صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ماجرای پیام جعلی اینترنت رایگان چه بود؟
ماجرای  پیام جعلی اینترنت  رایگان چه  بود؟

تمهيدات اپراتور اول براي مشتركان زيان‌ديده شايعه اينترنت رايگان ۱۲۰ گيگابايتي

ماجرای پیام جعلی اینترنت رایگان چه بود؟

طي چند روز گذشته و همزمان با عيد سعيد فطر، پيامي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد مبني بر اينكه اپراتور اول به اين مناسبت با استفاده از كد دستوري *1*5*۶*2*۱00# به ميزان ۱۲۰ گيگ حجم اينترنت رايگان اختصاص خواهد داد.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، مشترکانی که فریب این پیام جعلی را خورده‌اند، عضو یک سرویس حجمی با ارزش مالی بیش از ۲۰۰ هزار تومان شده‌اند که این مبالغ در صورت‌حساب آنها لحاظ شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فاصله چند ساعت پس از دستور رسیدگی نسبت به انتشار پیام جعلی دریافت اینترنت رایگان، نتایج این پیگیری را اعلام کرد که براساس آن، فعال‌سازی سرویس بدون اخذ تایید از طریق کدهای دستوری متوقف شد. آذری‌جهرمی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور داد تا ضمن شناسایی ارسال‌کننده این پیام جعلی و معرفی آن به مقامات قضایی، تعداد مالباختگان احتمالی را شناسایی کند و راهکار فوری برای حل این موضوع ارائه شود.
وی فرایند فعال‌سازی اینگونه سرویس‌ها را در اپراتورهای تلفن همراه دارای اشکال دانست و خواستار رسیدگی و رفع این مشکل شد. درنهایت چند ساعت پس از صدور دستور پیگیری و رسیدگی به موضوع انتشار پیام جعلی اینترنت رایگان از طریق کد دستوری خاصی در شبکه‌های اجتماعی، نتایج آن را اعلام کرد. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ۴۵۰ هزار نفر از کد دستوری مزبور استفاده کرده بودند، اعلام کرد که از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر دارای سیم‌کارت اعتباری و ۵۰ هزار نفر مابقی دارای سیم‌کارت دائمی بودند. وی افزود: بسیاری از درخواست‌ها به دلیل کمبود اعتبار موفق نبوده و درنهایت ۲۰ هزار درخواست موفق به ثبت شده است که برای همه این ۲۰ هزار نفر، پیامک ارسال می‌شود که در صورت عدم تمایل، سرویس لغو و وجوه به آنها مسترد شود. عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین از توقف فعال‌سازی سرویس بدون اخذ تایید از طریق کدهای دستوری خبر داد.

از قطع میان‌دوره یا پایان‌دوره این مشترکان ممانعت به عمل می‌آید
در همین رابطه همراه اول اعلام کرده که برای مشترکان زیان‌دیده شایعه اینترنت رایگان ۱۲۰ گیگابایتی تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته است. همراه اول اعلام کرد: در جلسه‌ای که درباره شایعه اینترنت رایگان برگزار شد، مقرر شد امکان لغو بسته همه کسانی که در بازه شیوع شایعه اقدام به خرید یا رزرو بسته اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی کرده‌اند، فراهم شود. همچنین قرار است از قطع میان‌دوره یا پایان‌دوره این مشترکان ممانعت به عمل آید و آگاهی‌رسانی به این مشترکان از طریق ارسال پیامک
صورت می‌گیرد.
همچنین طبق مصوبات این جلسه، امکان خرید یک مرحله‌ای بسته بدون اخذ تاییدیه مشتری لغو می‌شود. در پایان مقرر شد برای رشد آگاهی مشترکان، پیامک‌های اطلاع‌رسان درباره نحوه مصرف برای همه مشترکان تدوین و ارسال شود.

لغو خرید مشترکانی که از پیام جعلی اینترنت رایگان ضرر کردند
همچنین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از لغو خرید همه مشترکانی خبر داد که در پی پیام جعلی اختصاص حجم رایگان اینترنت صورت گرفته و اعلام کرد: اپراتورها ملزم شده‌اند در فرایند جدید برای همه سرویس‌ها، تایید مشترک به صورت جداگانه پیش‌بینی شود. حسین فلاح‌جوشقانی، مدیرعامل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به انتشار پیامی جعلی مبنی بر دریافت حجم رایگان اینترنت برای مشترکان اپراتور اول تلفن همراه در ایام تعطیلات عید سعید فطر گفت: ۴۰۰ هزار مشترک اعتباری و ۵۰ هزار مشترک دائمی اپراتور همراه اول از طریق شماره‌گیری کد USSD، این سرویس را درخواست کرده‌اند که برای بیشتر مشترکان اعتباری به دلیل نبود اعتبار کافی، این سرویس فعال نشده و صرفا رزرو شده است.
وی با اشاره به اینکه برای مشترکان دائمی متناسب با میزان کارکرد سیم‌کارت، سقف اعتبار در نظر گرفته می‌شود، افزود: پیامکی برای بسیاری از آنان ارسال شده که اعتبار کافی ندارید و برای فعال شدن این سرویس باید اعتبار خود را افزایش دهید، بنابراین برای تعداد زیادی از مشترکان دائمی این سرویس فعال نشده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه خرید تمامی مشترکانی که براساس شایعه منتشرشده از طریق کد دستوری اعلام‌شده، بسته ۱۲۰ گیگ را انتخاب کرده‌اند، لغو و مصرف دیتای این مشترکان به آخرین بسته انتخابی قبل از این خرید باز می‌گردد، اظهار کرد: همچنین برای مشترکانی که با فعال‌سازی کد USSD، از سرویس استفاده کرده‌اند هزینه‌ای منظور نخواهد شد و در صورتی که هزینه‌ای هم از آنها کسر شده باشد، این هزینه بازگردانده می‌شود.
رئیس سازمان رگولاتوری با اشاره به اینکه لغو سرویس برای همه مشترکان از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود، تاکید کرد: اپراتورها ملزم شده‌اند فرایند خود را اصلاح کرده و در فرایند جدید برای همه سرویس‌ها، تایید مشترک به صورت جداگانه پیش‌بینی شود.
جبران ضرر و زیان مشترکان خسارت‌دیده
شاهین آرپناهی، مدیرکل ارتباطات اپراتور همراه اول
مشترکان باید فقط از درگاه رسمی و سایت مورد نظر اپراتور اول اخبار و اطلاعات را دریافت کنند و به شایعاتی که منتشر می‌شود، توجهی نکنند. موضوع پیامک جعلی ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان به مناسبت عید فطر موجب شد تا برخی از مشترکان همراه اول متحمل ضرر و زیان شوند که همراه اول برای جبران آن تمهیداتی را اندیشیده است. متاسفانه در این رابطه و با انتشار شایعه برخی مشترکان ناخواسته بسته ۱۲۰ گیگ اینترنت را فعال کردند. این در حالیست که همراه اول این شایعه را که در فضای مجازی دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه این اپراتور به مناسبت عید فطر ۱۲۰ گیگ اینترنت رایگان ارائه می‌کند و مردم باید برای دریافت آن کد USSD را وارد کنند را تکذیب کرده بود. با این حال همراه اول طی جلسه‌ای که به همین دلیل تشکیل شد، تصمیماتی را اتخاذ کرد تا هزینه‌هایی که این مشترکان داشته‌اند را جبران کند.
در این جلسه مقرر شد تمام مشترکانی که با شماره‌گیری این کد، بسته موردنظر را انتخاب کرده‌اند، لغو شود و مصرف اینترنت یا دیتای آنها به آخرین بسته‌ای که قبل از خرید بسته جعلی داشته‌اند، بازگردد. همچنین به دلیل آنکه هزینه بالای این بسته می‌توانست باعث یک‌طرفه شدن خطوط مشترکان شود، فعلا تا مدتی از قطع یا یک‌طرفه شدن خطوط این دسته از مشترکان جلوگیری خواهد شد. همراه اول با انجام تغییرات فنی، امکان خرید بسته بدون اخذ تاییدیه مشترک در یک مرحله تایید جداگانه را لغو خواهد کرد که اقدامات فنی لازم در این زمینه در حال انجام است. اطلاع‌رسانی تکمیلی به مشترکان از طریق ارسال پیامک صورت می‌گیرد و برای ارتقای آگاهی تمامی مشترکان نیز پیامک‌هایی با مضامین اطلاع‌رسانی درباره نحوه مصرف و خرید بسته‌ها و سایر اطلاعات ضروری طراحی و ارسال می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

اظهارنامه تعاملی برای مودیان با فروش بالاتر از ۱۸میلیاردتومان تولید می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حمیدرضا رستگار اظهار داشت: توافق شد در صورتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.