صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / محل شهادت رئیسعلی دلواری ثبت ملی شد
محل شهادت رئیسعلی دلواری ثبت ملی شد

محل شهادت رئیسعلی دلواری ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: محل شهادت رئیسعلی دلواری در بوشهر که به خانه «مشهد رئیسعلی دلواری »معروف است، به عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست ملی کشور به ثبت رسید.

ناصرامیرزاده روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در اجرای بند ج از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی، خانه مشهد رئیسعلی دلواری واقع در محله تنگک اول شهر بوشهر،با شماره ثبت ۳۲۰۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی اظهار کرد: خانه مشهد رئیسعلی دلواری مربوط به دوره پهلوی اول و مکانی است که رئیسعلی دلواری در آن به شهادت رسید.
امیرزاده بیان کرد: با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر قرار گرفته است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، طبق قانون جرم به حساب می آید و مرتکب مشمول مجازات های قانونی می شود.
وی ادامه داد: مرمت و بازسازی اثر فقط با تائید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن است.
امیرزاده یادآور شد: در زمان حاضر ۲۹۴ اثر غیرمنقول که شامل بنا، محوطه و تپه های تاریخی و باستانی است و ۵۳ اثر ناملموس شامل مراسم، صنایع دستی و آیین های معنوی این استان ثبت ملی شده است.
۱۲شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در تقویم ملی ایران به عنوان سالروز مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده که هر سال در استان بوشهر این روز گرامی داشته می شود.
رئیسعلی فرزند رئیس محمد در سال ۱۲۶۱ هجری شمسی در دهستان دلوار از توابع بوشهر به دنیا آمد.
وی بعد از اینکه قوای انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‏های سنگینی بر آنان وارد کرد.
پس از اشغال بوشهر در رمضان سال ۱۳۳۳ هجری قمری، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‏کنند، محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند.
رئیسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شد و نیروهای متجاوز را که قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار کرد.
جنگ میان رئیسعلی و دلیران تنگستان از یک سو و انگلیسی ها و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شوال ۱۳۳۳هجری قمری ادامه یافت و انگلیسی ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش تفوق یابند تا اینکه سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور ۱۲۹۴ هجری شمسی برابر با ۲۳ شوال ۱۳۳۳ هجری قمری در ۳۳ سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.
خانه شهید رئیسعلی در دلوار به عنوان اثر تاریخی مرمت و به موزه تبدیل شده است.
۶۰۴۷/۶۰۴۳**

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.