شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز،سامسونگ و الجی دو غول بازار لوازمخانگی هستند که حجم زیادی از بازار لوازمخانگی کشور از جمله یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و… را در دست دارند و سالهای زیادی است که در کشور حضوردارند.
این شرکتها در سالهای گذشته نیز که کشور با تحریمهای متعددی مواجه بود، بازار ایران را به دلیل سودآوری زیادی که برای آنها داشت، ترک نکردند و باقی ماندند.
همچنین طی سالهای اخیر این دو شرکت سرمایهگذاری زیادی در کشور انجام دادند تا با آن هم بازار داخلی را در اختیار بگیرند و هم از این طریق بتوانند صادرات زیادی به بازار منطقه داشته باشند، اما با توجه به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم از سوی این کشور، شایعه شده که این دو برند لوازمخانگی کرهجنوبی که بازار بزرگ ایران را در اختیار خود دارند، از کشور خارج خواهند شد. اما موضوعی که در اینجا مطرح شدنش ضرورت پیدا میکند،
توجه به برندسازی است. برندهای تولیدکننده کالای ایرانی باید بتوانند خود را در گردونه رقابت با برندهای مطرح جهانی بسنجند تا فرایند رشد را آن هم در دنیای تجارت آزاد طی کنند و ماندگار و پرصلابت باقی بمانند تا نسلهای آینده هم بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند که قطعا اقتصاد امروز کشورهایی نظیر آلمان و ژاپن مرهون همین نوع نگرش بوده و لیاقت ایران و ایرانی با پیشینه چندین هزار ساله هم به طور یقین همین خواهد بود. با این اوصاف میتوان امیدوار بود که با تغییر رویکرد و کار و تلاش مضاعف دست در دست هم دهیم به مهر و میهن خویش را کنیم آباد.
اما آنچه مسلم است، بیان این شایعات در این شرایط بیشتر به التهاب بازار و افزایش قیمتهای کاذب محصولات لوازمخانگی دامن میزند، چراکه هنوز هیچ مکاتبه رسمی در این خصوص از طرف شرکتهای کرهای با طرف ایرانی درباره تایید این شایعات صورت نگرفته است.
بعید به نظر میرسد این موقعیت را به سادگی از دست بدهند
محمد طحانپور، رئیس اتحادیه لوازمخانگی
به طور کلی ورود برندهای خارجی به شرط اینکه با خود تکنولوژی را وارد کنند تا بتوان داخلیسازی را توسط آنها انجام داد، کار خوبی است. بنابراین برای اینکه در زمینه تولید داخلی سریعتر به نتیجه برسیم، میتوانیم با بعضی از برندهای خارجی همکاری کرده و تولیدات مشترک داشته باشیم، چراکه این همکاری مقدمه ورود به بازارهای بینالمللی است. در بازار لوازمخانگی بعضی از برندهای داخلی این کار را شروع کردهاند و هم محصول مشترک داشته و هم محصول مختص خودشان را تولید میکنند.
سامسونگ و الجی هم سالهاست در این رابطه به تولید داخلی کمکهای بسیاری کردهاند. بخش زیادی از کارخانههای کشور با همکاری شرکتهای مادر برندهای سامسونگ، الجی و دوو به تولید محصولات میپردازند و این امر موجب اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور شده است.
حمایت از تولید داخلی یعنی کمک و ارائه تسهیلات به کارخانههایی که با واردات دانش فنی به تولید کالای باکیفیت میپردازند. هماکنون بخش زیادی از لوازمخانگی موجود در بازار که از نامهای سامسونگ و الجی برخوردارند در داخل کشور تولید شده است و کیفیت این کالاها در سطح مناسبی قرار دارد. این امر موجب شده تولیدات خارجی توان لازم را برای رقابت با کالاهای داخلی نداشته باشند.
اطلاعی از موضوع خروج یا ماندن این برندها در کشور ندارم، اما سامسونگ و الجی طی سالیان اخیر، دانش و تکنولوژی زیادی به کشور وارد کردند و سرمایهگذاری زیادی هم از طرف ایرانی و هم از طرف کرهای برای ساخت محصولاتشان در داخل کشور صورت گرفته است. با توجه به اینکه در منطقه، سامسونگ و الجی کارخانهای ندارند و تنها در کشور مصر تولید تلویزیون دارند، به امید در اختیار گرفتن بازار منطقه به ایران آمدند و خیلی بعید به نظر میرسد این موقعیت را به سادگی از دست بدهند. براساس سرمایهگذاریهایی که صورت گرفته، مقرر شده ایران در سال ۹۸ از طرف سامسونگ هاب منطقه شود. حجم سرمایهگذاری به حدی است که تولیدات این دو برند میتواند کل منطقه را پوشش دهد.
سودآوری بازار ایران در حوزه لوازمخانگی بالاست
ابراهیم مرادینیا، کارشناس بازار
بازار ایران به طور کلی در تمام بخشها برای کشورهایی که صادرات انجام میدهند، بازار بسیار سودآوری است. البته در تمام این سالها که تحریمها وجود داشت؛ یعنی تا قبل از توافق برجام شرکتها و برندهای لوازمخانگی خارجی به این واقعیت پی بردند که بازار لوازمخانگی شاید پرسودترین بازار ایران باشد که میتوانند در آن فعالیت داشته باشند. بنابراین در طول تمام این سالها به فعالیت خود در ایران ادامه دادند. این برندها تا جایی پیش رفتند که برخی از آنها حاضر شدند یک یا چند بازار خود را به دلیل فعالیت در ایران از دست بدهند یا به دلیل تحریمها از بسیاری از فعالیتها کنار گذاشته شوند، اما به حضور در بازار پرسود ایران ادامه دهند. در این رابطه باید منتظر ماند و دید شدت تحریمها تا چه اندازه است و آیا برندهای فعال در حوزه لوازمخانگی در ایران که امروز جزئی از خود ایران شدهاند و با آوردن تکنولوژی تولید به تولید داخلی ما نیز کمک کردهاند تا چه اندازه میتوانند مقاومت کنند و سودآوری بازار ایران میتواند مانعی برای ایستادن در برابر تحریمها باشد یا خیر؟
وجود تکنولوژی برندهای خارجی در کشور به دستیابی ایران به بازارهای جهانی کمک قابل توجهی خواهد کرد و لازم است برای ماندگاری این برندها در کشور باز هم به شرط آموزش تکنولوژی تولید تلاش شود. حال آنکه ما در ماه آتی با تحریمهایی روبهرو خواهیم شد که مقصر بازگشت آن هم ما نیستیم و بدعهدی آمریکا شرایط را به این شکل رقم خواهد زد. البته اینجا موضوع دیگری هم مطرح میشود که آن هم خوداتکایی به پتانسیل و ظرفیت تولید داخلی است. در ایران پتانسیل تولید و کارشناسان خبره فراوانی وجود دارند که در صورت حمایت میتوانند با تولید داخلی باکیفیت نیاز بازار داخل را تامین کنند. البته تولید داخلی اگر صادراتمحور نباشد، محکوم به شکست است. بنابراین برنامهریزی در این بخش باید دقیق و با هدف صادرات کلید بخورد.