صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / شورشیان “ارتش آزاد سوریه”، مهمترین چالش اجرای توافق ترکیه و روسیه در تل‌رفعت
شورشیان “ارتش آزاد سوریه”، مهمترین چالش اجرای توافق ترکیه و روسیه در تل‌رفعت

شورشیان “ارتش آزاد سوریه”، مهمترین چالش اجرای توافق ترکیه و روسیه در تل‌رفعت

مسؤول شاخه سیاسی شورای نظامی تل رفعت با تاکید بر حصول توافق اولیه میان ترکیه و روسیه درباره شهر تل رفعت در حومه شمالی حلب، بازگشت نیروهای ارتش آزاد را مهمترین چالش اجرای این توافق با روسیه دانست.

شورشیان سوری

به گزارش کسب و کار نیوز، بشیر علیطو، مسؤول شاخه سیاسی شورای نظامی تل رفعت در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با تاکید بر حصول توافق اولیه میان ترکیه و روسیه درباره شهر تل رفعت در حومه شمالی حلب، اظهار داشت: ما از طرف ترکیه از بندهای توافقنامه اولیه اطلاع یافتیم، بندهایی وجود دارند که به توضیح نیاز دارند، به ویژه آنهایی که به بازگشت شورشیان و احتمال حضور نظامی گروه‌های ارتش آزاد مربوط هستند.

علیطو گفت: هنوز مسایل درباره استقرار نیروهای روس و نقاط استقرار آنها و سطح و حجم حضور نیروهای ترکیه مبهم هستند و این دو مهمترین مسایل بوده و در اینکه ساکنان بازگشت را بپذیرند یا رد کنند، نقش بزرگی دارند.

مسؤول شاخه سیاسی شورای نظامی تل رفعت با تاکید بر بند مربوط به بازگشت شبه‌نظامیان وابسته به ارتش آزاد یا وتوی روسیه در مورد بازگشت آنها در صورتی که مسلح نباشند، گفت: خانواده‌ها هرگز فرزندان و سرپرستان خود را رها نخواهند کرد.

وی افزود: مناطقی که روس‌ها به اهالی آنجا وعده حمایت داده‌اند، از مسایلی چون بازداشت، اخاذی، ترور و تفتیش در امان نیستند.

علیطو در ادامه گفت: این توافقنامه به صورت شفاهی به ما اطلاع داده شده و این توافق به منزله یک نقشه راه بوده و به ارائه توضیحاتی در خصوص جزئیات و بندهایش نیاز دارد.

این مسؤول شورای نظامی تل رفعت افزود: لیست‌هایی که برای ثبت نام جهت بازگشت تهیه شده‌اند شامل تمامی روستاهایی می‌شوند که نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) بر آنها کنترل یافته‌اند.

القدس العربی از هشت بند این توافقنامه اولیه اطلاع یافته، این توافقنامه بر “استقرار انحصاری نیروهای روسیه و ترکیه”، “عقب‌نشینی همه نیروها از جمله نیروهای سوریه دموکراتیک، نیروهای دمشق و هم‌پیمانان آنها و نیروهای ایرانی”، “اعلام تل رفعت به عنوان منطقه غیرنظامی و خلع سلاح شده”، “تهیه لیست اسرا بر اساس روستاها و شهرک‌ها”، “مدیریت خدمات شهری توسط یک شورای محلی و تعیین پلیس شهری که از میان گروهی که به شهر بازگشته‌اند با توافق دو کشور روسیه و ترکیه”، “تخلیه روستاها و شهرک‌ها از غیرنظامیانی که از ساکنان اصلی تل رفعت نیستند” و در آخر “تعیین گروه‌های مردود از نظر روسیه پس از بررسی لیست‌ها” مبتنی است.

این یعنی حل مساله تل رفعت و روستاهای شمال حلب به بررسی تضمین‌های روشن دو کشور امضا کننده توافقنامه به ویژه ترکیه نیاز دارد که میانجی گروه‌های عربی و به دنبال بهبود شرایط برای بازگشت ساکنان عرب با توجه به حساسیت نیروهای کرد است.

مشکل بزرگ همان مساله شورشیان ارتش آزاد از ساکنان شهر است که در عملیات “شاخه زیتون” در کنار ارتش ترکیه حضور داشتند و بر این باورند که هدف دوم آزادی روستاهای عرب‌نشین، شرق عفرین و در راس آنها شهرشان تل رفعت است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.