صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / شفاف‌ترین شرکت‌های بورسی در سال ۹۶

با اعلام اداره نظارت بر ناشران مشخص شد:

شفاف‌ترین شرکت‌های بورسی در سال ۹۶

اداره نظارت بر ناشران بورسی در گزارشی شفاف ترین شرکت های بورسی را معرفی کرد.

طرح

به گزارش کسب و کار نیوز، اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، رتبه بندی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بر اساس امتیاز کسب شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب برای دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۶ به همراه امتیاز مقایسه ای دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۶ منتشر کرد.

شش شرکت اول

بر اساس این گزارش شرکت ارتباطات سیار ایران با کسب ۹۹٫۹۰ امتیاز در صدر ایستاده است و پتروشیمی مبین با کسب امتیاز ۹۹٫۵ در رتبه دوم، مخابرات ایران، داروسازی زهراوی، صنعتی بوتان و شیشه همدان با ۹۸ امتیاز در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

این گزارش نشان می دهد که داروسازی امین، شیمی دارو داروپخش، کاشی پارس، لابراتورهای سینادارو، گلتاش، کارخانجات داروپخش و صنایع کاشی و سرامیک سینا با کسب بیش از ۹۷ امتیاز در رتبه های هفتم تا دوازدهم از لحاظ کیفیت اطلاع رسانی قرار گرفتند.

این در حالی است که انتهای این جدول به بانک پارسیان تعلق دارد که با رتبه ۳۰۳ به عنوان آخرین شرکت در این فهرست ثبت شده است. بانک پارسیان با کسب امتیاز یک ضعیف ترین شرکت بورسی از لحاظ کیفیت افشا و اطلاع رسانی است.

بانک پاسارگاد با امتیاز ۶، بانک تجارت با امتیاز ۱۰، پارس الکتریک با امتیاز ۱۴، پست بانک ایران با امتیاز ۱۸، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ با رتبه ۱۹ رتبه های دوم تا ششم را از لحاظ ضعیف ترین شرکت های بورسی در کیفیت افشا و اطلاع رسانی کسب کردند.

بازار اول

بخش بندی شرکت ها نشان می دهد که به طور جداگانه در بازار اول مخابرات ایران با امتیاز ۹۸.۵ رتبه اول و بانک پارسیان با امتیاز یک رتبه آخر را از نظر اطلاع رسانی به خود اختصاص داده اند.

بازار دوم

در بازار دوم هم شرکت ارتباطات سیار با امتیاز ۹۹٫۹ عنوان شفاف ترین شرکت و در مقابل پارس الکتریک با رتبه ۱۴ ضعیف ترین شرکت از لحاظ اطلاع رسانی در این بازار انتخاب شدند.

رتبه بندی شرکت های هلدیگ

رتبه بندی شرکت های هلدیگ نیز نشان می دهد که سرمایه گذاری البرز با کسب ۹۳ امتیاز شفاف ترین شرکت در میان ۳۱ هلدینگ بورسی و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با امتیاز ۳۰ ضعیف ترین شرکت در میان این گروه است.

رتبه بندی شرکت های سرمایه گذاری

در رتبه بندی شرکت های سرمایه گذاری از میان ۱۴ شرکت این گروه، سرمایه گذاری بوعلی با رتبه ۱۰۰ شفاف ترین و سرمایه گذاری صنعت بیمه با ۹۵ امتیاز ضعیف ترین شناخته شدند. یادآور می شود، اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌ است.

همچنین معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است. خاطرنشان می شود، از آن‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نبوده اند، امتیاز مربوط به این شرکت‌ها به طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده ‌است.

همچنین با توجه به لازم الاجرا شدن دستورالعمل جدید اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان از تاریخ نهم دی ماه سال ۹۶، مبنای محاسبه امتیاز به‌موقع بودن از آن تاریخ مطابق با دستورالعمل جدید تغییر یافته است. اما با توجه به لزوم افشای فوری تغییرات با اهمیت در پیش بینی درآمد هر سهم که پیش از تاریخ فوق منتشر شده، امتیاز قابلیت اتکا همچنان بر اساس رویه سابق محاسبه شده است.

همچنین مطالعه کنید:

سود سهام عدالت تا هفته پایانی اسفند پرداخت می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت در سال ‌۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع سود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.