صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی ستاد تنظیم بازار
سردرگمی  ستاد  تنظیم  بازار

«کسب و کار» گزارش می دهد

سردرگمی ستاد تنظیم بازار

وقتي صحبت از گراني اقلام مصرفي و به‌خصوص مواد غذايي به ميان مي‌آيد، همه نگاه‌ها به سمت ستاد تنظيم بازار معطوف مي‌شود؛ ستادي كه وظيفه اصلي‌اش، نظارت و جلوگيري از افزايش قيمت اجناس است، اما در هفته‌ها و روزهاي اخير ستاد تنظيم بازار هيچ واكنشي در قبال نوسانات قيمت سكه، ارز، خودرو و ديگر كالاهاي بازار نشان نمي‌دهد اين در حاليست كه قانون مسئوليت كنترل قيمت‌ها را بر عهده اين نهاد گذاشته است.

شایلی قرایی

 در همین رابطه رئیس کمیسیون حمایت از تولیدات ملی با اشاره به گزارش‌های مردمی از تخلفات در بازارها تصریح کرد: بخش دیگری از این بازرسی‌ها به اطلاع‌رسانی صحیح تشکل‌های مردمی و بررسی دقیق و درست ستاد بر این گزارش‌ها بر می‌گردد. ستاد شرایط این روزهای آشفته بازار را درک نمی‌کند، زیرا بازاریان این روزها به دقت بیشتر بازرسان این نهاد چشم امید بسته‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز،وی گفت: در هفته‌های گذشته کمیسیون صنایع و معادن جلساتی را با وزیر صمت برگزار کرد که وزیر غالبا در نقش وزارتی خود ماند و به تعیین قیمت‌ها و تعیین تعرفه واردات خودروها پرداخت. البته این موضوع بسیار قابل اهمیت است که وی نقش رئیس ستاد تنظیم بازار نیز بر عهده دارد و این مسئولیت در این برهه از زمان فعالیت پررنگ‌تری را می‌طلبد. فولادگر به مظلوم ماندن قیمت‌گذاری‌ها در این صنف اشاره کرد و گفت: کمیسیون حمایت از کالای ایرانی در هفته گذشته با نمایندگانی از صنف نان، محصولات لبنی و اعضای ستاد تنظیم بازار وارد مباحثه شد تا بتواند با قیمت‌های مناسبی بازار را مدیریت کند. همچنین شخصا پیگیر حضور وزیر صمت در این جلسات هم هستم. در نهایت باید گفت که رئیس ستاد تنظیم بازار، به حکم قانون به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسئولان ایجاد ثبات در قیمت‌گذاری‌ها و همچنین مبارزه با تخلف در بازار به شمار می‌رود. بازاری که این روزها سکه‌اش به افزایش قیمت روی خوش نشان داده و از آن طرف هم افزایش قیمت خودروهایش از سرعت غیرمجاز عبور کرده‌اند و باید این موضوع را جدی گرفت که ورود اعضا و ستاد تنظیم بازار تنها مختص شب عید و اقلام خوراکی نیست.

نقش تاثیرگذار ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت در کنترل گرانی‌ها
اسد‌ا… کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی
بازار میوه ‌دقیقا از زمانی که به دست فروشندگان میوه می‌رسد، قانونمند می‌شود و در چارچوب فاکتورهایی که دریافت می‌کنند، محصولات خریداری‌شده خود را به قیمت‌های محاسبه‌شده عرضه می‌کنند، چراکه آنها فقط توزیع‌کننده میوه هستند. ممکن است برخی در میان فروشندگان میوه تخلف کنند، اما براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته ۹۰ تا ۹۵ درصد میوه‌فروشان قانونی عمل می‌کنند و براساس نرخ منطقی که باید وجود داشته باشد، این محصولات را به مردم می‌فروشند.
اما اگر در برخی از موارد فروشندگان میوه جریمه می‌شوند، به دلیل تخلف آنها نیست، بلکه حدود ۴۵ درصد از آنها بابت میوه‌ای که خریداری می‌کنند از عمده‌فروشان یا همان غرفه‌داران میدان مرکزی میوه و تره‌بار فاکتوری را دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل هنگامی که بازرسان و ناظران از میوه‌فروشان میوه فاکتور درخواست می‌کنند و آنها فاکتوری در اختیار ندارند، آنها جریمه می‌شوند.
البته در این میان هستند میوه‌فروشانی که با قیمت‌های متفاوت سعی دارند بازار را آشفته کنند و اینجا باید ستاد تنظیم بازار وارد عمل شود و جلوی اینگونه گران‌فروشی‌ها و تخلف‌ها را بگیرد. نقش ستاد تنظیم بازار در این شرایط معلوم می‌شود که برخی با تخلف و گران‌فروشی حق مصرف‌کنندگان را پایمال می‌کنند. البته سازمان حمایت نیز می‌تواند نقش اساسی در این شرایط ایفا کند. باید نقش هر دو سازمان را در این شرایط پررنگ‌تر داشته باشیم تا اینکه شاهد سردرگمی باشند. بنابراین نقش این دو سازمان در کنترل گرانی‌ها غیرقابل انکار است و باید برنامه‌هایی دقیق و مدون برای بازار و گرانی‌های اخیر داشته باشند.

وجود کالاهای چند نرخی کار تنظیم بازار را مشکل کرده است
کامران مفیدی، کارشناس تنظیم بازار
برای هر موضوع، مشکل یا مساله‌ای در کشور سازمان یا ستاد و کمیته‌ای وجود دارد که به آنها رسیدگی کند. بنابراین مانند تمام این دستگاه‌ها وجود ستاد تنظیم بازار نیز برای کنترل، نظارت و انجام وظایف خاص خود لازم است. به عبارتی وجود ستاد تنظیم بازار جهت تحلیل آمار و آنالیز قیمت‌ها و نیز تامین امنیت روانی جامعه، ضروری است تا مصرف‌کنندگان بدانند دولت در کنار آنها قرار دارد و شاهد بازار و مشکلات آن است. تمام مسئولان در ستاد تنظیم بازار موظفند برای کنترل قیمت‌ها و به دنبال آن تنظیم بازار تلاش کنند تا از کم‌فروشی و گران‌فروشی جلوگیری شود. تحلیل و آنالیز قیمت‌ها و ریشه‌یابی عوامل گرانی باید توسط دستگاه‌های مسئول و متولی در جلسات مختلف، صورت گیرد تا مردم کالاها را گران‌تر از نرخ مصوب‌ تهیه نکنند. این بدان معناست که باید قیمت‌ها مدیریت و کنترل شود. متاسفانه در شرایطی قرار داریم که گرانی‌ها سر به فلک کشیده و مردم آشفتگی را در بازار مشاهده می‌کنند و برای تامین مایحتاج خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند. در حال حاضر ستاد تنظیم بازار به ماجرا ورود کرده، اما با مشاهده کالاهای چند نرخی و اینکه هر فروشگاهی برای خود نرخی تعیین کرده است، دچار سردرگمی شده و برای اینکه بتواند بازار را در اختیار داشته باشد مدتی زمان لازم دارد. در حال حاضر وجود دلالان موجب فروش کالاها با چند نرخ شده و اگر در این شرایط که دلالان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند ستاد تنظیم بازار عملکرد درستی نداشته باشد، دچار مشکلات بدتر و گرانی‌های بیشتر نیز خواهیم شد.

با تصمیمات هیجانی مردم به گرانی‌ها دامن زده می‌شود
ولی ملکی، نماینده مجلس
در تمام بخش‌هایی که ارائه خدمات و کالا به مردم و مصرف‌کنندگان دارند، شاهد افزایش قیمت و گرانی‌های بی‌سابقه هستیم. شکایات بسیاری از سوی مصرف‌کنندگان از بخش‌های مختلف داشته‌ایم. به عنوان مثال واکنش‌ها و اعتراضات مردم در یکی از بخش‌هایی که بسیار زیاد بوده، بخش خودرو است؛ البته بازار خودروی داخلی. نام این بازار خودروهای داخلی است و این بدان معناست که حدود ۸۵ درصد از قطعات مورد نیاز این خودروها در کشور ساخته و تولید می‌شود و ارز هیچ مداخله‌ای در سیستم تولیدات آنها ندارد. پس چرا باید شاهد گرانی‌های اخیر باشیم؟
متاسفانه حاشیه‌هایی در کشور وجود دارد که همواره بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و با تصمیمات هیجانی مردم به آن دامن زده می‌شود. بیشتر حواشی هستند که بازار را درگیر افزایش قیمت کرده‌اند. البته نباید از این موضوع غافل شویم که این هیجانات سودجویانی دارد که حتی ستاد تنظیم بازار را هم غافلگیر کرده است. سرعت افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های اخیر نگران‌کننده است و ضرورت دارد دلیل بالا بودن سرعت افزایش قیمت‌ها را پیدا کرد. در این بین ستاد تنظیم بازار به علت فراوانی دلایل افزایش قیمت دچار یک نوع سردرگمی شده است. بنابراین اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس می‌توانند به عواملی نظیر دلالان، عملکرد نابه‌سامان وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات خودروهای وارداتی و همچنین کمی هم فقدان هماهنگی در ستاد تنظیم بازار ورود کنند تا بتوان راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.