صفحه اصلی / استان ها / فارس / نوسانات ارزی بر پروژه‌های بزرگ عمرانی تاثیرگذار بوده است
نوسانات ارزی بر پروژه‌های بزرگ عمرانی تاثیرگذار بوده است

شهردار شیراز:

نوسانات ارزی بر پروژه‌های بزرگ عمرانی تاثیرگذار بوده است

شهردار شیراز با بیان اینکه حرکت شهرداری به سمت تعریف و کسب درآمدهای پایدار از الزامات محسوب می‌شود، تاکید کرد که نوسانات ارزی بر پروژه‌های بزرگ شهرداری نظیر مترو، تاثیرگذار بوده و هزینه‌ها را افزایش داده است.

جلسه

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌ حیدر اسکندرپور ظهر یکشنبه ۲۰ خرداد در دیدار نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه‌ی شیراز با اشاره به چالش‌های اقتصادی موجود در جامعه، این چالش‌ها را بر روند اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های شهرداری تاثیرگذار دانست.

وی با یادآوری اینکه مجموعه‌ی شهرداری شیراز، با در بر گرفتن ۱۲ هزار نفر نیروی انسانی و ساختار گسترده، یک سازمان بزرگ محسوب می‌شود، گفت: حدود ۴۰ درصد از جمعیت فارس در شیراز زندگی می‌کنند و به همین دلیل موفقیت شهرداری در ارائه‌ی خدمات مطلوب به شهروندان، موفقیت استان فارس نیز محسوب می‌شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه حدود ۸ هزار نفر از نیروهای شهرداری را پرسنل رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی تشکیل می‌دهند و مابقی نیروهای حجمی محسوب می‌شوند، گفت: بالغ بر ۴ هزار نفر از این نیروها فراتر از نیاز شهرداری و طی یک دوره‌ی محدود زمانی جذب شده‌اند.

اسکندرپور با بیان اینکه بودجه‌ی شهرداری شیراز امسال ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، بودجه سال گذشته را ۳ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان اعلام و یادآوری کرد که این بودجه به شکل کامل محقق نشده است.

شهردار شیراز با تصریح اینکه بودجه‌ی شهرداری یک پیش‌بینی است که باید از روش‌های مختلف محقق شود، مهمترین بخش از مسیرهای تامین بودجه را ساخت و ساز اعلام و خاطرنشان کرد که رکود در این بخش عامل مهمی در محقق نشدن بودجه‌ی شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

وی با تصریح اینکه طرح موضوع تعریف درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، با هدف رفع اتکاء این سیستم به درآمدهای حاصل از ساخت و ساز و کاهش در تنش‌های اعتباری مطرح و دنبال شده است، نگاه مجموعه‌ی مدیریتی شهرداری شیراز را به این سمت معطوف دانست.

شهردار شیراز‌ علاوه بر چالش‌های اقتصادی و درآمدی، پدیده‌ی مهاجرت و حاشیه‌نشینی را از دیگر چالش‌های مهم تمام کلانشهرها، خصوصا شهر شیراز دانست و گفت: امروز شیراز حدود ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد که با شیب تندی در حال افزایش است؛ اولین نتایج حاشیه‌نشینی، مسائل اجتماعی محسوب می‌شود.

او با تصریح اینکه چاره‌اندیشی برای مواجهه مناسب با پیامدها و آثار حاشیه‌نشینی یکی از دیدگاه‌های شهرداری شیراز است که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی این مجموعه دنبال می‌شود، راهکارهایی نظیر ایجاد خانه محله و باز تولید نظام محله را از اقدامات مد نظر برای کاهش آسیب‌های ناشی از این چالش عنوان کرد.

شهردار شیراز در عین‌حال تاکید کرد که برای مواجهه‌ی مناسب با پدیده‌ی حاشیه‌نشینی و کاهش آسیب‌های ناشی از آن، باید هم‌افزایی و همکاری مناسبی بین مجموعه‌ها و اداره‌ها و نهادهای دیگر متولی مباحث فرهنگی و اجتماعی و شهرداری شیراز ایجاد شده و گسترش یابد.

نکته‌ی دیگری که شهردار شیراز در دیدار نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه‌ی شیراز مطرح کرد، موضوع بافت تاریخی این شهر بود.

اسکندرپور با بیان اینکه در این موضوع، دو دیدگاه موجود است، گفت: یک دیدگاه مبتنی بر اهمیت بافت تاریخی به عنوان یک ثروت و ایجاد کننده ثروت و اشتغال و تولید و دیدگاه دیگر مبتنی بر فرسوده بودن بافت و لزوم تخریب آن استوار شده است.

شهردار شیراز اعتقاد دارد که تقابل بین این دو دیدگاه عاملی مهم در بروز و تداوم چالش‌ها بر سر بافت تاریخی شیراز است.

وی که موافق دیدگاه اول و لزوم استفاده مطلوب از بافت تاریخی با هدف تولید ثروت، اشتغال و تولید است، گفت: بافت می‌تواند ثروت‌زا بوده و زمینه‌ی اشتغال و تحول در اقتصاد شهری را فراهم کند؛ اگر مسیر حرکت گردشگران خارجی و حتی داخلی در سفر به شیراز را نگاه و بررسی کنیم، متوجه اهمیت بافت تاریخی شیراز می‌شویم.

او با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای دنیا با همین دیدگاه، بافت تاریخی را به محل تولید ثروت بدل کرده‌اند، گفت: در سفری که برای انعقاد تفاهم خواهر خواندگی شیراز و نانجینگ به کشور چین داشتم، نظرات جالبی از سوی شهردار نانجینگ در خصوص مشابهت‌های شیراز با آن شهر مطرح شد؛ یکی از این مشابهت‌ها علاوه بر سابقه‌ی پایتختی دو شهر، خاستگاه فیلسوفان و شخصیت‌های تاثیرگذار و … موضوع بافت تاریخی آنها است.

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، رویداد و اقتصاد رویداد را یکی از ظرفیت‌های مهم برشمرد که در کشور، فارس و شیراز نسبت به آن غفلت شده است.

اسکندرپور با اشاره به پتانسیل‌های مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی شیراز‌ تاکید کرد که می‌توان رویدادهایی را متناسب با داشته‌ها و دیدگاه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، تعریف کرد و از محل این رویدادها، اقتصاد شهری را دگرگون ساخت؛ رویدادی نظیر جشنواره‌های بزرگ.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.