صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / بیش از یک میلیون و ۱۳۲هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
بیش از یک میلیون و ۱۳۲هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت

بیش از یک میلیون و ۱۳۲هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: با پایان کار برداشت و خرید گندم به نرخ تضمینی در استان خوزستان، یک میلیون و 132هزار و 580 تن گندم دورم و معمولی از کشاورزان خوزستان خریداری شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سیاوش حسین پور روز دوشنبه افزود: میزان خرید گندم تضمینی در خوزستان در سال زراعی ۹۷-۹۶ با پیش بینی قبلی که ۱٫۲ میلیون تن عنوان شده بود حدود ۶۸هزار تن کمتر است.
وی نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم به نرخ تضمینی را ۱۳هزار ریال و گندم دوروم را ۱۳هزار و ۳۰۰ریال بیان کرد و گفت:این قیمت در مقایسه با سال زراعی گذشته تفاوتی نداشت.
به گفته وی در سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و ۳۳۵هزار تن گندم به نرخ تضمینی از حجم کل تولید ۱٫۷میلیون تن ، در خوزستان خریداری شد که دلیل کاهش تولید و خرید گندم در سال زراعی زراعی، خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر و تنش آبی در گندمزارهای این استان بود.

** خرید بی سابقه ۳۰ هزار و ۴۳۸ تن کلزا
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور افزود: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی جاری نیز به رقم بی سابقه ۳۰هزار و ۴۳۸تن رسید که اندکی بیش از میزان پیش بینی شده بود.
در سال زراعی گذشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن کلزا توسط کشاورزان خوزستان تولید و از آنها خریداری شد.
با وجود کاهش تولید و خرید گندم به نرخ تضمینی ، احتمالا استان خوزستان برای چهارمین سال متوالی عنوان نخست را در خرید گندم در کشور به خود اختصاص خواهد داد.
به گزارش کسب و کار نیوز با وجود اینکه کار برداشت گندم در دهه سوم فروردین در مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان شروع شده بود ولی پیک خرید گندم در این استان حدود ۴۰ روز بود.
در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در فصول پاییز و زمستان ، ۲۸۰هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و ۱۰۰هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به دلیل نبود آب ، کمی بارندگی و بالا رفتن تنش آبی از بین رفت و تقریبا تنها برداشت گندم در سطح ۳۵۰هزار هکتار گندم آبی انجام شد.
در استان خوزستان سالانه ۱۵٫۸میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی از سطح ۱٫۲میلیون هکتار برداشت می شود که در صورت اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال ۱۴۰۰ تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم ۲۵میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.
بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، ارزش تولیدات فعلی محصولات باغی و زراعی این استان حدود ۷۰هزار میلیارد ریال است.
۶۰۶۵/ ۶۰۳۷

همچنین مطالعه کنید:

قیمت سیب‌زمینی سر زمین کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان/ کمبود تولید نداریم؛ نظارت وجود ندارد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی عوارض ۶۰ درصدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.