صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / ارجاع ۴۳۰ هزار پرونده به محاکم قضایی آذربایجان غربی طی سال گذشته
ارجاع ۴۳۰ هزار پرونده به محاکم قضایی آذربایجان غربی طی سال گذشته

ارجاع ۴۳۰ هزار پرونده به محاکم قضایی آذربایجان غربی طی سال گذشته

‌رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: طی سال گذشته ۴۳۰هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده است.

دادگاه

‌به گزارش کسب و کار نیوز، حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت قوه قضائیه برگزار شد، افزود: سال گذشته ۴۳۰ هزار پرونده به دادگستری استان وارد شده که ازاین تعداد ۲۰۹هزار پرونده معادل ۴۹درصد توسط شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده و ۵۱درصد، معادل ۲۱۹هزار پرونده هم در دادسراها و محاکم کیفری استان رسیدگی شده است.

حیدری تصریح کرد: طی سال گذشته ۲۰۹هزار و ۹۹پرونده مختومه شده که علاوه بر رسیدگی بر پرونده‌‌های وارده در سال، تعدادی از پرونده‌های سال قبل نیز مختومه شدند.

وی با اشاره به وضعیت زندان‌ها با بیان اینکه ۲۳درصد کل زندانهای کشور را بازداشتی‌ها تشکیل می‌دهد که در آذربایجان غربی میانگین بازداشتی‌ها ۱۲تا ۱۴درصد است، افزود: در تلاشیم قضات را به سمت صدور مجازات‌های جایگزین حبس سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه‌ طی سال گذشته از ۳۶هکتار از جنگل‌های استان رفع تصرف شده و‌ ۶ پرونده زمین خواری درحال رسیدگی است، اظهار کرد: از ۴۹۱هکتار از اراضی استان نیز رفع تصرف شده است.

حیدری اظهار کرد: سال گذشته ۷.۲درصد پرونده های حقوقی استان مربوط به مطالبه چک، ۴.۵درصد مربوط به طلاق توافقی و ۳٫۱درصد پرونده‌های حقوقی مربوط به مطالبه مهریه بود.

وی با بیان اینکه رشد تعداد پرونده‌ها از معضلات قوه قضائیه است، ادامه داد: از مشکلات اصلی این نهاد کثرت پرونده و عدم تناسب امکانات دادگستری با این تعداد پرونده وارده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بااشاره به میزان رضایتمندی مردم از دادگستری استان بابیان اینکه براساس طرح پیمایشی انجام شده آذربایجان غربی جز ۱۰استان اول در میزان رضایت مندی ارباب رجوع است، اظهار کرد: متاسفانه هنوز رضایت کامل حاصل نشده، علت این موضوع نیز این‌ است که امکانات موجود جوابگوی تعداد پرونده‌ها و مراجعات مردمی نیست.

وی با اشاره به فعالیت ۳۸۰ قاضی در دادسراهای استان اظهار کرد: آذربایجان غربی رتبه سی‌ام وقوع جرم را در کشور به خود اختصاص داده که باتوجه مرزی بودن استان و تعداد قاچاق از مرزها، کمترین میزان وقوع جرم را در استان شاهدیم.

حیدری بابیان اینکه سال گذشته هزارو ۲۲ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در استان داشتیم، اظهار کرد: در سال جدید تاکنون ۱۶نفر بهمناسبت نوروز و عیدفطر مشمول عفو شدند که پیش بینی می‌شود هزار و ۱۶۰ نفر واجد شرایط عفو باشند.

وی بابیان اینکه کاهش جرایم و اسیب اجتماعی از وظایف قوه قضائیه است، افزود: ۲هزار عنوان جرم در قانون وجود دارد که از این تعداد ۱۰ جرم ازجمله نزاع و درگیری عمدی‌، توهین به اشخاص در فضای حقیقی و مجازی، مواد مخدر وسرقت جزء عناوینی است ک در صدر جرایم است که قوه قضاییه در خصوص کاهش تعداد این جرایم با آموزش‌ها و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های اجتماعی با دستگاه‌های مختلف در زمینه پیشگیری جرایم تلاش می‌کند.

وی گفت: اجرای احکام سنگینی چون ابد و اعدام قطعا بازدارنده است، چرا که یکی از راههای حفظ امنیت اجتماعی صدور و اجرای قاطع احکام است، لذا مجازات سنگین بازدارنندگی‌های خوبی دارد.

حیدری اظهار کرد: قوه قضاییه نهادی مهم در تامین امنیت اجتماعی است و‌ به گفته امام خمینی(ره)، ملجأ و پناهگاه مظلومین است، لذا اهمیت قضائیه بر کسی پوشیده نیست.

وی با تاکید براینکه تقویت آموزه‌های دینی نقش بازدارندگی در وقوع جرایم دارد، گفت: مجرمان و کلاهبرداران آموزه‌های دینی ضعیفی دارند چراکه افراد متدین تحت هیچ شرایطی حاضر به وقوع جرایمی که در دین بر دوری از آنها تاکید شده، نمی‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.