادی بلندپروازانه پادشاه عربستان را که هدفش قطع وابستگی به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد است برآورده کند و این نیازمند آن است که زنان نیز به جمع کارگران و مشتریان اضافه شوند.

با این حال خوشحالی ده‌ها هزار زن عربستانی از بابت استفاده از حق رانندگی انکارناپذیر است هرچند که هنوز یک خط قرمز روشن جلوی آزادی‌های بیشتر آنها را می‌گیرد و آن نظام سختگیرانه برخورداری از رضایت و همراهی مردان محرم است.

تعداد زیادی موانع فرا روی اجرای قانون اجازه رانندگی به زنان وجود دارند که مهمترین آنها نبود آموزشگاه‌های کافی ویژه زنان است.

این قانون همچنان تضمین می‌کند که قدرت مردان در خانه، سر کار و حتی در جاده‌ها بیشتر باشد چراکه به آنها اختیار می‌دهد که رضایتشان را برای اجازه دادن به زنان محرمشان به منظور کار، سفر و یا دریافت کمک‌های پزشکی اعلام کنند.

حاکمان عربستان اعلام کردند که زنان عربستانی برای نخستین بار دیگر نیازی به اجازه مردان محرم خود به منظور درخواست آموزش رانندگی یا دریافت گواهی نامه رانندگی ندارند اما این یکی از معدود استثنائاتی است که مردان در عربستان نقشی در یکی از امور زندگی زنان این کشور ایفا نمی‌کنند.

شهروندان عربستانی همچنان نیاز دارند که رضایت نظام بالا به پایین حاکمیتی را که در آن همه آنها نسبت به فرمان‌های سلطنتی، مجازات‌ها و خواسته‌های مقام‌ها آسیب پذیر هستند جلب کنند. از جمله زنانی که امروز (یکشنبه) در خیابان‌های عربستان اجرای حق رانندگی را جشن می‌گیرند پیشتازانی هستند که چند دهه پیش تابوهای قانونی و اجتماعی را با اعتراضاتی برای مطالبه حق رانندگی شکستند.

ماه گذشته مقام‌های عربستانی یک گروه از زنان فعال و حامی لغو ممنوعیت رانندگی را بازداشت کردند که در میان آنها کهنه‌کاران اعتراض سال ۱۹۹۰ بودند. این هشداری به آنها بود برای آنکه از بابت پایان ممنوعیت رانندگی زنان اعتباری به خود اختصاص ندهند.

براساس اعلام عفو بین‌الملل هشت زن فعال حقوق زنان همچنان پشت میله‌های زندان عربستان هستند. آنها با اتهام‌های جدی همچون جاسوسی و فتنه‌گری روبرو شده‌اند.

کریستین اسمیت ایوان، یک کارشناس استاد برجسته موسسه “کشورهای خلیج‌فارس” در واشنگتن گفت: تردیدی وجود ندارد که در حال حاضر در عربستان یک تغییر عمیق در حال اتفاق افتادن است.

او گفت: اما ما شاهد سرکوب وحشتناکی علیه برخی از کسانی هستیم که این تغییرات را امکان پذیر کردند. چیزی که تغییر نمی‌کند ماهیت قدرت است.

ولیعهد عربستان پیام‌های مختلفی درباره نظام مربوط به رضایت مردان محرم برای زنان داده است.

او در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های آمریکایی مردان و زنان عربستانی را کاملا برابر اعلام کرده است.

سال گذشته یک حکم سلطنتی به آژانس‌های دولتی فرمان داد به زنان اجازه دسترسی به خدمات بسیار بدون مردان محرمشان را بدهند و این خدمات را فهرست کنند تا جلوی سوءاستفاده‌های بوروکراتیک گرفته شود.

این فهرست‌ها با این حال هنوز به طور علنی منتشر نشده است.

ساختار قانون اجباری بودن همراهی و رضایت مردان محرم برای زنان تقلیدی از اعمال قدرت حاکمان بر زیردستانشان است به این معنی که آزادی شخصی برای زنان در عربستان همچنان شکننده است.

سال گذشته یک مورد دردناک مطرح شد که در آن یک زن ۲۹ ساله به نام مریم العتیبی از خانه فرار کرد و علت این کار را سوءاستفاده‌های خویشاوندان مردش از خود اعلام کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.