صفحه اصلی / استان ها / کردستان / کردستان از قطب‌های بزرگ صنایع‌دستی کشور
کردستان از قطب‌های بزرگ صنایع‌دستی کشور

کردستان از قطب‌های بزرگ صنایع‌دستی کشور

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کردستان گفت: کردستان با پتانسیل‌های موجود در رشته صنایع‌دستی و دارا بودن 14 هزار نفر تولیدکننده به‌صورت مستقیم و حدود 90 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم یکی از قطب‌های بزرگ صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود.

صنایع دستی

اسعد ساعدپناه در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه کسب‌وکار خانگی به بخشی از کسب‌وکارها گفته می‌شود که ممکن است لزوماً مشارکت همه اعضای خانواده را در برنداشته و صرفاً یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند اظهار کرد: ازنظر سازمان بین‌المللی کار، وجود کسب‌وکار در منزل به‌عنوان مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که کسب‌وکار خانوادگی، به کسب‌وکارهایی اطلاق می‌شود که فعالیت‌های اجرایی (مدیریتی – مالی) و عملیاتی آن‌ها بر عهده اعضای یک یا چند خانواده باشد و تصمیمات استراتژیک و سرنوشت‌ساز در مورد شرکت یا کسب‌وکار توسط آن‌ها اتخاذ شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کردستان افزود: مشاغل خانگی را می‌توان به مشاغلی که با عضویت اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب‌وکار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی هم‌جوار شکل می‌گیرد، اطلاق کرد.

وی بابیان اینکه صنایع‌دستی رکن اصلی مشاغل خانگی است افزود: می‌توان خانه‌ها را محلی برای تولید صنایع‌دستی تبدیل کرد و این‌گونه صنایع احتیاج به فضای زیاد و یا دستگاه‌هایی خاص نداشته و به‌راحتی می‌توان اتاقی از منزل را به کارگاهی کوچک تبدیل کرد.

ساعد پناه تصریح کرد: کشور ما به دلیل پیشینه فرهنگی و تاریخی خود، کشوری توانمند در زمینه صنایع‌دستی ارزیابی می‌شود به نحوی که ایران به همراه هند و چین، سه قطب برتر صنایع‌دستی در جهان شناخته می‌شوند.

وی افزود: از ویژگی‌های تولید صنایع‌دستی می‌توان به امکان فعالیت در فضاهای محدود، استفاده از مواد اولیه در دسترس، ابزار و تکنولوژی ساده و ابتدایی، مهارت مبتنی بر آموزش سینه‌به‌سینه و نیاز به سرمایه‌گذاری کم اشاره کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کردستان ادامه داد: کردستان با پتانسیل‌های موجود در رشته صنایع‌دستی و دارا بودن ۱۴ هزار نفر تولیدکننده به‌صورت مستقیم و حدود ۹۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم یکی از قطب‌های بزرگ صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود.

  ساعد پناه اشاره کرد: در این راستا طرح مشاغل خانگی می‌تواند به هنرمندان و تولیدکنندگان به‌عنوان یکی از حمایت‌های مهم دولت به جهت تجهیز کارگاه و ابزار تولیدی کمک قابل‌توجهی کند.

وی اظهار کرد: تولیدات برجسته صنایع‌دستی در استان کردستان مجموعه دست بافته‌های داری (قالی و گلیم) و هنرهای چوبی نازک‌کاری، تخته‌نرد، صفحه شطرنج، معرق و… است که بخش عظیمی از تولیدات استان را شامل می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کردستان بیان کرد: تمام صنعتگرانی که مشغول تولید نوعی از صنایع‌دستی در سطح استان هستند، می‌توانند با داشتن کارت‌های شناسایی و پروانه‌های انفرادی و کارگاهی از معاونت صنایع‌دستی استان بر اساس رشته‌ فعالیت تسهیلات دریافت کنند.

ساعد پناه بیان کرد: برنامه‌های توسعه صنایع‌دستی در راستای حمایت از فروش و بازرگانی محصولات تولیدی در دستور کار قرار دارند که کمک قابل‌توجهی به این بخش خواهد شد که از جمله آن‌ها ایجاد بازارچه دائمی برای فروش محصولات صنایع‌دستی و همچنین کمک به توسعه گردشگری استان را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین رونق بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی و ایجاد برند تولیدات صنعتگران دیگر راهکارهای کمک به توسعه صادرات و فروش صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کردستان خاطرنشان کرد: برنامه‌های پژوهشی نیز با مستندسازی، مستند نگاری، مطالعاتی بنیادی در این بخش و ارائه راهکارهای لازم می‌توانند به توسعه صنایع‌دستی کمک کنند.

وی در پایان یادآور شد: در کنار این‌گونه فعالیت‌ها آموزش رشته‌های صنایع‌دستی در قالب آموزش‌های شاغلین و آموزش‌های مقدماتی در شهرها و روستاهای سطح استان در حال انجام است که در پیشبرد اهداف و تولیدات صنایع‌دستی می‌توانند به رونق اقتصادی استان منجر شود .

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.