صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / امید به اشتغال استارت‌آپی
امید  به  اشتغال استارت‌آپی

مقدمات آموزش رايگان ICT و ايجاد ۹۰ هزار شغل در فناوري اطلاعات كليد خورد

امید به اشتغال استارت‌آپی

در حال حاضر بيش از ۲۰ درصد ظرفيت دانشگاه‌هاي كشور مرتبط با حوزه ICT است و تمايل مردم به حوزه آموزش در بستر محتواي الكترونيك افزايش روزافزوني پيدا كرده است.

شایلی قرایی

برآوردی که از حضور نیروهای انسانی در بازار کار طی ۷ سال آینده می‌شود، این است که به ازای هر یک نفر دیپلم و زیر دیپلم، دو نفر لیسانس و بالاتر از لیسانس داشته باشیم.
به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رئیس دانشکده مخابرات با اشاره به الزام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی ایجاد ۹۰ هزار شغل مرتبط با ICT گفت: هدف از این طرح رایگان، مهارت‌آموزی به افراد جویای کار است. وحید یزدانیان با اشاره به حکم وزیر ارتباطات برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های آموزشی و مهارتی ۹۰ هزار شغل مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: این آموزش‌ها برای افراد جویای کار در جهت ورود به بازار کار دیده شده که به صورت رایگان است و باید ظرف مدت یک سال این میزان اشتغال در حوزه ICT در کشور ایجاد شود.
مجری طرح فراهم‌سازی زیرساخت‌های آموزشی۹۰ هزار شغل ICT تاکید کرد: این طرح در قالب اجرای طرح «تکاپو» دیده شده و دولت با سرمایه‌گذاری در تمام استان‌ها درصدد حل معضل اشتغال است. وی افزود: در این زمینه دولت (وزارت ارتباطات) برای آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات به علاقه‌مندان و ارتقای مهارت‌ها در این بخش، از طریق دانشکده علمی کاربردی مخابرات اقدام کرده است. یزدانیان ادامه داد: در زمینه مهارت‌آموزی به سربازان نظام وظیفه نیز با تفاهم صورت‌گرفته با ستاد کل نیروهای مسلح مقرر شد تربیت سربازمعلمانی که نسبت به آموزش ICT به سایر سربازان اقدام می‌کنند به صورت رایگان انجام پذیرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مشاغل فناوری اطلاعات و ارتباطات با دو رویکرد مواجه هستیم، گفت: هم‌اکنون وضعیت ایجاد اشتغال در حوزه ICT (فناوری ارتباطات و مخابرات) بسیار شفاف بوده و از آنجایی که مناسبات کار در این حوزه اغلب از سوی دولت به صورت مستقیم یا با واسطه انجام می‌پذیرد، شمارش اشتغال ممکن است؛ البته با این وجود بازار ICT اشباع شده و پتانسیل ایجاد اشتغال کمتر است. یزدانیان ادامه داد: اما در حوزه IT (فناوری اطلاعات) پتانسیل ایجاد شغل با وجود استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیار بالا بوده؛ با این وجود مشکل عمده احصای مشاغل در این بخش است. از آنجایی که منظومه فعالیت کاری در حوزه IT شفاف نیست و مخاطبان آن براساس ذائقه جامعه شکل می‌گیرند، شناسایی و شمارش ایجاد اشتغال در این بخش به سختی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: با این حال شناسایی و رصد ایجاد شغل مربوط به وزارت ارتباطات نبوده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به شمارش مشاغل اقدام می‌کند. در این زمینه سامانه‌ای از سوی وزارت کار تدوین شده که در صورت راه‌اندازی رصد دقیقی از تعداد مشاغل و افراد جویای کار انجام می‌شود. به گفته یزدانیان، این سامانه در قالب طرح تکاپو راه‌اندازی شده است که در این طرح، مزیت‌های نسبی استان‌های مختلف در ایجاد اشتغال شناسایی خواهد شد. بر این اساس ممکن است در منطقه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مزیت نخست بوده و پتانسیل بیشتری برای ایجاد شغل داشته باشد و در منطقه‌ای ممکن است این مزیت کمتر باشد. یزدانیان تصریح کرد: مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته، ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی استان‌های کشور جزو مزیت‌های رقابتی بوده، اما ممکن است اولویت‌های آن در استان‌های مختلف تا حدودی متفاوت باشد.

تنها با فناوری اطلاعات می‌توان سالانه ۱۰ هزار شغل ایجاد کرد
ارسلان کامرانی، کارشناس بازار کار
حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به لحاظ گستردگی و تنوعی که دارد، می‌تواند پیش‌درآمد تمام مشاغل باشد و پایه‌گذار مشاغل جدید. به عبارتی فناوری اطلاعات پر از اشتغال است. تنها با فناوری اطلاعات می‌توان در یک سال، ۱۰ هزار شغل ایجاد و به اقتصاد کمک کرد. فناوری اطلاعات از بخش‌های متنوعی تشکیل شده و به دلیل اینکه امروز جهان به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی گام برداشته، ضروری است در ایران نیز پایه‌های پیشرفت و توسعه ریخته شود. بنابراین در این حرکت حضور فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار ضرورت دارد.
در حوزه ICT، شاهد حضور و فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که در صورت حمایت و آموزش لازم می‌توانند پایه‌گذار مشاغلی بزرگ و البته کارآفرینانی بزرگ شوند. پتانسیل راه‌اندازی و رشد استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها در ایران بسیار بالاست و همان‌طور که شاهد هستیم، در کشور حجم بالایی از فعالیت‌ها به استارت‌آپ‌ها مربوط می‌شود. اسنپ، اسنپ‌فود، تپ‌سی، الوپیک، کارپینو، دینگ و… نمونه‌های موفقی از فعالیت و اشتغالزایی استارت‌آپ‌ها هستند. به طور کلی به زودی، بزرگ‌ترین میزان اشتغال را استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات ایجاد می‌کنند.
آموزش رایگان و حمایت از ایده‌های نوپا به شرط آنکه برنامه‌ریزی بلندمدت برای ادامه راه و موفقیت حتمی داشته باشند، بسیار قابل توجه است. بدین‌ترتیب ایده‌های نو و اشتغالزا پرورش پیدا می‌کنند و پتانسیل واقعی فناوری اطلاعات در اشتغالزایی مشخص خواهد شد. آموزش یکی از چالش‌های مهم در راه‌اندازی مشاغل با دخالت فناوری است، چراکه مشاهده می‌شود جوانان خلاق با ایده‌هایی ناب وجود دارند که به دلیل عدم آموزش از ادامه راه باز مانده‌اند. طرح یادگیری و آموزش رایگان می‌تواند راه را برای اشتغالزایی در این حوزه هموارتر سازد. اگر در این بخش بتوانیم به عملکرد موفقی دست پیدا کنیم، می‌توان موفقیت اشتغالزایی را در کل بخش‌های دیگر تضمین کرد.
دولت باید در این راه همراه باشد. تنها کاری که دولت باید انجام بدهد، این است که موانع پیش‌روی IT را از میان بردارد که در آن صورت فرصت‌های شغلی بسیاری در بخش فناوری اطلاعات می‌تواند به وجود آید. با در نظر گرفتن شمار فارغ‌التحصیلان جویای کار و ظرفیت‌های بالای بخش‌های خدمات و IT، نظام آموزشی و مهارتی کشور باید مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات حرکت کند. توسعه فناوری، به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر و سرمایه‌گذاری مداوم اشتغال‌آفرینی بخش آی.سی.تی را سبب می‌شود. بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور رشته رایانه و فناوری اطلاعات را ارائه می‌کنند و بیشترین فارغ‌التحصیلان از این رشته هستند، اما کمترین سهم اشتغال مربوط به این افراد است.
چندی پیش طرح توانمندسازی نیروهای این بخش کلید خورد، اما پس از مدتی رها شد و سرنوشت آن در ابهام فرورفته است. امیدواریم طرح آموزش رایگان که معاون وزیر از آن صحبت به میان آورده است، به سرنوشت این طرح دچار نشود و بتوان کارایی‌های فناوری اطلاعات را در اشتغالزایی متوجه شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.