صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / اجرای طرح روستای کانونی برای اشتغال در کشور
اجرای طرح روستای کانونی برای اشتغال در کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد

اجرای طرح روستای کانونی برای اشتغال در کشور

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح روستای کانونی خبر داد و گفت: طی چند روز آینده اعلام می‌کنیم که 5 هزار روستا را به عنوان روستای کانونی در نظر بگیریم و در فاز نخست آن یک‌هزار روستا را معرفی کرده تا ظرفیت روستاهای همجوار شناسانده شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس ، عیسی منصوری عصر امروز در جلسه کارگروه اشتغال استان کرمان، با بیان اینکه قصه اشتغال قصه پرداخت وام نیست و منجر به اشتغال نمی‌شود، اظهار داشت: باید اقدامات دیگری را شاهد باشیم تا بتوانیم شغل ایجاد کنیم.
معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه اشتغال روستایی سخن گفت و اضافه کرد: برنامه اشتغال روستایی در بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، فرض ما بر این بود که تا مردم ثبت نام کنند طرح طول می‌کشد، بر همین اساس، اولویت‌ها را در نظر نگرفتند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر طرح‌های ارسالی روستایی مربوط به دام بوده است، عنوان کرد: اگر همه ۱۲ میلیارد تومان را به دام اختصاص دهیم، باز هم کم می‌آوریم.
منصوری بیان کرد: اینکه فردی به بانک مراجعه نکرده نباید آن را کنار گذاشت بلکه ما باید سراغش رفته و مشکل آن را حل کنیم.
معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد پروژه‌های معدنی را حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: هیچ طرح مهمی را نمی‌توانیم آغاز کنیم که بر محور وام استوار شده باشد.
وی با بیان اینکه بنا داریم هر کسی که کسب و کاری را آغاز کرد به آن وام بدهیم، تاکید داشت: مداخله توسعه‌ای باید به بار بنشیند تا وام تاثیرگذار باشد.
معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اشکالات سیستمی گفت و تصریح کرد: برخی از اشکالات موجود سیستمی هستند و برای حل آن با بانک‌های مربوطه نشست‌هایی داشته‌ایم و در حال رایزنی برای بهبود آن هستیم، هر چند برخی از موارد موردی است و باید به گونه‌ای متفاوت حل شود.
منصوری از طرح روستای کانونی خبر داد و گفت: طی چند روز آینده اعلام می‌کنیم که ۵ هزار روستا را به عنوان روستای کانونی در نظر بگیریم و در فاز نخست آن یک‌هزار روستا را معرفی کرده تا ظرفیت روستاهای همجوار شناسانده شود.
وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته صادرات فرش، ۵ هزار تن بوده اما اکنون ۵۰۰ تن صادرات داریم که باید موضوعات را به صورت اساسی پی بگیریم و آن را حل کنیم، باید طرح‌ها را به سمت بخش خدمات برده و در زمینه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و IT، برده و از کشاورزی و منابع آب فاصله بگیریم.
وی تاکید کرد: شرکت‌های بزرگ را شناسایی کرده و در استان حمایت می‌کنیم تا اشتغال و امنیت اجتماعی کرمان حفظ شود.
اشتغال فراگیر در استان کرمان ناموفق بوده است
محمدجواد فدایی سرپرست استانداری کرمان نیز در این جلسه از عدم کارآیی اشتغال فراگیر گفت و اظهار داشت: ما در ۵ ماه گذشته ۶۱۸ میلیارد تومان اشتغال فراگیر داشته‌ایم که ۴٫۳ درصد آن را بانک‌ها پرداخت کرده‌اند.
وی با انتقاد از اینکه از ۴۳ طرح ارسالی به بانک، ۳۳ طرح آن مراجعه نکرده‌اند.، گفت: این چه طرز معرفی کردن است؟ باید یک کارگروه فنی تشکیل شده و این موضوع را بررسی کنند.
سرپرست استانداری کرمان با بیان اینکه عدم مراجعه و برگشتی به هیچ عنوان قابل قبول و قابل توجیه نیست، ابراز کرد: ما در اشتغال فراگیر موقیت چندانی نداشتیم و تغییراتی را هم مشاهده نمی‌کنیم.
فدایی ادامه داد: اشتغال روستایی را تا حدودی موفق می‌دانم چراکه در این ۵ ماه ۴٫۵ درصد به ۴ درصد گذشته اضافه شده است.
وسانات دمایی ۱ میلیون شغل را در سال جاری از ما می‌گیرد
حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه از پرداخت ۱۵ درصدی تسهیلات در سیرجان و بردسیر گفت و اظهار کرد: ۲۵ درصد آن هم ابلاغ نشده است.
وی با اشاره به اینکه شنیده شده که این مقدار شهریور ماه پرداخت می‌شود، تاکید کرد: ما به عنوان نماینده قبول نداریم که تا شهریور ماه پرداخت شود.
حسن پور ابراز کرد:کارگروه باید تا ۴ برابر به بانک معرفی کند که اگر ۲۵ درصد هم ریزش داشته باشیم باز هم بتوانیم در این زمینه کار کنیم و کار متوقف نشود.
وی با بیان اینکه در سال جاری حدود یک میلیون نفر شغل خود را از دست می دهند، گفت: نوسانات آب و هوایی یک میلیون شغل را از ما گرفت، در لاله زار بارندگی به شدت پائین آمده و مردم حتی در آب خوردن مشکل دارند.
باید بتوانیم ۳۵ هزار شغل در کرمان ایجاد کنیم
رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه به اعتبارات روستایی اشاره و اظهار داشت: در این زمینه ۳۹۶ میلیارد تومان به استان کرمان اختصاص یافت که میزان اعتبار شهرستان‌ها هم مشخص شد و کار را آغاز کرده‌ایم.
وی به مشاغل خانگی، خرد و کوچک اشاره داشت: در این سه حوزه ۲۲۵ میلیارد تومان داشتیم که ۱۸۴ میلیارد آن پرداخت شده است.
اسماعیلی از طرح‌های مشوق کارآموزی سخن به میان آورد و عنوان داشت: بیشتر افراد به سمت تسهیلات روستایی می‌روند چراکه آن‌ها سود کمتری دارند، در حوزه روستایی ۶۰۰ میلیارد تومان معرفی به بانک داشته‌ایم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه هدف همه این طرح‌ها ایجاد تسهیلات یارانه‌ای نیست و اشتغال را در نظر دارد، گفت: باید بتوانیم ۳۵ هزار شغل را در استان کرمان ایجاد کنیم.
اسماعیلی اضافه کرد: سال گذشته ۳۹ هزار و ۸۰۰ شغل ایجاد کردیم که مقداری انحراف هم دارد تلاش می‌کنیم امسال مقدار انحراف در ایجاد اشتغال نداشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.