صفحه اصلی / استان ها / اردبیل / نیروی انسانی عنصر تحول بخش کشاورزی در اردبیل
نیروی انسانی عنصر تحول بخش کشاورزی در اردبیل

حلقه گمشده‌ای که بخش کشاورزی را رنج می‌دهد

نیروی انسانی عنصر تحول بخش کشاورزی در اردبیل

در عصر تحولات بخش‌های توسعه‌ای، نیروی انسانی توانمند و متخصص می‌تواند بازوی تحول به شمار آید که در بخش کشاورزی این ضرورت بیش از گذشته احساس می‌شود.

کشاورزی

به گزارش کسب و کار نیوز، با اشاره به اینکه نیروی انسانی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نقطه عطف چشم‌انداز توسعه بخش کشاورزی است، اظهار کرد: بخش کشاورزی به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه‌ای مسئولیت تامین امنیت غدایی، سلامت جوامع و خودکفایی کشورها را در برمی‌گیرد که به دنبال صنعتی شدن این بخش بحث ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و محرومیت‌زدایی را نیز به دنبال دارد.

دکتر گیتی ستوده اردبیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش کشاورزی بیش از ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی، ۲۰ تا ۲۵ درصد اشتغال و ۲۶ تا ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده و علاوه بر آن این بخش تأمین کننده ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع کشاورزی و غذائی کشور است.

وی بیان کرد: بخش کشاورزی استعدادهای بالقوه‌ای نظیر ۴۰۰ میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی و ۳۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی و ۳۰ میلیون هکتار اراضی قابل کشت و ۱۲ میلیون هکتار اراضی جنگلی و ۹۰ میلیون هکتار مراتع و بیش از ۵ میلیون بهره‌بردار بخش و تولیدات بیش از ۸۰ میلیون تن و ورود سالیانه ۲۰ هزار دانش‌آموخته در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی دارد که سبب شده این بخش از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ملی برخوردار باشد.

این محقق بخش کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: در استان اردبیل نیز بخش کشاورزی با داشتن تولیدات بیش از ۴٫۵ میلیون تنی انواع محصولات زراعی، باغی و دامی و اشتغالزایی بیش از یک سوم اشتغال استان، وجود ۱۲۰ هزار بهره‌بردار، وجود کشت و صنعت‌های مدرن، وجود ۷۷۸ هزار هکتار اراضی، وجود بیش از ۵ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی تخصصی، منابع آب قابل دسترس در سدها و رودخانه‌ها به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه‌ای می‌باشد.

ستوده اردبیلی افزود: بنابراین ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی، ارتقای سطح دانش و گسترش فناوری‌های نوین و حفظ و پایداری محیط زیست و منابع پایه تجدیدشونده از مقولاتی هستند که در دستیابی به توسعه پایدار بخش نقش اساسی دارند و منابع انسانی بهعنوان اصلی‌ترین سرمایه در این بخش، نقش محوری را در فرآیند توسعه پایدار ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و در راستای صنعتی شدن بخش کشاورزی، نظام بخشیدن به مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به منظور تحقق اهداف مورد نظر در بخش امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

این کارشناس بخش کشاورزی یادآور شد: ضروری است تا سیاست‌های اجرایی کشور به نحو مطلوبی از نیروی انسانی موجود در بخش استفاده کند و برای رسیدن به این هدف ما نیازمند سازماندهی دانش‌آموختگان، تعیین حدود وظائف فنی و حرفه ای، نظارت بر فعالیت، توانمندسازی حرفه‌ای اعضا، حمایت از حقوق مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، تلاش در راستای حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به امور کشاورزی، حمایت از تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای، روزآمد کردن دانش در بین اعضا و گسترش آن، مشارکت در نظــام بـرنـامـه‌ریـزی و سیاستگزاری بخش، ارتقاء اخلاق حرفه‌ای و ساماندهی اشتغال دانش‌آموختگان در راستای اصلاح ساختار نیروی انسانی هستیم تا زمینه برای ارتقاء مدیریت و بهره‌وری در بخش هموار شود.

 ستوده اردبیلی اظهار کرد: در سال‌های اخیر زمانی که از این پتانسیل استفاده شده و دانش با همراهی مهارت، مدیریت و اخلاق حرفه‌ای بوده ما شاهد رشد و افزایش بهره‌وری بوده‌ایم.

وی گفت: با یک بررسی اجمالی برعملکرد تولید کنندگان نمونه که یا خود کارشناس بودند و یا از نظر کارشناسی استفاده کرده‌اند ما شاهد رشد متوسط سه برابر میانگین تولید کشور در محصولات مختلف بودیم و این سند ارزشمندی است که رعایت اصول علمی و فنی در تولید را تائید می‌کند.

محقق و متخصص بخش کشاورزی تصریح کرد: دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی با سازماندهی مناسب و ارتقای توانمندی‌های آنان در زمینه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می توانند در کنار کشاورزان زحمتکش که دارای تجربیات ارزشمند و دانش بومی قابل توجه هستند تحول چشمگیری را در توسعه بخش کشاورزی ایجاد کنند.

ستوده اردبیلی بیان کرد: در حال حاضر به منظور نیل به اهداف راهبردی بخش با توجه به چشم‌انداز ۲۰ ساله لازم است با توجه به چالش‌های بخش کشاورزی به موضوعات مهمی نظیر سرمایه‌های انسانی و نقش‌آفرینی آنها در توسعه، ایجاد تعادل در بخش‌های اقتصادی و ارتقای توان رقابتی بخش با افزایش بهره‌وری و سیاست‌های حمایتی مؤثر و هدفمند در این بخش توجه شود.

وی همچنین توجه به ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، مشارکت تشکل‌ها و تولیدکنندگان و نخبگان بخش در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های بخش کشاورزی را از دیگر موارد مهم در این بخش اعلام کرد و گفت: ضروری است تا توجه به توسعه روستاها به عنوان کانون‌های زندگی تولیدکنندگان، تأمین صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، رعایت الزامات زیست محیطی و سلامت تولیدات در سیاست‌های اجرائی بخش به جد پرداخته شود.

محقق و متخصص بخش کشاورزی و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان بزرگترین تشکل تخصصی بخش کشاورزی ضمن مشارکت و اهتمام به موضوعات مذکور با ارائه طرح‌ها و نظرات کارشناسی می‌تواند در تحقق اهداف مذکور نقش‌آفرین باشد.

ستوده اردبیلی در پایان یادآور شد: اگر این برنامه‌ریزی به صورت دقیق تدوین و در بخش کشاورزی با توجه به موارد قانونی موجود نظیر برنامه توسعه ای کشور، قانون افزایش بهره‌وری، قانون نظام جامع دامپروری و اصل ۴۴ قانون اساسی به آن توجه شود، می‌توان علاوه بر افزایش کمی و کیفی تولیدات و تامین امنیت غذایی در رشد اقتصادی و خودکفایی کشور نیز سهیم بوده و شاهد ایجاد اشتغال پایدار فارغ‌التحصیلان نیز باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آبگرم‌ سرعین

تعطیلی آبگرم‌های سرعین تا اطلاع ثانوی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسن حسن‌پور امروز هفتم اسفند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.